Hur bra är tarptält

Passar bra i vissa situationer och vid vissa förhållanden. Kan upplevas som både väldigt väl ventilerade (blåsiga) och väldigt fuktsamlande. Beror mycket på modell och hantering. Vikten är en fördel, dock ger de sällan samma trygghet vid riktigt risiga förhållanden som ett tält med dubbla vävar. Vill man gå ännu ett steg lättare fixar man en tarp.

Enkelvävstältet blir klart kallare än tvåvävs och det får planeras därefter. Överlag kan man kanske säga att tarptältet kräver lite mer omtanke vid hanteringen. Hur väl regn tolereras beror på duk. Kan behövas sömtätning för att få det riktigt tätt.
 
Som ovan nämnts kan tarptälten i vissa situationer bli lite dragiga. För min egen del har jag haft mindre kondensproblem än i dubbelvävstält, men det gäller ju att inte stryka mot tältväven då det inte finns något innertält mellan dig och kondensen. Hårt regn kan väl också skaka loss eventuell kondens, även om jag själv inte råkat ut för det.

Jag bytte ut mitt Hilleberg Akto mot ett Tarptent Double Rainbow för tre år sedan och har definitivt inte ångrat mig. Ett Akto kanske försvarar sin plats om man är mycket uppe i högfjällen, men annars är mitt nuvarande tält mycket rymligare, lättare och erbjuder även ett mycket öppet myggskydd om vädret så tillåter, i motsats till Akto som effektivt isolerar dig från omgivningen.

Här är en bild från början av veckan.
P1060800-GH2-16072013.jpg


Visst har jag använt det vintertid också, men ingen kan väl påstå att det är ett vintertält. Ett vintertält bör enligt min mening gå att stänga så pass mycket att det inte kan driva in någon snö.
P1060300.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BadCash Tarptält a'la Jörgen Johansson? Bo och sova 5
thomalin Tarptält? Bo och sova 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.