avslutatmedlemskap1004
Avstängd
Cyniker! 
tigertamjaren; sa:Off topic från diskussionen om utökade arealer för reservat, kan jag notera följande olustighet:
Efter vinterstormen över södra Sverige råder ett stort överskott på råvaror för trä- och pappersindustrin. Värdefullt virke ligger rent av och förstörs i väntan på att tas om hand. Ändå fortsätter de stora skogsbolagen sin avverkning i oförminskad takt. För någon vecka sen beskådade jag exempelvis Holmen Skogs framfart strax norr om Norrköping och undrar stilla, varför?
tigertamjaren; sa:Efter vinterstormen över södra Sverige råder ett stort överskott på råvaror för trä- och pappersindustrin. Värdefullt virke ligger rent av och förstörs i väntan på att tas om hand. Ändå fortsätter de stora skogsbolagen sin avverkning i oförminskad takt. För någon vecka sen beskådade jag exempelvis Holmen Skogs framfart strax norr om Norrköping och undrar stilla, varför?
mathias; sa:Jag tycker att det finns för många naturreservat. I Örebro län finns det 118 st. Flertalet av dessa är mycket små. Det känns som att så fort det är en bergsknalle där man inte kan bedriva lönsamt skogsbruk så bildar man ett naturreservat. Jag skulle hellre se riktigt stora reservat. Kan inte riktigt se vad man vinner på att ha så många små reservat.
Du är inne på en stor frågeställning som ekologer i hela världen ständigt diskuterar. Diskussionen kallas SLOSS (single large or several small). Teorierna bakom är s.k. metapopulationsdynamiska teorier, dvs vilka krav en art ställer på sin livsmiljö, i synnerhet när arten behöver en föränderlig livsmiljö, kanske ett visst successionsstadium.mathias; sa:Jag skulle hellre se riktigt stora reservat. Kan inte riktigt se vad man vinner på att ha så många små reservat.
Nu är långt ifrån alla skogsreservat fria från skogsbruk. Många reservat har ganska små inskränkningar för skogsbruket. Det gäller i synnerhet de reservat som före miljöbalkens införande 99 var s.k. naturvårdsområden. T.ex. i Södertälje, som Mezzner refererar till, finns ett stort reservat vid Tullgarn. Den största skyddade ytan har ganska intensivt skogsbruk. Ibland kan skogsskyddet bara vara att skogsbruksplanen ska diskuteras med reservatsförvaltaren, oftast länsstyrelsen.Mezzner; sa:Om det handlar om att bevara skogen på ett sätt som räddar hotade arter, och där man vill hindra eller styra avverkningen så borde nästan en effektivare målsättning vara att ändra skogsbruksreglerna så att även brukad mark sköts på ett någorlunda varsamt och klokt sätt. Att som alternativ till det, skapa så många och stora reservat så att man därigenom hindrar skövling, är antagligen naivt eller nåt.
Stadan; sa:Behovet av restriktioner prövas från fall till fall. Vissa andra reservat, t.ex. Farstanäs i Södertälje, har inga restriktioner alls utan är helt till för rekreation.
jesa; sa:Just att naturreservat kan ha så stora skillnader i föreskrifter är något som jag tycker är dåligt känt. Som jag upplever det så tror många (de flesta?) att alla reservat ska lämnas för fri utveckling och inget är tillåtet i dem.