Hur många Friends och kamsäkringar behövs

Hej !
Hur många kamsäkringar och Friends behöver man ca ha i olika storlekar.
Bergen jag tänker mig ska va ca 20-40meter.
Sen vill jag inte falla så långt.
Sen vet jag ju att man behöver lika många Quick draw.
Tack på förhand.
 
Det beror väl lite på vilket ledpsyke man har, vissa behöver 25 friends och vissa behöver inte en enda... Men jag tycker man kommer långt med åtta friends i olika storlekar (t ex BD C4 storlek 3, 2, 1, 0.75, 0.5 0.4, och C3 storlek 0, 00) och sedan också absolut ett kilknippe till detta. Kilarna är bra, billiga och tar inte så mycket plats på selen.

Jag började i vart fall ungefär med det racket men sen har jag efter hand köpt på mig ett antal fiends till som används ibland. Vissa kanske säger att fyra friends räcker medan andra säger tolv är minimum.
 
De där lät bra.
Ska ut å kolla på addnatur. À jag vet,kilarna ska va bra sen som du säger
dom är inte så dyra.
Tack för hjälpen klätter broder
Med vänlig hälsning, Brolin
 
Du var väl för söt, broder Brolin. :)

Har du kollat in northstar.se? Du kanske tom kan åka till någon av deras butiker om du bor i norra Sverige?
 
Du behöver inte så många quickdraws som kammar. För nästan all typ av tradklättring brukar man klara sig med 8-10 slingor, varav 3-5 st bör vara förlängningsbara 60 cm.

Däremot behöver du en karbin att hänga varje kam på, om du inte ska hänga dem i quickdraws eller nåt annat kreativt.

När jag klättrar med kamrat på multipitch gillar jag att dubblera på många av kammarna - dels för att vissa pitcher blir betydligt säkrare av det, och dels för att det ibland sitter en av viss storlek i en standplats, och då är det skönt att kunna få med sig iaf en sådan säkring på nästa pitch. På C4 0.5, 0.75 och 1 brukar vi tripplera ibland. De dubletter man inte tänkt använda på en viss pitch hänger man bara på andremannen. Jag tror jag börjar bli lite "kamklättrare" i vissas ögon (sätter inte så mycket kilar längre), men i slutändan handlar det ju bara om hur kul man har det, och för min del tycker jag tradklättringen blir smidigare och trivsammare om man säkrar främst med kammar. De går snabbt att placera och går snabbt att ta ur, och de är mångsidiga. Kilar är dock väldigt användbara (och framför allt billiga) i små/mellan-storlekarna, upp till röd/grå wallnut. Små kilar är betydligt mer robusta än små kamsäkringar i jämförbara storlekar.
 
Kammar hit och dit =)

Hallå där,
Det finns ju alla möjliga typer av cam-säkringar.
ägde jag ett set med Wild Country flexible friends som tjänade mig bra under ca 10 år. Nu har jag dessvärre skickat dem till den stora friendshimlen och kör istället på DMM-Dragoncams som jag är mycket nöjd med. Har även ett komplett set Metolius offset-cams. Hade hellre haft off-set aliens men de är mkt svåra att få tag i.
Vidare har jag några Omega Pacific link-cam. som jag är mkt nöjd med. Vad man behöver med sig beror ju dels på ledpsyke och sedan på vad man ska köra. Kilar är bra om du har sprickor som smalnar av nedåt/utåt.

Om du kör leden på topprep först innan du leder den så får du ju en överblick av ungefär vad du behöver. Ska du däremot köra onsight så är det ju ett bra fyspass med lite extra prylar ;)

Måste säga att de där bilderna på repsäckarna får mig att tänka på The Nose ;)
 
Tänkte låna tråden lite och fråga samma fråga fast gällande kilar. Ska köpa mitt första kilsett och undrar om man ska köpa ett helt sett med strl 1-11, 1-5 eller 5-11 tro? Brukar man vanligtvis få användning för alla storlekarna på svenska klippor, eller är det vanligast att man använder t.ex. 1-5? Skulle ni rekommendera att köpa 1-11 direkt eller börja med t.ex. ett 1-5-sett och istället komplettera med en kamkil?
 
Beror på kilarnas märke, dmm-wallnut kör de flesta med 1-11 (eller 1-8 och lägger 9, 10 och 11 i botten på ryggsäcken), är det black diamond så köper många 1-13 (pro set), men jag skulle lägga alla mina pengar på classic (5-11) då det är de kilarna som över huvud taget går att använda, så vida du inte klipper av vajern och ska tillverka smycken av dem, då kan strl 1-4 vara något att ha till det i så fall.....
 
Beror på kilarnas märke, dmm-wallnut kör de flesta med 1-11 (eller 1-8 och lägger 9, 10 och 11 i botten på ryggsäcken), är det black diamond så köper många 1-13 (pro set), men jag skulle lägga alla mina pengar på classic (5-11) då det är de kilarna som över huvud taget går att använda, så vida du inte klipper av vajern och ska tillverka smycken av dem, då kan strl 1-4 vara något att ha till det i så fall.....

Jag skulle säga att det bara är 1 & 2 som är "totalt" oanvändbara. Men alla andra har jag lagt av och till och känt mig mycket nöjd med. Givet att man nog kan skippa trean också, men 4-13 skulle jag vilja ha med mig i alla fall.

Men det är klart, jag gillar kilar väldigt mycket!
 
Kan inte se vad det är för fel på små kilar? Om jag vill lajta mitt rack så är det uppifrån jag plockar av kilar. Men sen beror det ju helt på led.

Jag har i princip alltid 1-10 med mig, sen kompletterar jag med ett fräsigt extrarack med offsets och några RPs om det är onsajt, lång led eller pilligt på annat vis.

Köp ett helt komplett rack 1-11 eller 1-10 eller vad det nu är som erbjuds. Du kommer få användning för alla!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
GustavOh Hur många oförberedda (förstemans)fall har ni säkrat? Klättring allmänt 16
Luluck Hur många säkringar har släppt för dig? Klättring allmänt 20
Mezzner Hur många kilar går det på en replängd? Klättring allmänt 15
olrijo Hur många klättrare i Sverige?! Klättring allmänt 3
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
ostkapten Besiktning av kammar och friends? Klättring allmänt 25
Johan R Helium Friends Klättring allmänt 1
peon Hur länge håller friends/kilar? Klättring allmänt 10
Keras2006 Rock Empire, Friends Klättring allmänt 17
reachjohn salewa friends Klättring allmänt 2
janne_j Rock empire friends Klättring allmänt 11
klätterpojken Karbiner till friends Klättring allmänt 4
Byte av vajrar på friends Klättring allmänt 2
Byta slingor på Friends Klättring allmänt 0
RikardN Rockandrun friends??? Klättring allmänt 0
Weyland Billiga friends Klättring allmänt 7
Charli28 Slinga om kamsäkringar Klättring allmänt 1
Yakherden Förvara kamsäkringar? Klättring allmänt 6
Jonasjonasjonas Slinga om kamsäkringar Klättring allmänt 42
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
silenhag gamla kamsäkringar Klättring allmänt 3
_Erik_ Slingor i kamsäkringar Klättring allmänt 43
spetsnaz fixa kamsäkringar Klättring allmänt 9
jliungman Trasiga kamsäkringar Klättring allmänt 1
pierrea Skillnad på kamsäkringar? Klättring allmänt 4
Svarten Kamsäkringar - nybörjarset Klättring allmänt 3
Matt Smörjmedel för kamsäkringar? Klättring allmänt 8
mattias_uno Rock Empire Kamsäkringar Klättring allmänt 3
pengman Utveckla kamsäkringar Klättring allmänt 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...