Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv?

Re: Diagonal?

Buda; sa:
Borde väl vara diagonalsnittet som är intressant om man böjer en slaná? Att karva av en 5 cm tjock (genomskärning) "kvist" vinkelrätt kräver kanske en slägga att slå på kniven med?

Frågan är väl varför det är så BRÅTTOM att få av den där slanan från första början? Är det bussen som skall hinnas med ut ur urskogen?
Tack för det Andreas, mycket insiktsfullt :)

~Paul~
 
En eldkoja kräver ca 45 slanor bl a. Så arbetsuppgiften är fullt realistisk.
Att böja ner ett slyträd och skära av det med ett snitt är inte bara möjligt utan nödvändigt, med lite träning, dvs några eldkojor, går det tämligen enkelt, även om fröknar brukar berätta om hur ont i knivhanden de fick.... Lärarkommentaren är alltid: Bryn bättre! Givetvis är arbetuppgiften att skära granris till täckning och bäddarna vida större som arbete men i lättare dimensioner.
 
Nja, jag ser inget realistiskt eller ultralätt i detta.

45 slanor lär man ju bara ta på sin egen mark, och jag kan inte inse syftet, men det påminner mig om nån absurd bild från detta forum som visade nån som byggt sig nån slags befästning för att kunna övernatta på nån slags bänk i skogen med en stockvedsbras intill.

Ultralätt vandring låter lämpligt att kombinera med spårlös färdsel och röjarprojekt som ovan nämnda gör man antingen för att röja i samband med skogsbruk eller för en tomt.

Röjer jag 45 slanor på den tomt jag ska bygga på så vore det ju i alla fall en teoretisk idé att jag byggde mig en koja att övernatta i under röjnings och den tidiga byggtiden, men att jag då skulle vara hänvisad till en morakniv eller machéte låter lååångsökt.
 
Tror inte vindskyddet på den bilden var tillverkat med endast en Morakniv, eller ens en machete;-)

Det kan ju vara så att man gör något för att det är roligt att lära sig, inte för att man måste. T.ex jag och en kamrat har fått carte blanche, men ännu inte använt det, av en skogsbonde att på hans mark göra i princip vad vi vill. Och vi kommer at bygga en kolarkoja. Finns en uppsjö varianter, men det blir något åt det här hållet

http://www.pixonia.com/kolarkoja/koja.html

Samma typ som skogsarbetare byggde förr när de var långt ut och inte kunde trava fram och tillbaks. Har sett varianter med fyra britsar i, överslafen uppfällbar. Kommer dock att använda lite mer än endast en Morakniv, men inga större grejer. Det blir sådant man kan bära med sig, som kniv, liten såg och liten yxa.

Jag är barnsligt förtjust i primitiva boenden med eldningsmöjlighet:)

Raskesven
 
Mezzner; sa:
...45 slanor lär man ju bara ta på sin egen mark, och jag kan inte inse syftet...
Haha, jag vet många lata skogsägare (undertecknad) som mer än gärna skulle låta några förnumstiga förstå-sig-påare från utsidan.se komma och kapa både 45 och 450 st risbjörkar var på deras mark (med mora eller commando-kortsvärd), för att slippa slösa röjsågsbensin. Finns mycket skog som skulle må bra av den gallringen. Så inte behöver ni låtsas som att ni gråter blod så fort ni kapar en färsk kvist (för det gör ni egentligen inte, väl? Gråter alltså?)

Liknar lite att återutsätta tusenbrödraabborrar!
 
Så inte behöver ni låtsas som att ni gråter blod så fort ni kapar en färsk kvist (för det gör ni egentligen inte, väl? Gråter alltså?)

Vår scoutkår har (såvitt jag vet) en deal med kommunen om att vi får ta sly i vissa områden (det är gamla "kulturmarker" som kommunen röjt och fixat). Och när vi inte är i den "skogen" är vi oftast på Järvafältet (som är naturreservat).
 
Jag hade väl två syften med mitt inlägg.

Det ena var att man knappast hamnar i nån slags överlevnadssituation, eller situation under nån UL-vandring där man har anledning att bygga en anläggning i stil med den beskrivna.
(I överlevnadssituationen skulle det ju vara OK att överskrida allemansrätten, men inte under en mer normal vandring. Nu hade förvisso ingen påstått att det var OK och i enlighet med allemansrätten heller...)

Om man däremot har skog som ska gallras, kan man ju ägna sig åt att använda morakniv för detta, men det är ju ungefär som att skotta grus med matsked. Jag har gallrat skog, men aldrig med kniv.

Självklart är det däremot OK att med markägarens välsignelse göra i stort sett vad som helst med vegetationen så länge det inte begränsas av naturreservatsregler. Min känsla där jag bor och även har bott, är dock att markägarna är tämligen noga med sin skog och att de inte gillar att man tar sig friheter. Sen är det en annan sak att de låter drygt dm-tjock björkved ligga och ruttna när de själva gallrat...

Har f ö en gång när jag behövde ved fått lov av kommunen att ta reda på nyss gallrad björk under en kraftledning och det mötte inga som helst problem. Fast inte använde jag ju morakniv ens när jag kvistade björken, och då var det väl bara 5 kubik ändå.

Håller dock med om att det skulle vara fullt möjligt att åtminstone under halva året skära av en hyfsat grov slana genom att böja den lite när man skär. Kanske det t o m skulle funka med en lite klumpigare, men vass, kniv. Moraknivarna är ju annars som regel allt man behöver i knivväg...
 
dePaul; sa:
Inte för att jag vill starta om diskussionen stora-kontra-små knivar igen. Men i det aktuella fallet skulle jag alltid välja en rejäl huggare framför både yxa och liten morakniv. Sorry.

Försök att tänka dig att du skall hugga ca 40 slanor i den här storleken. Vilket verktyg använder du? ;) Knappast en morakniv med en egglängd på 10 cm eller?

~Paul~

det e bara för att du inte kan..hehe
 
Beskrivning tack

Patric kan du beskriva hur du gör, dvs grepp, vinkel, sågande rörelse? böjer du slanan? menar du kapa sly vid marken eller mitt på en redan kapad stam? vilka trädslag som är aktuella? när på året det fungerar etc?

Använder nu något för att banka på knivbladet?
Hävstångsprincipen för att få större kraft etc.

Varför är inte helt ointressant också.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
salvion Stol att ta med när man vandrar + mc resan Utrustning allmänt 16
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
Mummis Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
Uteman Hur diskar man? Utrustning allmänt 16
Letaren Vågar man chansa på en rygga? Altra 75 Utrustning allmänt 5
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
avslutatmedlemskap160620 Vad får man här? Utrustning allmänt 17
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
Aleks_T Sjukvårdsprylar, vart får man tag på sånt? Utrustning allmänt 51
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
seved1 Här sitter man o snorar Utrustning allmänt 17
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
Niithro Vad behöver man för att bestiga Kebnekaise? Utrustning allmänt 19
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
Martin Fjäderlätt Kan man tvätta sig med YES? Utrustning allmänt 53
fredric_verklig.se Hur får man egentligen plats med 2 veckors.... Utrustning allmänt 15
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
PeterOom VHF - vad skall man kolla efter Utrustning allmänt 4
cronhjort blir man blöt i X-Factor? Utrustning allmänt 0
Boelle Hur tvättar man tältet ? Utrustning allmänt 5
såg man klara sig på sommar utr till viss del. Utrustning allmänt 0
copperdell Hur man hittar begagnad Havskajak i DK? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.