Hur hårt ska man pumpa?

Ni som är experter, hur hårt ska man pumpa en vanlig cykelslang? Jag har äntligen köpt en pump med tryckmätare men det är lite oklart hur högt trycket ska vara.

På däcket står max 85 psi/600 bar, och på pumpen är det en markering vid 45 psi/drygt 300 kPa, men det känns mycket. Jag kanske är för feg och har cyklat på dåligt pumpade cyklar i hela mitt liv?
 
Senast ändrad:
Jag brukar pumpa till det maxtryck som står angivet på däcket, då jag föredrar att slippa punka och lågt rullmotstånd framför lite mjukare komfort (som man få med lite lägre tryck).
Det varierar med däcktyp (räserslicks vs mtb etc), de flesta cykeldäck jag använt brukar ange trycket i PSI eller bar.

/Patrik
 
Beror på däckets bredd, cyklistens vikt och underlag. Lågt rullmotstånd är inte bara beroende av hårt tryck, om inte däcket kan deformeras över ojämnheter så tappar du fart istället, så det gäller att hitta en bra balans.

Jag väger drygt 85 kg och kör följande tryck:

Landsväg 28mm, ~5 bar
Grusväg 40mm, ~2,5 bar
Mtb 2,5", ~1,5 bar
Mtb 3.0“, ~1,0 bar

Skickat från min J9210 via Tapatalk
 
Ovanstående är en bra guide. Jag väger lite mer och pumpar mina landsvägsdäck lite hårdare (8 bar).

Din vikt, var du ska cykla, däckbredd och om du föredrar lågt rullmotstånd, bra fäste eller komfort inverkar. Högsta möjliga däcktryck ger inte nödvändigtvis lägsta rullmotståndet.

Du kan få lite mer hjälp att hitta ett lämpligt däcktryck på https://axs.sram.com/tirepressureguide
 
Beror på däckets bredd, cyklistens vikt och underlag. Lågt rullmotstånd är inte bara beroende av hårt tryck, om inte däcket kan deformeras över ojämnheter så tappar du fart istället, så det gäller att hitta en bra balans.

Jag väger drygt 85 kg och kör följande tryck:

Landsväg 28mm, ~5 bar
Grusväg 40mm, ~2,5 bar
Mtb 2,5", ~1,5 bar
Mtb 3.0“, ~1,0 bar

Skickat från min J9210 via Tapatalk
Vad har du för tryck om du kör blandat då? (asfalt, grus och kanske nån liten stig)För mig är det sällan bara ett underlag på turen så går inte att ändra. Jag kör 3,5-4 överallt även om det är för hårt på dåliga grus/traktorvägar. Har 40 mm cyclocrossdäck på min och ingen dämpning.
 
På min cx med 35 mm däck kör jag runt 3,5-4. LVG 25 mm ca 8.
En sak att tänka på ibland är temperaturen. Jag gjorde misstaget att pumpa ett par lvg-tubdäck inomhus när jag var i Italien för några år sen. Ute var det 40 grader så trycket blev för högt och tuben bak small.
På mtb ligger jag på ca 1-2,5 beroende på om det är stig eller mer xc jag ska cykla. Ibland när trycket är för hårt får man släppa ut, men då handlar det om fäste i första hand.
Det är inte så komplicerat, man har ju ungefärliga angivelser på däcken att hålla sig till och sen får man testa sig fram. För hårt riskerar att bli stökigt och försämra rullmotstånd, för löst riskerar man genomslagspunka men ger bättre fäste ex på steniga stigar. Vintertid på fatbike kör jag ibland väldigt lågt tryck för att få så stor yta som möjligt i lösare snö, men på hårdare underlag så ger det lite punkakänsla.
 
Tack, ingen risk att spräcka slangen i alla fall. Jag pumpade till drygt 2 bar igår, på 37 mm däck för asfalt/grus. Det ser ut som att det kan vara någonstans mellan lagom och i mjukaste laget, så om jag börjar testa där kan jag ju pumpa på litet om det är för litet.
 
Det var ett rejält däck du har om det står 600 bar på det. :LOL:
Men jag förstår att du menar 600 kPa, vilket är 6 bar.

RHolm har sammanfattat vilket tryck du ska ha beroende på däck riktigt bra här ovanför.

Själv har jag ett par 42mm breda däck som jag brukar pumpa till 3/3,5 bar som jag kör med på grus/asfalt.
 
Ska man vara noga ska det däck som tar mest tyngd pumpas hårdare också. Sheldon Brown har nåt om det där.

Tycker fortfarande att 2 bar i ett däck som tål 6 låter mjukt som smör om det inte är nåt terränggående.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...