Hur funkar en tarp?

Hej där alla experter!

Jag har nu kommit så långt i mitt friluftsutövande att jag inte längre ser det som en merit att alltid bära tyngst på fjällvandringarna.
Därför har jag börjat tänka fjäderlätt, kan för övrigt rekommendera boken "Vandra fjäderlätt" som verkligen var en hallå-upplevelse för mig.
Hur som helst, jag bara babblar på, jag funderar starkt på att bygga mig en tarp eller tarptent till sommarn, just för att få ner vikten.
Har hittat ett mönster på nätet, "Hiker Henrys Tarptent" samt luskat ut att man kan beställa duk från moskoselkåtan.

Är det nån som har testat att sy egen tarp?
Erfarenheter från boende i tarp i vår myggrika fjällvärld?

Behöver lite input om detta innan jag drar igång projektet då jag aldrig gjort nåt liknande.

Tack på förhand
/Tony, Falun

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Håller med Öringen.
Länkar till tygaffärer finns tillsammans med många andra användbara länkar på www.fjaderlatt.se.
Och, ja du behöver myggskydda dig på något sätt. Det mest spartanska är ett nät över huvudet/ansiktet när du sover, det mest komfortabla är ett innertält av myggnät.

Kul att du gillade boken :)

Jörgen

Jag vet inte mer om tarpar än du Tony, men eftersom du både är intresserad av lättvikt och sömnad vill jag passa på att tipsa om Anders Jonssons hemsida, med massor av beskrivningar samt länkar.

http://www.andersj.se/

Det är för övrigt skitskoj att sy i silnylon!

Materialet!?

Hej alla!

Tack för alla tipsen
Jag blev rekommenderad detta material av en god vän men det finns säkert andra, 62 gr/kvm lät inte så blodigt annars eller?
Det beställer man från moskoselkåtan.

"HT-62 grön
En av tältmarknadens absolut starkaste och finaste lättviktsvävar. Extremt lätt, vattentät superväv för lätta fjälltält. Ripstopförstärkt, dubbelsidigt silikonbelagd och UV-skyddad. Tillverkad av ”high tenacity” polyamid. 62 g/m². 150 cm."

Jag ska kolla upp alternativet silnylon och Anders Jonssons hemsida.
Kanske dyker det upp ett foto på skapelsen framåt våren.

/Tony

Jag sydde en liten (1.5*2.5 meter) tar för ett par dagar sen, ska inte sovas under utan bara fungera som extra absid ellre för matlagning osv.
Finns en liten film på http://aventyrilivet.blogspot.com/2008/01/jag-borde-gra-snt-hr-oftare.html om du är nyfiken.

Utan nån egentlig tidigare vana att sy så syddes den från en silnylon som väger 70g/m², förstärkte hörnen med lite nylon och sydde på remmar i hörnen..
Använde 3mm repsnöre som linor, men 2mm skulle funka lika bra tror jag, och linsträckare från hilleberg gjorde att intrycket blev betydligt mer seriöst!
Vikt inkl packpåse på 370 gram, och det går att lätta med lättare väv och linor givetvis.

Hej alla!

"HT-62 grön
En av tältmarknadens absolut starkaste och finaste lättviktsvävar. Extremt lätt, vattentät superväv för lätta fjälltält. Ripstopförstärkt, dubbelsidigt silikonbelagd och UV-skyddad. Tillverkad av ”high tenacity” polyamid. 62 g/m². 150 cm."

Jag ska kolla upp alternativet silnylon och Anders Jonssons hemsida.
Kanske dyker det upp ett foto på skapelsen framåt våren.

/Tony

Det låter helt klart som samma material! Silnylon är ju silikonbelagd nylonväv. Och ripstop innebär att tyget är "armerat" med lite grövre trådar i ett rutmönster för att det ska bli mer hållbart (rätta mig här om jag har fel, någon).

Beställ och var glad.!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips