Hur minska ispansaret på sovsäcken pga utandningen?

När jag sovit en vecka i tält på vintern vid hyfsade minusgrader så har isbildningen som bildats vid "utandningshålet" vid sovsäcken ganska kraftigt försämrat isoleringsförmågan på dunet vid huvudändan.

Ispansaret bildas på utsidan av sovsäcken vid huvudändan och beror på utandningsluften. Vid fötterna har jag vindjackan som skyddar sovsäcken mot den kondensisbildning som kommer från innertältet. Frågan är hur jag skyddar sovsäcken mot kondensisbildningen från min egen utandningsluft?

Jag har ungefär samma problem med dunjackan efter en vecka just vid området runt ansiktet.

Impregneringsspray? Kan det vara något?

LIgger du tält med en del minus - bortanför iaf 10 så blir utandingsluftens fukt till snö som faller inne i tältet.

Sovsäcköverdrag - Haglöfs billiga med bomull i överdelen fungerar fint för detta.

Ta av det när du vaknar och kasta ut det för skakning.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
I försvarets överlevnadshandbok från 1988 rekommenderas att man andas genom ärmen till vindrocken när det är kallt för att slippa is på/i sovsäcken... Men då lär man ju å andra sidan få ispansar på jackan man eventuellt ska klä på sig på morgonen efter. :/

I försvarets överlevnadshandbok från 1988 rekommenderas att man andas genom ärmen till vindrocken när det är kallt för att slippa is på/i sovsäcken... Men då lär man ju å andra sidan få ispansar på jackan man eventuellt ska klä på sig på morgonen efter. :/

Skulle eventuellt vara en lösning. Is är hyfsat enkelt att få bort från bomullsplagg. Betydligt enklare än att få bort det från dunet.

Jag brukar lägga mössan för hålet när det är riktigt kallt...

Hur hindrar det kondensen från att lägga sig på sovsäcken?

Tja, det brukar bli is i mössan, men det är ju bara att slå bort på morgonen... Har faktiskt inte fått is på sovsäcken dessa gånger trots temp på under tjugo minus.

Tja, det brukar bli is i mössan, men det är ju bara att slå bort på morgonen... Har faktiskt inte fått is på sovsäcken dessa gånger trots temp på under tjugo minus.

Så kondensen stannar i mössan? Det var riktigt intressant. Har använt mig av balaklava vid övernattning i -30 för några år sedan men kommer inte ihåg om det blev betydligt mindre isbildning på sovsäcken.

Tyckte iofs att det var lite mindre trevligt att få kondensomvanlingen så nära ansiktet men det kan det vara värt för att slippa isbildningen på sovsäcken.

Jag vänder mig ett par ggr per natt så ett ha en mössa på sovsäcken skulle inte vara en perfekt lösning men funktionen i sig skulle vara det. Antar att mössan och bomullsarmen är samma lösning på problemet. En lös vid bomullsstrut på 40-50 cm skulle kunna vara lösningen?

Så kondensen stannar i mössan? Det var riktigt intressant. Har använt mig av balaklava vid övernattning i -30 för några år sedan men kommer inte ihåg om det blev betydligt mindre isbildning på sovsäcken.

Tyckte iofs att det var lite mindre trevligt att få kondensomvanlingen så nära ansiktet men det kan det vara värt för att slippa isbildningen på sovsäcken.

Jag vänder mig ett par ggr per natt så ett ha en mössa på sovsäcken skulle inte vara en perfekt lösning men funktionen i sig skulle vara det. Antar att mössan och bomullsarmen är samma lösning på problemet. En lös vid bomullsstrut på 40-50 cm skulle kunna vara lösningen?

Jag har själv kört en buff som jag drar upp över ansiktet nattetid, ger både lite fuktigare och varmare inandningsluft dessutom vilket kan vara skönt när det är kallt och torrt ute.

Ett annat tips kan vara att inte stänga innertältet helt och håller utan bara ha de nedersta ~40 cm stängda, då blir det lä runt sovsäckarna men varm utandningsluft som stiger i allafall lite innan den kyls av får en större chans att vädras bort. Minskar kondensen i innertältet betydligt! Nackdelen är väl att det kanske blir nån grad kallare inne i tältet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips