Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Får du rolighetspoäng hos dom andra varghatarna när du håller på så där?
Naturligvis vet du vad jag menar och om du mot förmodan inte gör det kollar du naturligtvis upp det.
Barnsligt, lögngeten!

Men ok, för att du inte ska skriva ett så löjligt inlägg igen, lyssna på detta: http://sverigesradio.se/sida/sok.aspx?q=weise&refferingpageid=4058

Stämmer det med vad ni skrivit på eran varglögnssida?

Borde ha förstått att du trollar hårt, men jag brukar alltid hoppas att så inte är fallet. Ber om ursäkt för att jag tog dig på allvar.
 
Fast han har ju rätt! Att en jägare skjuter en uppenbart skadad älg förekommer. Men en människa kan inte med samma enkelhet som ett rovdjur avgöra om älgen är svag eller på annat sätt sjuk. Rovdjuren tar dessa djur medan människan endast gör det slumpvis.

Det finns en hake i ditt resonemang. I stort sett alla älgar är starka och friska. Vissa är mindre som kalvar och dom åker med lättast. Sjukteorin stämmer alltså inte.
Även tio-taggaren åker med om den råkar befinna sig på fel plats
Sen går det inte att ringa till vargen och be dom ta hand om trafikskadat vilt.
Vad vi sett hittils så skapar vargen sjuka älgar , eftersom dom flesta jakter misslyckas!
 
Under vinterns spårningar har vi inom vårt jaktområde konstaterat ca 10 älgjakter men bara en död älg. Den älgen var en tjur!
Jakterna misslyckas alltså som regel och vi kan inte se om dom blev skadade eller inte.
Älgarna kan ju även skadas av en våldsam framfart i skogen. Jag sköt en trebent tjur i höstas
med en okänd historik bakom. Skulle jag inte ha lyckats skjuta den, så hade vi haft ett rejält eftersöksarbete framför oss.
Vargarna kom till oss i vintras så vi kan tidigast till höstens älgjakt se om älgarna har jaktskador av varg.
Men vi hör en del rapporter från andra håll. Tyvärr sker ingen statistisk uppföljning av detta.

Ska man se riktigt negativt på det hela så jagar dom ibland bara för att tillfredsställa sin jaktinstinkt!
(jämför massakrer i fårahagar)
 
I ett fall såg vi att en relativt liten , troligen, varghanne dragit efter en fullvuxen älg.
-Hade han verkligen trott att han skulle klara av den? -vi hittade ingen älg i alla fall...
 
Sedär, ett pinfärskt fall om de "skygga vilda vargarna"

Västmanland har haft flera oskygga vargar det senaste året. Nu rapporteras om ytterligare en närgången varg som inte räds människor. ...

Alltså, på vilken sida man än står i detta så måste väl ändå alla hålla med om att detta är så långt ifrån ett normalt beteende av en vild varg man kan komma?

Jag förstår inte varför det där skulle vara ett onormalt beteende? Vad är det som säger att det inte är en oförsiktig/nyfiken ungvarg som inte ännu lärt sig att gå undan så fort den ser människor?
Hade det varit en ungräv det handlade om hade ingen höjt på ögonbrynen - trots att räv jagats hårt/hårdare än vargen.
Jag har handmatat ungräv, haft en som nyfiket dragit i tältlinorna och blivit undersökt på nära håll av rävvalp. Uppvisade dessa 'onormalt' beteende? Nej, vilket alla som har lite hum om naturen håller med om...



Och jag tror precis som du att en flock vargar är farligare än en enstaka. Precis som jag tror att flera onyktra senila jägare med laddade vapen är farligare än en nykter en som glömt slutstycket hemma.
 
Jo, men som sagts några gånger tidigare. Allt handlar om sannolikhet.
Det finns tusentals farliga saker som vi har runt omkring oss som kan döda oss.
All statistik visar på att bli dödad av Varg hamnar väldigt långt ner på den listan.

Här finns en lista på sannolikheter att man dödas av något djur i USA.
http://historylist.wordpress.com/2008/05/29/human-deaths-in-the-us-caused-by-animals/

Bee/Wasp 53
Dogs 31
Spider 6.5
Rattlesnake 5.5
Mountain lion 1
Shark 1
Alligator 0.3
Bear 0.5
Scorpion 0.5
Centipede 0.5
Elephant 0.25
Wolf 0.1
Horse 20
Bull 3
 
Jag förstår inte varför det där skulle vara ett onormalt beteende? Vad är det som säger att det inte är en oförsiktig/nyfiken ungvarg som inte ännu lärt sig att gå undan så fort den ser människor?
Hade det varit en ungräv det handlade om hade ingen höjt på ögonbrynen - trots att räv jagats hårt/hårdare än vargen.
Jag har handmatat ungräv, haft en som nyfiket dragit i tältlinorna och blivit undersökt på nära håll av rävvalp. Uppvisade dessa 'onormalt' beteende? Nej, vilket alla som har lite hum om naturen håller med om...



Och jag tror precis som du att en flock vargar är farligare än en enstaka. Precis som jag tror att flera onyktra senila jägare med laddade vapen är farligare än en nykter en som glömt slutstycket hemma.

Jag vet inte om du missade de finska forskarna som pratade om ett nytt vargbeteende?

Nåväl, vi kan väl relatera denna varg till den, som till slut sköts i Malung? Där sade expertisen att det handlade om nyfiken ung varg. Som sedan visade sig vara ett vuxet djur.

Det finns sålunda saker som pekar mot det jag säger, men det viktigaste:

denna varg kommer ALDRIG att vara rädd för människor. Därför att vi inte lär den att vi är farliga.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.