Hur justeras roderlinorna bäst?

Har en kajak med släproder och "keepers".

Jag kallar keepersarna för pedaler hädanefter.

Min fråga är hur jag ska justera själva roderlinorna bäst. Pedalerna är mycket bra f ö; lätta att ställa om när det gäller själva fotplattans läge i kanotens längdled. Dock har jag en fundering:

Pedalerna utgör ju också "spjärnstöd". Det innebär ju att om jag tar i med hö resp vä fot vid paddeltagen så styr jag samtidigt vilket inte är meningen. Linorna som är nylon (e d) är emellertid så elastiska att jag kan "bottna" båda pedalerna samtidigt mot skottet framför som utgör mekaniskt stop för pedalrörelsen.

Min önskan vore kanske att jag kunde korta linorna en aning och därmed få större roderutslag i extremläget. Om jag gör detta kommer jag dock antagligen inte att kunna trycka båda pedalerna mot skottet samtidigt. I alla fall inte utan onödigt stor belastning på rodret.

Ett alternativ är väl kanske att förse kajaken med hälstöd - som helt saknas - och låta detta bli spjärnstödet medan roderpedalerna regleras med fotens främre del.

Erfareheter?
 
Så här gjorde jag

Jag tycker keepers är kass, så jag bytte till pedaler. Nu sade du visserligen att du gillade keepersen i övrigt(, men då kan man ju stilla undra vad det är du gillar hos dem som inte ett par riktiga pedaler skulle ha?). Fundera över att byta till pedaler råder jag, och byt i vart fall till stumma roderlinor, annars kommer du aldrig att ha någon riktig glädje av ditt roder. Det är som natt och dag att ha pedaler med stumma linor jämfört med keepers med elastiska.

Skall du promt ha kvar de elastiska linorna och keepers så kan ett tips vara att sätta en ögla i skottet längst fram i sittbrunnen och därifrån dra kraftiga gummicord till keepersen som håller dem fixerade där de skall vara.

Kolla dock detta: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15145

Hälsningar, Kalle
 
OK, jag har inte klart för mig hur riktiga pedaler ser ut. Det som är positivt med mina keepers är att de är lätta att justera ifall nån ska låna kajaken, samt att de glider lätt och känns bekväma för fossingarna.

Jag har övervägt att byta till stumma linor, ev rostfri stålvajer, men misstänker ju då att jag vinglar mer när jag tar spjärn.

Har du stöd för hälarna?
Vad skiljer pedalerna från keepers i övrigt? Själva mekaniken/lagringen?
 
Fotplattor från Swima

Jag har en Capella där Swima monterat fotplattor efter tips här på Utsidan http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23214&pagenumber=2
Dom skruvades fast i dom fotstöd, som fanns som orginal i Capellan, när den var utan roder. Däremellan hade jag haft ett roder med gummisnoddar, ungefär som du beskriver (tror jag). Jag saknade också det fasta stödet. Swimas fotplattor styr rodret med tårna, och ligger fast när man trycker till med hälarna. Styrlinorna är fästade i övre kanten av plattan, som fjädrar lite grand när man trycker med tårna. Svårt att förklara! Det liknar säkert Prijon. Mats på Swima visade mig.
En händig person monterar dessa lätt själv (inte jag).
\C.
 
Justering Roderlinor

Hej.
Jag instämmer i att Du absolut skall ha stumma linor till ditt roder. Själv föredrar jag någon tunn flätad nylonlina som finns i ett antal färger. Mer bekant är väl det vanliga vita persienn-snöret. Metall-alternativ är alltid svårare att slå knut på.
För enkel justering kan Du ta en bit metall eller plast (stark ) ca 15 mm bred, 25 mm lång och 1.5-2mm tjock. Gör två hål i ändarna där linan kan komma igenom, men inte för lätt.
Trä igenom roderlinan fortsätt fram till pedalen och tillbaks till det andra hålet i 'justerbläcket' och gör en knut när bläcket sitter i ett åtkomligt läge.
Enkelt och effektivt.
Kolla bara att linan inte slits mot genomgången i pedalen.

Ha de

Seayak
 
Re: Justering Roderlinor

(För enkel justering kan Du ta en bit metall eller plast (stark ) ca 15 mm bred, 25 mm lång och 1.5-2mm tjock. Gör två hål i ändarna där linan kan komma igenom, men inte för lätt. Trä igenom roderlinan fortsätt fram till pedalen och tillbaks till det andra hålet i 'justerbläcket' och gör en knut när bläcket sitter i ett åtkomligt läge.)

Om jag förstår din förklaring så tror jag det är så till Prijons pedaler. Väldigt enkelt och smidigt. Dock hade jag problem med att om roderlinan slackar och man trampar på pedalen så kan roderlinan löpa genom hålet- med följd att den blir slak. Det är inte roligt att försöka justera det under färd med vågor...
 
Är det månne ett sånt bleck som sitter på tältlinor i bland som avses?

Borde ju kunna funka, fast problemet är ju om man spjärnar emot med båda fötterna samtidigt blir krafterna rätt stora, jag tror att navigatorrodre till och med kan ta skada av detta i längden - om man lyckas göra linorna stumma. Det senare uppfattar jag nog att det går åt stålvajer till. På min kajak är det ju nylonlinor som är betydligt kraftigare än persiennsnöre, men med den längd de har så blir fjädringen rätt påtaglig.

Keepers är "bra", men kräver nog ett ytterligare stöd för nedre delen av foten om grejorna ska hålla. Alternativet är nog att ha lätt fjädrande nylonlinor som i originalutförande så att keeperspedalerna kan bottna mot skottet framför utan att rodret behöver ta upp alla kraft när man spjärnar emot hårt med fötterna.
 
Justering Roderlinor

Hej Håkan Borg

Vitsen var ju att kunna justera linorna under gång om man vill ändra läget för pedalerna.
Men vill man landa varje gång man behöver justera är väl möjligheterna många. Det var knappast det det gällde.

Ha de.

Seayak
[Ändrat av seayak 2004-09-10 kl 17:36]
 
Justering Roderlinor

Hej Mezzner.

Helt rätt. Du har fattat min beskrivning.

Om hålet som linan går rakt igenom är för stort får Du det problemet Kajakob beskriver. Linan skall kunna löpa, men inte mer.

Jag har gjort några i plast men aluminium är bättre.

Lycka till

Seayak
 
Justering Roderlinor

Hej Kajakob.

Ja den typen av bläckanvänds i många sammanhang. Tyvärr missar vissa förutsättningarna för fullgod funktion. Det hål linan går rätt igenom får inte vara för stort. Linan skall kunna löpa igenom, men inte mer.
Eftersom funktionen bygger på att när bläcket sträcks utefeter linan kniper hålkanterna om linan och förhindrar att linan löper.
Därmed följer ytterligare en förutsättning. Avståndet mellan hålen får inte vara för litet.
Byter man linan får man kolla att man får samma grovlek på linan som den gamla eller göra nya bläck.

Ha de.

Seayak
 
Bältesspännare till ryggsäckar

Hej Mezzner,

jag har funderat på ditt problem och kommit på en lösning som kanske skulle funka. Om du ersätter sista biten av roderlinan med ett sånt här band som finns på ryggsäckar. Tänk komprissionsremmar, de är starka, inte elastiska och har ett självlåsande mothåll som är lätt att justera. Det finns remmar och olika lås i en välsorterad syaffär. Kostar inte många kronor. Kanske skulle funka?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.