Hur genomför denna klättring?

Kanske en dum fråga, men jag har verkligen inte förstått hur detta går till...

Ibland har jag kikat på klipp/filmer med AID-klättrare eller solo-klättrare som kör stora väggar, och ibland så drar dom sig upp på redan fördiguppsatta rep? Kolla exempelvis detta klipp vid tidpunkten 8:00 min: http://www.youtube.com/watch?v=H6HOfIGStz4, killen klättrar själv vad jag förstår men drar sig upp för ett redan uppsatt rep? Hur fungerar det om han nu klättrar själv? Vem har satt upp det?

Ursäkta min okunskap, det kanske finns en enkel förklaring men har länge funderat över detta.
 
Senast ändrad:
Hen sätter upp allt själv. Hen startar med all utrustning på backen. Slänger upp ett ankare för belastning uppåt, klipper in repet och börjar klättra. Lägger säkringar som vanligt och har exempelvis en ombyggd Gri-Gri i sele/bröstet, i vilken repet löper lagom lätt. Kommer upp till stand och bygger nytt ankare. Firar sig ner till förra ankaret och rensar leden. Jumarerar upp till stand och börjar om på nytt...Typ så tänker jag mig...Måste alltså klättra varje repa x2...
 
Det lät drygt, men logiskt sett så måste man ju ner och vända igen för att få med sig alla grejer upp till nästa replängd. :)
 
Dessutom måste man bygga stand som håller för krafter både uppåt och neråt så länge man inte sätter en dummy och river halva standet när man börjar uppåt. Sen det här med repdrag som måste låsas av med små prussikar för att inte få slack i systemet, osv, osv.

Det kan också uppstå situationer där första klättrare måste klättra ovanför en naken vägg för att svinga sig springande till nästa spricka eller klätterbar vägg. Nästa man kanske kan jumera här för att spara ennergi.
 
Hej
Har haft en sådan i drygt 10år. Lite klumpig men safe.
Gjort åtskilliga nyturer både i Bohuslän (>100) med hjälp av denna
. Dessutom ett flertal fjällturer samt ground up multipitch på Hegefjell o
andra ställen i Norge.
Det fungerar också utmärkt att kontinuerligt knyta av repet.
Vilket jag använt minst lika mycket. Enkelt o bra.
Om man inte vill solo då.
Vilket är allra enklast och skönast.
/JO
 
Hen sätter upp allt själv. Hen startar med all utrustning på backen. Slänger upp ett ankare för belastning uppåt, klipper in repet och börjar klättra. Lägger säkringar som vanligt och har exempelvis en ombyggd Gri-Gri i sele/bröstet, i vilken repet löper lagom lätt. Kommer upp till stand och bygger nytt ankare. Firar sig ner till förra ankaret och rensar leden. Jumarerar upp till stand och börjar om på nytt...Typ så tänker jag mig...Måste alltså klättra varje repa x2...

precis så fungerar det.... på en 50m lång pitch måste man altså färdas 150m upp å ner innan man faktiiskt har klättrat den färdigt... sen ska du i vanlig ordning även slita upp grisen 50m oxå =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JonasRenemar Klättring kring Kebenekaise Alpin / Bigwall 3
iceman123 Alpin klättring i Norden Alpin / Bigwall 1
robert.karlstrom.77 Vill lära mig alpin klättring! Alpin / Bigwall 3
DavRim Klättring i alperna v 34 Alpin / Bigwall 2
mBengtson Mixad klättring frisolo Alpin / Bigwall 3
E9climbing Framtiden för klättring i Pakistan - Post Nanga Parbat Attacken Alpin / Bigwall 1
kjpil Vad hittar man för typ av klättring i alperna april/maj? Alpin / Bigwall 10
zardoz Alpin klättring - inknytning? Alpin / Bigwall 5
Arfvid klättring abisko/gränsen/narvik-området? Alpin / Bigwall 6
E9climbing Nyhetsrapporter om alpin klättring Alpin / Bigwall 539
anojak Klättring Alpin / Bigwall 12
mo9jan Klättring kring Tarfala? Alpin / Bigwall 10
owahlund Alpin klättring i chamonix Alpin / Bigwall 5
langby Vill börja med alpin klättring Alpin / Bigwall 11
peter7435 Klättring på farfars tid Alpin / Bigwall 7
MickeOlle Packad för klättring Alpin / Bigwall 2
Mike C Klättring i Kittelfjället? Alpin / Bigwall 4
Carlarmfelt Traditionell 2:nd tool för alpin klättring Alpin / Bigwall 7
lillajag åska vid klättring Alpin / Bigwall 16
PerHenrik Bästa tid för klättring i chamonix Alpin / Bigwall 13
bjorn_osterlind Klättring i Chamonix Alpin / Bigwall 2
liedberg Klättring i Jotunheimen Alpin / Bigwall 2
realout Börja med alpin klättring? Alpin / Bigwall 2
jp Klättring i Jutunheimen Alpin / Bigwall 8
mrwest Klättring i Chamonix? Alpin / Bigwall 2
LRF Alpin klättring och vandring i Iran? Alpin / Bigwall 6
jliungman Klättring på grönland Alpin / Bigwall 1
mattias_tornudd Alpin klättring St Anton Alpin / Bigwall 0
föhl Klättring i Trysil? Alpin / Bigwall 0
simon klättring sarekpakte Alpin / Bigwall 2
tobbe1976 Klättring i Ecuador, Peru och Bolivia? Alpin / Bigwall 10
Val av skor för klättring samt vandring Alpin / Bigwall 6
joakimjanninge Klättring på Mt Kenya och i östafrika?? Alpin / Bigwall 0
donga Active List - Klättring Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.