Hur långt har ni vandrat med era barn

Hej,

Funderar på att åka upp själv med min dotter som fyllt tio i år. Tänkte att vi skulle skippa tältet här hemma och bo i stuga så vi slipper en del vikt. En plan jag har haft är att gå via Helags och upp mot Vålådalen via Gåsen. Men funderar på om det är för långt.

Hur har ni andra gjort som har vandrat med era barn som sovit i stugor och fjällstationer? Har ni andra förslag på bra turer där det inte är så långt mellan stugorna som ligger i typ i Jämtland, så det inte blir allt för långt bort från västkusten och att det är enkelt att ta sig dit.

Förra året var vi upp i fjällen och vandra från Enafors till Storulvån. Vi tältade två gånger innan vi var framme, sista natten slog vi upp tältet nära fjällstationen. Där efter gjorde vi två dagsturer till sockerbiten och upp på Getryggen.

Har gjort lite enklare vandringar hemma vid också. Men det är som sagt svårt att säga vad man kan sikta in sig på.

Så alla tips och råd hur ni andra har gjort är värdefulla.
 
7km eller 200m...

Hej

Mina barn är lite yngre än din dotter men jag har vandrat med mina småsyskon när de var i 12års åldern. Det kluriga är ju (som du säkert upplevde förra året) att barn kan vara hur olika som helst olika dagar. Vissa dagar rullar allt bara på och man kan gå hur långt som helst. Andra dagar så kommer man knappt någon kilometer innan det tar stopp...

När jag varit ute med mina barn har vi haft ett basläger och sedan gjort dagsturer därifrån. Då är det lätt att anpassa efter väder och vilja.

Och det kanske skulle passa er? Min favorit i området du pekar ut är Helags. Ligger "utanför" triangeln men inte otillgängligt. Vandringen från Kläppen är lätt och endast 12km lång. Har sett andra barnfamiljer med barn i din dotters ålder som tagit sig hela vägen fram till stugorna på en dag. En familj satt ca 1km bort och lagade middag, de tänkte ta sista biten efter maten. Energin var slut för barnen sa föräldrarna men det gick ju lätt att ordna. Du får väl fundera på om ni vill sova i tält eller i stuga, med tält kan man sova på halva vägen. Det finns mycket att upptäcka kring stationen. Man kanske inte måste ta sig upp på Helagstoppen (det är jobbigt med sten och branta snölegor) men en tur till sjön nedanför är nog så spännande. Och så finns det andra mindre berg i närheten. När vi var där ett år så blev stugorna omringade av en renhjord, mycket spännande för alla!

Kan du tänka dig längre bort så är sträckan Nikka-Vakkotavare relativt lättvandrad med stugor på lagom avstånd. Jag gick den med syrran när hon var 14år och det var inga problem, trots att det regnade alla dagar...

Tar du med dig tält så kan du gå Jämtlandstriangeln och tälta mitt på varje sträcka...

Kan skicka bilder om du vill...

Lycka till!

//Karolina
 
Det stämmer som du skriver att alla dagar kan vara olika med hur mycket energi som finns. Så man får ta det lite efter hur motivationen är just nu och alltid se till att energiförrådet ligger på bra nivå.

Att vi jag väljer Jämtland är att vi kan ta nattåget upp och vara framme på morgonen, inte ha en hel dag till på tåget. Men jag hoppas att dottern gillar att vandra så vi kommer åka längre upp när hon blir äldre.

Tänkte inte ta med tält, denna gång. För att minska ner vikten då det bara är dottern och jag som tänkte åka upp i år. Ett alternativ är att ha ett basläger och göra dagsturer men skulle gärna gå en rund. Får tänka lite mer hur vi ska göra.
 
Har inga barn själv men jag fjällvandrare med min pappa första gången när jag var 12. Så här i efterhand är jag förvånad över de långa sträckor vi gick. Är ingen större skillnad på sträckorna vi gick då och de jag går nu.
Men en annan sak gällande tält. När man har barn med så tycker jag att tältet fyller en säkerhetsfunktion. En vandring jag gjorde i ung ålder med min pappa regnade det hela dagen. Jag var genomblöt och kall. Räddningen då var att slå upp tältet, krypa ner i sovsäcken och äta en lång lunch. Efter två timmar var jag som ny igen och kunde fortsätta vandringen. Så jag skulle nog aldrig vandra med barn och inte ta med tält eller någon form av skydd.
 
Har inga barn själv men jag fjällvandrare med min pappa första gången när jag var 12. Så här i efterhand är jag förvånad över de långa sträckor vi gick. Är ingen större skillnad på sträckorna vi gick då och de jag går nu.
Men en annan sak gällande tält. När man har barn med så tycker jag att tältet fyller en säkerhetsfunktion. En vandring jag gjorde i ung ålder med min pappa regnade det hela dagen. Jag var genomblöt och kall. Räddningen då var att slå upp tältet, krypa ner i sovsäcken och äta en lång lunch. Efter två timmar var jag som ny igen och kunde fortsätta vandringen. Så jag skulle nog aldrig vandra med barn och inte ta med tält eller någon form av skydd.
Känner igen mig väldigt mycket. Har inte heller vandrat utan tält med mina barn. Risken för tvärstopp bortom räckhåll för stuga (mentalt eller fysiskt spelar ingen roll) är ju förhöjd rent faktiskt, men friheten att slippa tanken att "vi måste komma fram" någonstans var den stora behållningen.
 
Känner igen mig väldigt mycket. Har inte heller vandrat utan tält med mina barn. Risken för tvärstopp bortom räckhåll för stuga (mentalt eller fysiskt spelar ingen roll) är ju förhöjd rent faktiskt, men friheten att slippa tanken att "vi måste komma fram" någonstans var den stora behållningen.
OK får tänka till en gång till hur jag ska göra. Är som sagt själv med dottern i år så det är ju det där med vikten och få med allt.
 
Jag lärde mig här på utsidan "1.2-regeln", dvs barn orkar gå 1.2 gånger sin ålder i km/dag. Sen har jag lärt mig att det går att tänja på det, men det är en bra första utgångspunkt.

Från 12-årsåldern eller så kan dom orka betydligt tuffare dagsetapper, om intresset finns.

Jag vill minnas att det blir någon 20 km-sträcka på din planerade rutt, och hellre än att släpa med tält och allt annat så skulle du kunna lägga upp en rutt med bara 12-15 km-turer (utgångspunkt Storulvån kanske?). Med någon extradag i planeringen fungerar det utmärkt.
 
Det sitter mycket i tänket, är barnen med på dagens planering och det blir deras mål, blir det med raster, måltider och lite lek, fullt möjligt att till och med gå längre än 1,2x barnets ålder.

Rejäl ryggsäck till barnet och packningdäruti kan stanna vilket barn som helst. Precis som till skolan regnplagg, tröja och matpaket brukar gå.

Utrusta barnen tidigt med lupp, ett bra monocular, se och uppleva är viktigt samt riktiga grejor gör det än roligare.

Lär barnen karta och kompass gör dem delaktiga i orienteringen.

Lägg jägarsteg och hurttempo hemma, barn har kortare steglängd och vill följa slingriga stigar om de finns eller uppfattas. Den som går långsammas skall alltid gå främst.

Ha kul tillsammans!
go tur
 
Hej igen

Kom på en sträcka som jag haft funderingar på att gå med grabben; Ritsem-Vaisaloukta-Akka-Ritsem. Kollade upp då och jag har för mig att det var 6-7km mellan V och A. Någon sa att det var en del björkskog där och därmed rötter som kunde erbjuda lite hinder för en treåring. Det borde ju inte vara ett lika stort problem för någon som har lite längre ben. Men jag har som sagt inte gått den sträckan och vet inte om den är så bra. Det jag lockades av där var:
* Tåg+buss upp (eller flyg...) inte mycket krångel
* Ritsem = fjällstation. Hög standard (dusch, tvätt, "riktig toa") och matbutik.
* Båt är spännande!
* Relativt nära civilisationen (båt till Risem och väg vidare) ifall något skulle hända (typ feber, magsjuka osv)
* Genuina fjällstugor...
*...på lagom långt avstånd från varandra
* Möjlighet att köpa bröd och fisk vid båtläget vid Akka (ligger ca 2km från stugorna)
* Häftig bro vid Akkastugorna
* Fjällkänsla
* Och så utsikten mot Akka så klart!

http://www.svenskaturistforeningen....pland/Fjallstugor/STF-Fjallstuga-Vaisaluokta/
http://www.svenskaturistforeningen.se/upptack/Omraden/Lappland/Fjallstugor/STF-Fjallstuga-Akka/
 
Känner igen mig väldigt mycket. Har inte heller vandrat utan tält med mina barn. Risken för tvärstopp bortom räckhåll för stuga (mentalt eller fysiskt spelar ingen roll) är ju förhöjd rent faktiskt, men friheten att slippa tanken att "vi måste komma fram" någonstans var den stora behållningen.

Jag lärde mig här på utsidan "1.2-regeln", dvs barn orkar gå 1.2 gånger sin ålder i km/dag. Sen har jag lärt mig att det går att tänja på det, men det är en bra första utgångspunkt.

Från 12-årsåldern eller så kan dom orka betydligt tuffare dagsetapper, om intresset finns.

Jag vill minnas att det blir någon 20 km-sträcka på din planerade rutt, och hellre än att släpa med tält och allt annat så skulle du kunna lägga upp en rutt med bara 12-15 km-turer (utgångspunkt Storulvån kanske?). Med någon extradag i planeringen fungerar det utmärkt.

1.2 regeln kan ju vara bra att ha med i bakhuvudet.
Det är 18 km mellan Helags och Gåsen om jag har läst allt rätt sen är det mellan 13-16 km dom övriga delarna. Men det går ju att ändra planen för vart vi börjar också.
Tack för tipsen
 
Det sitter mycket i tänket, är barnen med på dagens planering och det blir deras mål, blir det med raster, måltider och lite lek, fullt möjligt att till och med gå längre än 1,2x barnets ålder.

Rejäl ryggsäck till barnet och packningdäruti kan stanna vilket barn som helst. Precis som till skolan regnplagg, tröja och matpaket brukar gå.

Utrusta barnen tidigt med lupp, ett bra monocular, se och uppleva är viktigt samt riktiga grejor gör det än roligare.

Lär barnen karta och kompass gör dem delaktiga i orienteringen.

Lägg jägarsteg och hurttempo hemma, barn har kortare steglängd och vill följa slingriga stigar om de finns eller uppfattas. Den som går långsammas skall alltid gå främst.

Ha kul tillsammans!
go tur
Ja tanken är att vi ska ha det gått och njuta av fjällen också. Så vi kan hitta på saker, slappa och titta på spännande saker. Dock var dottern inte lika intresserad av fåglar föra året men att titta i monocular jag köpte var roligt och tittades i ofta. Sen så vill jag göra henne så delaktiv i planeringen så ofta som möjligt så vi pratar en hel del om resan och tanken är att vi ska torka lite mat själv. Kartan och kompassen sköter hon alt bättre än mig, så där har vi nästan en given ledare på den posten. Tack för tipsen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.