Hur göra för att synas som cyklist

Kvällarna börjar bli mörkare och snart höst. Att synas som cyklisten är inte helt lätt.
Det handlar både om klara livhanken men även respekt mot bilster.
Leva med att kört över en cyklist som blev sittande i rullstol är inget man vill ha på cv.
Tro att bara för att jag tänder lampan som syns i garaget med släkt ljus gör inte att diodlampan syns i trafiken.

Kom med tips.
Reflexväst
Lampa på hjälmen
Såg någon lyser på ventilhatten
Reflex i hjulet

Belysning fram och bak
Reflex fram, bak och åt sida

Det ovannämnda är lagkrav vid cykling då det är mörkt.

Reflexväst kan förstärka hur man syns, men det viktigaste tycker jag är att aldrig lita på att man syns och det egna omdömet avgör sitt eget agerande.

Cykla med omdöme…typ så.

Mer än så är svårt att göra.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Förutom reflexer på cykeln och lyse, reflexväst. Viktigt även att vara medveten om att man ibland KAN vara svår att upptäcka för bilister.

Reflexer gör att man syns av en bilist i mörker. Gärna lågt placerade. Normala lampor också. Reflexer fungerar dock inte så bra när en cyklist ska se en annan cyklist.

Men antar att hur lätt det är för en bilist att se beror på hur mycket annat det är som föregår. En cykel lampa och någon liten reflex gör det kanske inte uppenbart att det är en cyklist i en stark trafikerad situation.

Att inte blända andra trafikanter är tyvärr numera försummat. Pannlampor och hjälmlampor är tveksamt IMHO. Baklyktor på hjälmen är mer OK.

Diodbakljus och framdiodlampor syns numera rätt bra. Ha med reservlampor!

Ljusa kläder syns bra. Gärna reflexer på trampvevar så att det syns att cyklisten rör sig.

Cykla gärna en bit ut på vägen så att du syns men ha uppsikt på knepiga medtrafikanter och lita inte på de som inte med sitt beteende visar att de tar hänsyn till dig.

Thure

Reflexväst kan förstärka hur man syns, men det viktigaste tycker jag är att aldrig lita på att man syns och det egna omdömet avgör sitt eget agerande.
Det finns i nån bok en kille som cyklar omkring svartklädd utan lyse på nätterna och nån frågar "Tror du verkligen att bilister ser dig när du cyklar sådär?"

Och han svarar "Tror? Jag VET att de ser mig. Och allihop är de ute efter att köra på mig!"

Ett alternativ skulle vara att ha en saftblandare på huvudet.
Det syns och cyklisten sticker verkligen ut från mängden.
Det kräver lagändring då cyklister och alla andra vanliga fordon ska avge fast sken, vitt framåt och rött bakåt vid färd framåt resp bakåt. Blinker vid sväng får blinka men annars gäller fast sken.
Undantag är utryckning med blåljus och väghållning, bred last och motsvarande som blinkar orangt.

Lagstadgat lyse - strakt men inte bländande, reflexer på rörliga delar av cykeln/kläder samt reflexväst och viktigast av allt: Räkna inte med att bli sedd - som cyklist är du sokyddad trafikant och får mest ont vid kollision, oavsett vem som gör mest fel. Använd om möjligt cykelbana så du undviker motortrafik i möjligast mån.

Det finns ett poem på engelska om att hävda sin rätt på sjön, som kan vara tänkvärt även i landtrafik:
"This is a story of John O'Day
Who died maintaining his right of way
He was right, dead right, as he sailed along
But he's just as dead as if he were wrong."

Cykla försiktigt!

/Patrik, cykelpendlare

Det kräver lagändring då cyklister och alla andra vanliga fordon ska avge fast sken, vitt framåt och rött bakåt vid färd framåt resp bakåt. Blinker vid sväng får blinka men annars gäller fast sken.
Undantag är utryckning med blåljus och väghållning, bred last och motsvarande som blinkar orangt.

Lagstadgat lyse - strakt men inte bländande, reflexer på rörliga delar av cykeln/kläder samt reflexväst och viktigast av allt: Räkna inte med att bli sedd - som cyklist är du sokyddad trafikant och får mest ont vid kollision, oavsett vem som gör mest fel. Använd om möjligt cykelbana så du undviker motortrafik i möjligast mån.

Det finns ett poem på engelska om att hävda sin rätt på sjön, som kan vara tänkvärt även i landtrafik:
"This is a story of John O'Day
Who died maintaining his right of way
He was right, dead right, as he sailed along
But he's just as dead as if he were wrong."

Cykla försiktigt!

/Patrik, cykelpendlare
Men är föraren/cyklisten en del av fordonet?
Sedan ett par år är det lagligt, men dumt, att ha blinkande rött bakljus.

Jag har samma frågeställning som trådskaparen. Cyklar regelbundet på landsväg utan vägren där jag inte tycker det är riktigt lämpligt att cykla av trafiksäkerhetsskäl.

Dagtid löser jag synligheten på följande sätt: Överst en reflexväst på mig som troligen omvandlar en del av solens ultravioletta (och osynliga) ljus till synligt ljus. Under det, bakom cykeln en, en stor orangefärgad yta med färg som är riktigt bra på att omvandla ultraviolett ljus till synligt ljus, så kallad (UV-) fluorescerande färg. Det ger ofta tydlig synlighet på några hundra meter, och når förhoppningsvis bilförare som tittar upp ofta om de kikar på mobiltelefonen.

Vid mörker använder jag en kraftig lysdiodslampa (pannlampa) bakåt med röd färg och hög effekt. För att inte blända bilister har jag ofta låtit den belysa den stora orangea ytan i föregående stycke så att ljuset sprids ut och inte blir bländande.

För mig som cyklar på landsväg är synligheten bakåt det viktigaste eftersom det är omkörande bilar i mitt körfält som är den största faran.

Är eftertänksam inför valet av metoder för att bli synlig så att jag inte missbrukar metoder som bör reserveras för verkligt behövande.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips