Hur klarar små barn höghöjdsvistelse?

Pappa då...

Tänk på att pappa också kan bli höjdsjuk, det är nästan värre än att barnen blir det. Om du är känslig kan du bli både sur, trögtänkt och slö på 3500m.
Du sa att det fanns en lift? Det är bra, blir lillen gnällig kan ni ju bara ta liften ner, symtomen går över på ett par minuter om man åker ner en bit. Om du är orolig, se till att ni alltid kan komma ner någorlunda snabbt.
Självklart ska ni försöka, ska man lyssna på alla olyckskorpar så kommer man aldrig ut! Tappa ungen kan man göra i badrummet och själv skulle jag bli en dålig pappa on jag kände mig totalt låst av barnet.

Det är ju en sak att reflektera över när man är ute själv med barn (lugn, jag ska inte ta tvåringen ensam upp till toppen av Teide) Vad göra om man själv blir dålig? Det ställer ju lite andra krav på sällskap, kommunikationer m.m. När vi nu ändå pratar om barn, kan jag tipsa om en hemsida för ressugna småbarnsföräldrar: www.barnsemester.se

Tycker tanken dock är relevant, visst kan allt hända, men det är nog större hälsorisker med att fostra ett chipsätande, dataspelande barn än att ge sig ut på små äventyr med dem

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips