Hur många Friends och kamsäkringar behövs

Jag vet inte om det var riktat till mig, men hur som insåg jag att jag var rätt otydlig. Det jag skrev gäller BDs kilset, där storlek 1 & 2 är aidkilar rateade till 2kN, därav att jag inte brukar använda dem!

Då förstår jag.... Jag trodde jag var hopplöst otrendig som klättrare med min Wallnuts 1-5 på racket...

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
När jag började klättra så klättrade jag mest leder där det fanns massvis med möjligheter att lägga stora kilar och hexor. Det kanske ser annorlunda ut idag, men jag skulle satsa på ett sett DMM wallnuts 1-11 (eller WC rocks 1-10, eller vad motsvarigheten är av andra märken) + 2 hexor lite större än wallnut 11.

När jag började klättra så klättrade jag mest leder där det fanns massvis med möjligheter att lägga stora kilar och hexor. Det kanske ser annorlunda ut idag, [...]

Jo, samma sprickor har krympt i storlek.... precis som dina snygga jeans har krympt och den branta cykelbacken du cyklade fort på som barn har blivit hopplöst mesig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips