Hur kan man fira från ett sånt här ankare utan att lämna grejor

Priset du får betala är lite tokig belastning. Men du firar dig ner, det kommer inte uppstå någon våldsam belastning..
Den stora risken är inte att ankaret ska rasa utan att repet ligger och skaver mot berget.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Den stora frågan är väl vad som har hänt med den tredje bulten på bilden, den längst till höger? Ser ju ut att vara helt av!
 
Normalt sett skulle jag knyta en slinga mellan bultarna och offra en gammal karbin. Karbinen skulle jag klippa direkt i en av bultarna och sedan skulle jag fira av från karbinen.

Om detta inte skulle vara möjligt skulle jag förmodligen fira av i en av bultarna utan backup från den andra. Om jag misstrodde bultarna skulle jag fira med repet trätt i båda bultarna och sedan antingen byta ut bultarna eller försöka få tag i någon som kunde göra detta.
 
Det politiskt korrekta svaret är att lämna grejer, men i den verkliga världen så skulle de allra flesta trä repet direkt genom en eller bägge bultarna eftersom de är limbultar utan vassa kanter. Det viktiga är då att man firar ned själv med repbroms och prussik, inte blir nedsänkt av en säkrande kompis. Och det förutsätter att du kan vara inklippt i bägge bultarna och samtidigt trä genom repet. Vissa har för små öglor för kunna få genom repet samtidigt som det sitter en karbin i den.

Belastningarna spelar inte så stor roll i detta fall, det blir inga större belastningar av att fira ned.

Sen har du också "texas rope trick". Det förutsätter dock att ankaret sitter högst en tredjedel av repets längd från marken.
 
Hoppsan, med limbult av den där typen är det ju egentligen inga problem. Jag tittade aldrig på bultarna...
De slits en del av att det alltid är sand i repet, så om detta sker upprepade gånger, eller om nån topprepar direkt i dem, så blir de utnötta. Men repet tar inte skada, fastnar troligen inte, och det kommer efter EN firning inte att finnas märkbart slitage. Men om många gör det är det ett problem, så man kanske inte annat än i nödfall ska betrakta sig som det gyllene undantaget...
 
En möjlighet är att knyta en smugglarstek i en bult. Du får då två ändar att använda: en för att rappellera ner, och den andra för att lösa upp knopen. Se dock till att inte ta fel.... Och det kan vara en bra idé att ha övat på knopen innan du använder den i verkligheten, så du vet att den knyter rätt.
 
Stopp och belägg!

Nu pratar vi klättring, ej båtförtöjning. Smugglarsteken hör inte hemma på klippan, anser jag. Att ge sig iväg nedför i ett sånt riskabelt system går inte att motivera på ett trovärdigt sätt.
 
Om det inte redan sitter kvarlämnade grejer i ankaret så måste ju rimligen föregående klättrare ha lyckats fira direkt ifrån bultarba, klättrat vidare, rensat ifrån en punkt högre upp eller gjort nåt rope trick. Speciellt vid multipitching funderar jag ofta på hur tidigare replag kommit ner innan jag lämnar grejer eller solar
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips