Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv?

mipert; sa:
Jag var på en kurs i halkkörning i går och med ESP i bilen (antisladdsystem) kan man göra som man vill i kurvan...

Klart häftigt att ta en tvär kurva i 70 km/h utan att åka av på den hala banan.
Jag går i bilköpstankar precis nu. Det lutar åt en Suzuki SX4 med 4WD. Den har också ESP. Om jag köper den så blir det min första bil med den här finessen. Låter häftigt det där med kurvtagningen.

~Paul~

dePaul; sa:
Men återigen. Din förklaring Patric är inte mer än antydan till själva proceduren. T ex: Hur mycket böj har du på slanan? I vilken vinkel trycker du i bladet? Skär du samtidigt? Är slanan delvis spräckt? I vilken höjd (på slanan) arbetar du? När du skär i böjen, vilken sida är det fråga om - den konvexa eller den konkava?

~Paul~

Det är kanske inte så lätt att förstå hur man gör när vi försöker beskriva det i text. Men fattar du det stora hela är det bara ut och öva.

Man trycker kniven genom träet. Känner man att det blir trögare kan man ricka kniven lite fram och tillbaka samtidigt som man trycker. Man böjer slanan lagom mycket:) Vinkeln på kniven i förhållande till stammen är väl ca 45 grader. Slanan skall inte spricka upp i längdriktningen om man gjort rätt. Jag brukar kapa strax ovanför marken men det går även att göra högre upp.

/mattias

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
norpan_; sa:
Det är kanske inte så lätt att förstå hur man gör när vi försöker beskriva det i text. Men fattar du det stora hela är det bara ut och öva.

Man trycker kniven genom träet. Känner man att det blir trögare kan man ricka kniven lite fram och tillbaka samtidigt som man trycker. Man böjer slanan lagom mycket:) Vinkeln på kniven i förhållande till stammen är väl ca 45 grader. Slanan skall inte spricka upp i längdriktningen om man gjort rätt. Jag brukar kapa strax ovanför marken men det går även att göra högre upp.

/mattias
OK, tack för tipset Mattias. I morgon skall jag ut och öva. Jag kommer att lämna in en rapport om hur det gick ;)

~Paul~

dePaul; sa:
Tänkte också att lära mig skära av 5cm slanor med ett enda snitt :) Egentligen inte helt viktigt. Men eftersom alla andra klarar det så vill jag också :(

~Paul~

Så om jag på samma manér som lögnhalsarna här inne påstår att jag kan fälla en suptall i ett enda drag med forgsvansen, kommer du att ses övandes ute i skogen då också? :)

(Fast jag misstänker att det inte klingar lika förföriskt eftersom det inte är fogsvansgalning du är)

lapetter; sa:
Så om jag på samma manér som lögnhalsarna här inne påstår att jag kan fälla en suptall i ett enda drag med forgsvansen, kommer du att ses övandes ute i skogen då också? :)

(Fast jag misstänker att det inte klingar lika förföriskt eftersom det inte är fogsvansgalning du är)
Hm, det är det här som skall utforskas i morgon :)

Nej, någon fogsvansgalning kan man inte anklaga mig för att vara ;)

~Paul~

-PaTRiC-; sa:
jag kan det med.. handlar bara om teknik..
Hahah, ok, är det på den här nivån diskussionen är
w000t.gif

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips