Hur bra är inbyggt Basemap för LEGEND?

Hur gick det.....?

Kalle!

Hur fungerar din nya legend?
Vore intressant att få lite synpunkter på en
sprillans legend med det kartprogram du köpte med.

// Danne

Det gick bra...

... ångrar att jag inte köpt GPS tidigare. Lika kul som digitalkameran. Roligare och enklare att vara i naturen. Både vad gäller cykel, vandring och bil.
Metroguide är fantastisk i Sverige vad gäller detaljrikedomen medan här i Italien är det mycket mycket sämre ställt.
Hade jag köpt Vistan hade jag kunnat laddat ned hela södra Italien från Metroguide medan jag nu får ned endast tre provinser. Tre provinser är tillräckligt för några dagars cykling, men för bilsemester är det lite men för bilkörning rekommenderas en annan GPS med störe display.
Det absolut roligaste har varit att cykla med GPS, sedan en annan funktion som jag inte visste var så exakt är höjdmätaren som på Hardangervidda i Norge var exakt på metern.

Hälsningar Kalle.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kul!

Då måste jag nog försöka få råd med GPS´n som jag
varit sugen på i några månader nu........

Höjdmätare förresten?? Köpte du inte en legend??
Jag trodde att det bara var summit och vista som
hade den funktionen.

// Danne

Höjdmätare på olika sätt

Alla har höjdmätare.

I Summit, Vista och GPSMAP 76S (om vi begränsar oss till Garmin) fungerar den med lufttryckssensor, som komplement till GPS höjden. Övriga modeller har bara GPS höjden. Den kan vara alldeles rätt, ibland, men flera tiotals meter fel, ibland.

Anders

En höjdmätare som räcker...

...för de flesta behov alltså. Sen Dannesten måste du lära dig OziExplorer också, för att smidigt få ned waypoints för turer på nedscannade papperskartor. Det är också kul.

Hälsningar Kalle.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips

• Hold your horses! eller, Sakta i backarna.

Hold your horses…eller Sakta i backarna! Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
    Anders_sthlm
  • Norra Mora vildmark

Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vandring på Hoverberget 250629

En fin promenad med min son Emil. Upp på Hoverberget, fika, kika på Rämnaren och gå ner på andra sidan.
    personnvik
  • Mitt-Skåne - Vulkaner och Mangroveträsk

Vi vandrar på små skogsvägar. Kanske samma sträcka som Karl XI marscherade under de skånska krigen i sin jakt på Snapphanarna.
    Anders Hermansson
  • Bestigning av Kilimanjaro, del 3, slutet

Kilimanjaro-dagboken, del 3 ”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ... 1 kommentar
    explorermikaelstrandberg
  • En utenatt i månaden – ett äventyr som blev en livsstil 

Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
    Helena Rosquist
  • Bokskogens spännande historia - Bönderna som plundrade vinkällaren

Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
    Anders Hermansson
  • Vandring runt Skoarkki - 2

Andra delen av vandringen runt Skoarkki. Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge. Tid: 27:e juni till ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vuojnestjåhkkå

En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå. Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ... 3 kommentarer
    hansnydahl
  • Stanna eller gå vidare?

Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...
    Daniel Vilhelmsson Wesén