Hur bra är tarptält

Passar bra i vissa situationer och vid vissa förhållanden. Kan upplevas som både väldigt väl ventilerade (blåsiga) och väldigt fuktsamlande. Beror mycket på modell och hantering. Vikten är en fördel, dock ger de sällan samma trygghet vid riktigt risiga förhållanden som ett tält med dubbla vävar. Vill man gå ännu ett steg lättare fixar man en tarp.

Enkelvävstältet blir klart kallare än tvåvävs och det får planeras därefter. Överlag kan man kanske säga att tarptältet kräver lite mer omtanke vid hanteringen. Hur väl regn tolereras beror på duk. Kan behövas sömtätning för att få det riktigt tätt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Som ovan nämnts kan tarptälten i vissa situationer bli lite dragiga. För min egen del har jag haft mindre kondensproblem än i dubbelvävstält, men det gäller ju att inte stryka mot tältväven då det inte finns något innertält mellan dig och kondensen. Hårt regn kan väl också skaka loss eventuell kondens, även om jag själv inte råkat ut för det.

Jag bytte ut mitt Hilleberg Akto mot ett Tarptent Double Rainbow för tre år sedan och har definitivt inte ångrat mig. Ett Akto kanske försvarar sin plats om man är mycket uppe i högfjällen, men annars är mitt nuvarande tält mycket rymligare, lättare och erbjuder även ett mycket öppet myggskydd om vädret så tillåter, i motsats till Akto som effektivt isolerar dig från omgivningen.

Här är en bild från början av veckan.
P1060800-GH2-16072013.jpg

Visst har jag använt det vintertid också, men ingen kan väl påstå att det är ett vintertält. Ett vintertält bör enligt min mening gå att stänga så pass mycket att det inte kan driva in någon snö.
P1060300.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips