Hur få termometerns spritpelare hel?

Har en termometer där spritpelaren delat sig så att det ovan huvudsakliga pelaren finns sprit ovanför i en eller ett par små "segment". Hur får jag ihop dessa?
Att skaka ned pelaren på klassiskt maner tror jag bara funkar på kvicksilver, och det känns ju onödigt att kassera termometern bara för det här...
 
Hm jag har gjort det men har för mig att man kan spräcka den så också, och i det här fallet så försvinner pelaren upp i plasthöljet så man ser inte när den är i topp...

Men jag misstänker att det är rätt metod!
 
Jupp, nu sprack den.

Provade tämligen tålmodigt och successivt utan att få ihop pelarn och till sist blev tempen sådan att glaset sprack och det röda rann ut. Det luktade för övrigt mer diesel än sprit!
 
Man kanske skulle testad med frysen istället, men jag har gjort som ni andra, värmt den med explosion som följd
 

Bilagor

  • imagestemp.jpg
    imagestemp.jpg
    2.6 KB · Visningar: 1,744
OK, har testat med frysen flera gånger, och det borde funkat eftersom det var en badtermometer som inte visar - ens. Det borde varit lätt att få ned pelaren i den lilla sfären, men icke...
 
Hur gör ni egentligen? Går ni på med blåslampa eller ;) De gånger jag har behövt göra det har jag värmt försiktigt i varmt vatten och jag har aldrig råkat ut för att termometern har gått sönder.
 
kan en rolig historia : Det var två fyllon som stod vid järnvägsstationen, blängde på sprit-termometern, då sa den ene : om vi väntar till sommar så är det mycket mer sprit i den ....
 
Senast ändrad:
Min termometer är graderad till +50 men man behövde passera detta rätt rejält för att nå änden. Det går inte med kranvarmvatten, utan jag lade den i en mugg vatten som jag gradvis spädde ut med kokat vatten. Jag kollade nog om pelaren gått ihop 15 ggr (det översta delen av glasröret låg inne i höljet, så man måste låta tempen sjunka för att se pelaren), och skulle tro att jag höjde vattentempen med max 3 grader mellan varje försök. 3 grader mer än vad som var otillräckligt för att få pelaren att gå ihop var alltså tillräckligt för att spräcka glaset! Egentligen vet jag inte var den luft som hamnat mellan pelarens nedre del och "spriten" ovanför, ska ta vägen bara för att man värmer. Frysa den borde vara bättre, men då måste man kanske ned till -30 kan jag tro.
 
Otroligt hur google fungerar, eller inte

Jag sökte rent allmänt på google för att laga en termometer med delad pelare. De första länkarna var inte riktigt det jag tänkt på men fjärde var denna, utidan ! Här tycks man kunna få svar på allt. Oroväckande var att den femte länken gick till flasback.

Jag lyckades faktiskt få ihop pelarn, trodde jag men när temperauren gick ner var den fortfarande delad.

Jag får nog ha lite mer tålamod, när jag tröttnar på att vänta går jag till flashback, Undrar var de förelår, slägga kanske, eller skicka tillbaka den till där den kom från. Fast ingen av dessa metoder löser nog den delade pelaren.
 
Jag sökte rent allmänt på google för att laga en termometer med delad pelare. De första länkarna var inte riktigt det jag tänkt på men fjärde var denna, utidan ! Här tycks man kunna få svar på allt. Oroväckande var att den femte länken gick till flasback.

Jag lyckades faktiskt få ihop pelarn, trodde jag men när temperauren gick ner var den fortfarande delad.

Jag får nog ha lite mer tålamod, när jag tröttnar på att vänta går jag till flashback, Undrar var de förelår, slägga kanske, eller skicka tillbaka den till där den kom från. Fast ingen av dessa metoder löser nog den delade pelaren.

Nej, du sökte inte allmänt, utan begränsade sökningen till Svenska

https://www.google.com/search?as_q=thermometer+split+column
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.