Hur lagar man Therm-a-Rest?

Är det någon som vet hur man lagar sitt Therm a Rest-ligggunderlag? Tacksam för alla tips. Hälsningar Gustav

Åke Larsson

Gäst
Med en reparationssats!

Seriösa återförsäljare har en rep.sats från Thermarest med solution & lappar. Skar hål i min på premiärturen, medför numer alltid detta. Man lär så länge man lever!

\ål

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Liquisole går bra

...jag tror att det är sån som ingick i reparationssatserna förut, nu är det nån sorts värmelim för att eliminera risken att limmet ska torkar i tuben. Håller med föregående inlägg: Ha alltid med rep. sats. Det kan bli så kallt annars.

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Liquisole är bättre

Jag lappade ihop ett tämligen söndertrasat Thermarest för något år sedan. Min erfarenhet av det var att Liquisole fungerade bättre än lagningssatsens lim. Detta under förutsättning att man har rumstemperatur och gott om tid, d v s inte är ute på kalla fjället där man ska använda sitt liggunderlag nästa natt. Liquisole ska nämligen härda i minst 24 timmar, helst 48 timmar.

De bästa lagningarna fick jag till när jag limmade på en lapp, och sedan satte lagningen i press med skruvtvingar under ett dygn eller så. När man lagar med Hot Bond (lagningssatsens lim) står det att man inte behöver lägga lagningen i press, men när jag provade det lossnade lappen direkt. Däremot när jag lät lagningen ligga i press i flera timmar satt lappen kvar. Slutsats: pressa länge.

MVH

Peter Ask

Fältlagning: Compeed och Leukoplast

Mitt Therm-a-rest punkterades under en vandring 94. Jag lagade med Compeed och Leukoplast. Det funkade hyfsat (det var bara en natt kvar), och sån materiel har man ju alltid med sig. Väl hemma lagade jag permanent med lagningssats och det har hållit sen dess.

För övrigt använder jag aldrig Therm-a-rest på vandringar längre, utan Z-rest som är betydligt mer praktiskt (men inte lika bekvämt).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips