Hur gör man med ändarna på paracord?

Jag har smält några tusen ändar på fallskärmslina med vanliga tändare så jag gissar att det mest handlar om att pröva några gånger till.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Nej mer tekniskt än så var det inte. Ursäkta att jag var otydlig där. Men som redannämnts så ska det inte vara några problem med tändare heller. Fördelen med denna typ av brännare tycker jag är att det är smidigare att ”punktmarkera” värmen från lågan och minska risken att du bränner där du inte vill.

Men snälla, det där är ju inga "minisvetsar", det går nog inte att smälta samman något annat än tunna termoplaster med dem. Bättre att benämna dem korrekt.

Och till trådstartaren, skaffa ett AGA x11 kit istället. Då kan du smälta ändarna på dina snörmakerier men också sammanfoga (upp till 14 mm) och skära (upp till 100 mm) stål. Dessutom mkt bra till att löda cykelramar, det kommer ge dig massor med roliga stunder, egentid är kvalitetstid! Brukar finnas på blocket billigt om man kan tänka sig att köpa ett redan använt kit.

Det är väl just därför nåt med mer "svetslåga" ger bättre kontroll av värmen, man vill helst värma utan att det börjar brinna.

Jag har Silva Helios stormtändare som jag faktiskt tror t.o.m. marknadsfördes just för att vara bra till det. (Tror inte den tillverkas längre.)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips