Hur lös är lös häl?

En detalj att tänka på

Så som jag lärt och upplevt löshälslivet,

Jag delar uppfattningen i din beskrivning Ulf gällande hastighetsåkare och dera synsätt. Trycket ska gå i sidled rakt ut från kroppen och vara centrerat över skenans kurvtopp, någonstans under hålfoten, den sista delen av skäret ska skridskon svänga upp rakt i färdriktningen och kroppens sista centrifugalkraft (lagrade rörelse energi) ska frigöras i denna sista fas, missar man detta och avslutar skäret med skridskon i utvinklat läge missar man också denna gobit som är gratis.

Efter detta är det dags att avsluta skäret mycket snabbt och då är det skönt med glapp (klapp) mekanik som underlättar för skenan att lämna isen med mindre förluster. Trycket släpper mot isen när hälen går upp och skenan färdas samtidigt snabbt bakåt tillsammans med foten tills hela paketet hänger i luften med droppad nos. Hela detta lyftmoment kan ske med skenan i färdriktningen utan tryck mot isen.

Detta är väl lite "överkurs" och är inte alltid så lätt att omsätta i praktiken på naturis med långfärdsskridskoutrustning, men tänker man på det så infinner det sig ibland när isen är bra :)

Till sist, att gå upp på tå och trycka kan få till följd att skenan vill gräva ner sig en aning och glideffekten försvinner, detta tillför inget till farten eller bekvämligheten.

Att växla mellan ytter och innerskär är en annan viktig detalj, men det är också en helt annan historia.

Det jag skrivit ovan gäller för målmedveten aktiv åkning, slöåkning kan ju se ut lite hur som helst.

Bertil S
 
Konsten att ÅKA skridskor

Jag jobbar hårt med D:et (fast det blir nog aldrig ett skrivstils dito som fortåkare har). Grundkurs 1a i knatteskolan på ÖIP gav vid handen att man vräker ut massor med energi på ingenting som "normal" långfärdsåkare. De flesta står till exempel på tårna och åker. Om man inte kommer framåt utan att lyfta på skridskorna så har man framvikt. Tyngdpunkt, isättning, tryck, riktning...Allt sådant spelar betydligt större roll än löshäl eller inte, om man är ute efter bekväm åkning.

Mitt råd till alla klubbar är att satsa mera på utbildning i åkteknik.
 
Re: En detalj att tänka på

Bertil; sa:
Trycket ska gå i sidled rakt ut från kroppen och vara centrerat över skenans kurvtopp, någonstans under hålfoten, den sista delen av skäret ska skridskon svänga upp rakt i färdriktningen och kroppens sista centrifugalkraft (lagrade rörelse energi) ska frigöras i denna sista fas, missar man detta och avslutar skäret med skridskon i utvinklat läge missar man också denna gobit som är gratis.

Det här är en (lång) mening som alla borde omsätta i praktiken! Jag prövade igår på Norrviken med häpnadsväckande resultat. Om man tänker på att vrida foten lite inåt strax innan benet är sträckt får man ju ett skär till för varje skär, och en ordentlig skjuts! Dessutom får man äntligen tyst på skenorna, som annars ger fräsljud ifrån sig, vilket betyder tåfjutt. Spåren avslöjar, är de böjda kommatecken åker man fel. Rakt ska det vara!

Tack, Bertil!
 
Grattis Ulf!

Det här är ett stort steg, fenomenet kallas i vissa kretsar för "fransk avspark" eftersom Team Salomon jobbat mycket med det här, jag blev varse fenomenet sommaren 99 när jag försökte lära en kompis att double pusha på rullgrillor, hon fick inte till indrivet, men upptäckte det här "tredje" push/pull stadiet. Det tog dock ytterligare 4 år för fransmännen att utveckla tekniken och sätta namn och prägel på det.

Jobba med den sena ansättningen, så kan man få ut minst 2km/h gratis på det här!

/Bo
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hinka Lös häl Långfärdskridsko 6
fritänkare Lös häl > fast häl > suger pung. Tips? Långfärdskridsko 18
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
JRud Nordic Norm 75mm lös häl? Långfärdskridsko 6
torpet Lite om fast häl, lös häl och 'glapp' Långfärdskridsko 1
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
sulfolobious Skena fast häl vs lös häl Långfärdskridsko 2
frarol Lös eller fast häl för nybörjare? Långfärdskridsko 7
Mats L Lös häl eller inte? Långfärdskridsko 17
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Fransila Lös häl vid råkövergång och andra passager Långfärdskridsko 16
Anders.Appelqvist Lös häl med klack? Långfärdskridsko 2
Jonas.O Almgrens snabb + lös häl? Långfärdskridsko 3
...Uffe... Lös häl eller inte Långfärdskridsko 11
angelikaj Skridskor med Lös häl Långfärdskridsko 3
Bertil Lös häl med sidoförflyttning Långfärdskridsko 0
annsan Lös eller fast häl till nybörjare? Långfärdskridsko 15
lennug Lös häl. Långfärdskridsko 0
Göte2 Lös häl Långfärdskridsko 0
Blåbär Lös häl eller ej? Långfärdskridsko 1
pekvirk lös häl med vandringskor Långfärdskridsko 8
bennys Lös häl igen? Långfärdskridsko 14
kr-val Samlade erfarenheter lös häl Långfärdskridsko 0
Bosse Lös häl - utrustning ? Långfärdskridsko 8
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
vilmas Häl löst, bästa paket? Långfärdskridsko 0
sigvard Klokt att börja med fast häl? Långfärdskridsko 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.