Hur få in img filer till Mapsource

En flitig tysk har skrivit ett program som med hjälp av cgpsmapper gör det enkelt att skapa kartset för Mapsource från enstaka img filer. Han presenterar det så här:

"Hallo, there is a easy way to integrate .IMG-Files in "Mapsource" without "Mapdekode" . You can use a new software named "IMG-File-to-Mapsource". The software will automatically integrad any .img-file as Mapset to "Mapsource". But the .img-files must not be locked with unlockcode. You can Downlod a 14 -day trialversion from :http://www-user.tu-chemnitz.de/~moth...MAPSOURCE.html This Site is in german-language. It works only in Windows, not in Mac.Bevor you can use this software, you must install on your computer in the folder "C:\Programme" another Software named CGPSMAPPER. CGPsmapper can you download there :http://cgpsmapper.com/. I plan a englishversion in a few weeks. The file "cgpsmapper.exe" must be in the folder "C:\Programme". No other name is akcepted.
thomas i am from germany and my english is bad. excuse me"

Länken leder till en tämligen avancerad text på tyska. Han nämner att det inte går att få in transparanta kartor som mapset, för cgpsmapper accepterar inte att göra tdb filer av dem. Då undrar jag om man inte kan lura cgpsmapper genom att först infoga en bakgrundspolygon på den transparanta kartan (hans förslag för att få med dem) och sedan byta ut den filen till originalet utan bakgrund. På så vis skulle man kunna lösa problemet att ladda in en transparent karta plus kartfiler från olika låsta kartset till gpsmottagaren. Som det nu är kan jag inte få in en transparant karta över namn på öar plus kartor från Svealand och Götaland FriPro t ex.
 
Det finns ytterligare tips i den här länken

http://homepage.ntlworld.com/mcmichael/contourmanual/guidepp4.html

men det kanske har gjorts något trick med konturfilerna för att få in dem i mapsource?? det framgår inte så vitt jag fann vid en snabb genomläsning. Tacksam för ytterligare kommentarer

Testade med transparanta kartfiler från GPSmaps.de Det gick alledeles utmärkt att lägga in dem i Mapsource med IMG2MAPSOURCE och sedan föra över dem till 60 CSx tillsammans med topofiler. Så Sveiniung verkar ha rätt om att problemet med transparanta kartor till Mapsource är löst. I dosfönstret dyker det upp en kommentar dfrån cgpsmapper: "IMG seems to be transparent - creating dummy submap"

IMG2MAPSOURCE är mycket lätt använt, spar tid och är väl värt de tio euro det kostar, lätt betalt över PayPal. Thomas Morgenstern ser gärna att någon åtar sig översättning till fr a engelska men det borde översättas till svenska också.

Sveinung - kan du titta på den transparanta kartan du gjorde över svenska sjöar? Den går inte att kompilera till img med cgpsmapper, jag får felmeddelande.

Sveinungs karta över öar fungerar mycket bra, ska testa om jag får in den i Mapsource också:) - japp, det gick lätt som en plätt, några sekunder så är det klart. Om jag i Mapsource zoomar in på ett önamn i den transparanta ökartan som Sveinung gjort och sedan byter till Fripro Svealand så ligger ön där.

Både ökartan och sjökartan (förhoppningsvis) ska läggas upp i den internetsite för karteditering som jag jobbar med. Klart om ett par dar. IMG2GPS kom som ett mycket värdefullt komplement.

Kunde man sedan få ett windowsskal tillModifyMaps vore det fint.

Parentes: I det serienummer som ska infogas för licensen till IMG2MAPSOURCE kan finnas såväl siffror som bokstäver, inklusive i och o som versaler vilket kan trassla till det när man skriver in för hand.
[Ändrat av jonasolof 2006-04-27 kl 23:45]
 
Det finns dock ett problem med transparanta kartor. det verkar som om bara en del av dem går att märka ut för att överföras. Ej heller inkluderas de i Previewrutorna i Mapsource. Detta hände med höjddatafiler från gpsmaps.de. Varför är oklart.
 
<Jag är intresserad av att höra om andra har haft problem med IMG2MAPSOURCE. Bland annat så har programmet inte klarat att lägga in holländska topofiler i Mapsource trots att dessa är olåsta. En del kommer med, andra inte. Förmodligen är det någon bug i programmet, möjligen beroende att det är skrivet för windows på tyska och jag använder XP Pro US english.

Dock kunde jag helt OK installera olåsta filer från den belgiska topokartan liksom fyra filer från gamla fri.
 
Bättre upp

Det finns en gratis mapsetinstallerare som fungerade klockrent för att installera de krånglande holländska filerna. Programmet "M3" kan hämtas på http://www.malsingmaps.com download section. Registrering krävs.

Siten har ett flertal användargjorda ruttbara vägkartor och flera andra program av intresse för kartnördar.


Med M3 kan man lägga in autoruttbara kartfiler i Mapsource så att man kan köra autorutt i PC (och därmed i Nroute antar jag). Däremot sägs det att nedladdning till gps inte fungerar om alternativet autorutt valts. Hur man får ned användargjorda ruttbara kartor i gpsmottagaren återstår att lista ut. Måste 600 euro versionen av cgpsmapper användas?



[Ändrat av jonasolof 2006-05-03 kl 10:31]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
Brune Hur få Garmin USB drivrutin till 64 bitars Windows Navigering 2
mipert > Någon som jobbar med ArcGIS och kan ge mig lite stöd?, Jag behöver få lite koll på Navigering 6
jonasolof hur få Garmin USB till com port? Navigering 10
kr-val Få tag i orienteringskartor? Navigering 5
jonasolof Två punkter kända, hur få fram mellanliggande? Navigering 21
Higgis Få in gränser på kartor i Garmin Navigering 16
jonasolof Hur få Fugawi med fullskärm i Palm Tungsten 3? Navigering 1
Lundman Var få reda på höjdangivelser för kalibrering av gps Navigering 8
labrosus Få fram koordinater från en karta Navigering 2
jocker Problem att få kontakt mellan Ipaq och Tomtom blutooth Navigering 0
tekman Gå från IMG/MP-fil till GPX. Navigering 1
wisslan konvertering av mp format till garmin img Navigering 2
Karpaterna.se img till MapSource Navigering 2
kenta2 IMG fil fungerar inte Navigering 2
Hogback Hur spara från mp till img Navigering 4
jonasolof Program för att göra TYP-filer för kartor i img-format Navigering 0
jonasolof Img-filer kan editeras binärt Navigering 4
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof PPCapp läser img och mp filer, skapa nya objekt Navigering 1
jonasolof Hur göra förenklat sjökort i img? Navigering 0
jonasolof GIS-Russa för vektorkartor i img-format Navigering 2
_Nicke_ Hur ladda upp *.img Navigering 5
BadCash Var hittar man enklast GPX-filer för vandringsleder? Navigering 6
manlan GPX-filer att ladda ned Navigering 4
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
heah Program för analys av GPX-filer Navigering 7
aksello GEOtiff filer in i en gps (nybörjare) Navigering 1
wetex CSV filer Oregon 300? Navigering 4
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
tango Konkatenera gpx-filer? Navigering 9
HMR Nya TYP-filer till Norsk Topo Pro CD01 - CD20 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
bengibollen Nya .typ-filer till fripro Navigering 235
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
hulth TYP-filer och IMG2GPS Navigering 2
ullisjansson shape-filer i GPS trackmaker Navigering 1
flajjer Problem med Garmin log filer Navigering 5
hvk Kiwi-filer? Navigering 0
dadid Garminkompatibla filer över Sydamerika? Navigering 3
Kepler Hur komprimera ozf2-filer? Navigering 5
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
EP Fugawi och GDB filer Navigering 8
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
erke Ladda ned shape filer till 60cs Navigering 2
Store Verktyg för Garmin-filer Navigering 4
knucko kartprogram för .jgw filer Navigering 9
Curthan Konvertera kap filer Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.