Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
mipert; sa:
Jag sticker ut nu med de två minsta, skall försöka få in barnvagnen i snåren. Att kapa slanor utanför Center Syd kan göra att man får ett rykte i bygden :)

Annars har du väl ett litet snår som behöver trimmas i dammen där man kör av motorvägen...? Säg till om du går dit så kommer jag o filmar ;)

Re: Barkbåt

Zeeke; sa:
Kan jag få förklarat för mig på samma utsökta sätt hur man täljer en barkbåt?

Ursäkta, först tyckte jag mig uppfatta viss sarkasm, men inser vid närmare eftertanke att det är en intressant och rimligen seriös frågeställning.

Då komplexiteten i framställandet av barkbåtar är väsentligt större, inte minst avseende de hydrodynamiska aspekterna vid skrovformer i huvudsak bestående av regelytor, så ber jag att få återkomma med reflektioner i ämnet efter arbetstid.

Re: Barkbåt

Zeeke; sa:
Kan jag få förklarat för mig på samma utsökta sätt hur man täljer en barkbåt?

Du tar ett stort stycke bark från en gammal Tall,väljer ut en lämplig och lagom fet bit och täljer till en => form.Sedan skär du in långsidorna och trycker fast en Spigg på undersidan.

peter

Jag påbjuder en atund av sorgsam eftertanke, i dag upptäckte vi att kommunen sågat ned min äldsta (fem år) dotters (och hennes kompisars) klätterträd.
Och sagoträd, och gömsleträd, och hemlisträd osv.

Damn utvecklingen, som av någon anledning kräver att allt som är snett och risigt skall röjas...

Jag till och med gick en kvällsvandring i våras -med kommunens stadsplanerare- för att ge min syn på vikten av att bevara snår och ris.

mipert; sa:
Jag påbjuder en atund av sorgsam eftertanke, i dag upptäckte vi att kommunen sågat ned min äldsta (fem år) dotters (och hennes kompisars) klätterträd.
Och sagoträd, och gömsleträd, och hemlisträd osv.

Damn utvecklingen, som av någon anledning kräver att allt som är snett och risigt skall röjas...

Jag till och med gick en kvällsvandring i våras -med kommunens stadsplanerare- för att ge min syn på vikten av att bevara snår och ris.
Vet hur det känns Mikael. Här i Gbg har de tagit de bästa fiskevattnena från oss (som man fiskade på som ung). Allt är bebyggt eller privat eller industrimark. Skit meatt.

~Paul~

När jag var liten (5-6 år) så använde vi av oss en lite annorlunda teknik för hugga ner slanor och mindre träd. Den gick ut på att den ena klättrade upp i trädet så passa långt upp att trädet började vika sig och se nvar det bara för den andre att börja hugga och skär med sin lilla morakniv där spänningen var som störst. Det var en väldig effektiv teknik när man var så liten och inte visste bättre.

Skulle vara väldigt kul att få se bilder eller en film på den här brottartekniken som all pratar om.

Å lilltjavan ....

Å lilltjavan pojken men ha i alla fall fått 'n Morakniv å i måra ske ma ha knivlera häri skojen.

5 cm*3,14 är väl ungefär 15,7 cm i omkrets, det är en skapligt grov slana det!
[Ändrat av klippen 2006-11-24 kl 23:06]

Satan i gatan, nästan fyra centimeter slana och jag var på väg igenom...

...då knäcks den.

Se pinnbiten som sticker upp där snittet ändrar riktning.

5563367.jpg

Men så har jag alltid varit klen i armarna.
Och nu har jag en axelskada och bär dessutom runt på två nyfödda dagarna i ända.

Vad är DIN ursäkt?

mipert; sa:
Satan i gatan, nästan fyra centimeter slana och jag var på väg igenom...

...då knäcks den.

Se pinnbiten som sticker upp där snittet ändrar riktning.
Mycket bra Mikael. Dock är skillnaden mellan en nästan 4 cm:s slana och en på 5 cm rejält stor ;)

Mina knäcktes också, efter ett rejäl kamp. Till att börja med så är det nästan omöjligt att böja en såpass grov slana. Var tvungen att kila in den mellan mig och ett träd och bända för kung och fosterland.

Kanske beror det på vilket träslag det handlar om. Vet inte vad det handlar om i ditt fall men mina var tagna nere vid Härlanda fågelsjö, så det kanske var al?

I alla fall så gick det inte. Vissa sprack redan när jag böjde dem (på fel ställe), andra böjde sig på mitten och ytterligare andra kom nästan upp med rötterna och allt. Vet fasen fortfarande inte hur man gör riktigt.

~Paul~

PS Kommunen avverkar slanor överallt nu, så jag passade på :).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips