Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Att gå över gatan kan innebära livsfara.

Att det kan innebära livsfara att ensam omringas av en vargflock betyder varken att det är hög sannolikhet att det innebär en livsfara.

Att det "kan innebära" kan betyda allt från 100% sannolikhet till 1 på miljarder.

Du vill alltså inte debattera saken....du måste inte heller -du slipper!
 
Sedär, ett pinfärskt fall om de "skygga vilda vargarna"

Västmanland har haft flera oskygga vargar det senaste året. Nu rapporteras om ytterligare en närgången varg som inte räds människor.
Tidningen Jakt & Jägare rapporterar om en särskilt oskygg varg i Västerfärnebo. Vargen, en förmodad tik enligt de som stött på henne, har fotograferats på så nära håll som 5-10 meter.
Vidare har den setts följa efter en traktor ute på ett fält och när föraren har försökt skrämma bort vargen har den reagerat lite märkligt;
– Den var en lång stund alldeles nära en bonde som pressade ensilagebalar. När man försökt skrämma iväg den, har den bara lagt sig ned och tryckt på marken. Är det ett normalt vargbeteende? Jag vet inte, men det är djävligt otrevligt, kommenterar ortsbon Roland Ström till Jakt & Jägare.
Bland de boende i området tror man att det är samma varg som också följt efter människor vid flera tillfällen. Roland Ström funderar på hur de skall få vargen att bli skygg.
– Den vill inte gå undan utan lägger sig ned och trycker som en fälthare. På något sätt måste vi få den skygg, säger Roland Ström.



Alltså, på vilken sida man än står i detta så måste väl ändå alla hålla med om att detta är så långt ifrån ett normalt beteende av en vild varg man kan komma?


Bonusfråga: bonden, är hans rädsla sålunda irrationell? Borde han inte fatta att ensilagevargen var där före honom?



Edit: såg att man hade försökt skrämma vargen, rätt ordentligt:

Roland Ström har försökt skrämma vargen med motorcykel på en åker.
– Jag körde rakt ut mot den, men då rusade den rakt emot mig. Den väjde först på fem meters avstånd.


*väntar spänt på signalhornsförslag från länsstyrelsen*
 
Det kan varken du eller jag svara på eftersom det är framtiden vi pratar om och vi har en ny situation här som vi inte har erfarenhet av än.

Svagt svar. Du menar alltså att debatt är att hålla med dig med tanke på ditt svar här och till Nermander.
Både du och SG har ju länkat till ett antal artiklar om folk som varit nära vargar - utan att de döden dött...men du menar säkert att ingen hittills i hela världen har varit omringad av vargar förutom de 2 som misstänks ha blivit dräpta, hon i USA och hon på Kolmården?
 
Förklara varför detta är så otrevligt, någon rädsla talas det inte om. Klart det inte är normalt.

Sedär, ett pinfärskt fall om de "skygga vilda vargarna"

Västmanland har haft flera oskygga vargar det senaste året. Nu rapporteras om ytterligare en närgången varg som inte räds människor.
Tidningen Jakt & Jägare rapporterar om en särskilt oskygg varg i Västerfärnebo. Vargen, en förmodad tik enligt de som stött på henne, har fotograferats på så nära håll som 5-10 meter.
Vidare har den setts följa efter en traktor ute på ett fält och när föraren har försökt skrämma bort vargen har den reagerat lite märkligt;
– Den var en lång stund alldeles nära en bonde som pressade ensilagebalar. När man försökt skrämma iväg den, har den bara lagt sig ned och tryckt på marken. Är det ett normalt vargbeteende? Jag vet inte, men det är djävligt otrevligt, kommenterar ortsbon Roland Ström till Jakt & Jägare.
Bland de boende i området tror man att det är samma varg som också följt efter människor vid flera tillfällen. Roland Ström funderar på hur de skall få vargen att bli skygg.
– Den vill inte gå undan utan lägger sig ned och trycker som en fälthare. På något sätt måste vi få den skygg, säger Roland Ström.



Alltså, på vilken sida man än står i detta så måste väl ändå alla hålla med om att detta är så långt ifrån ett normalt beteende av en vild varg man kan komma?


Bonusfråga: bonden, är hans rädsla sålunda irrationell? Borde han inte fatta att ensilagevargen var där före honom?
 
Nej men vad svårt det verkar vara då. Ge ett konkret exempel. Vilka uppgifter har du presenterat?

Att jag störde mig på ditt otrevliga svar om årtal är ingen lögn - det är ett irriterat svar på ditt val att negligera alla de som dött av varg i modern tid. Ingen lögn, ren irritation.

Om du vill debattera vargen seriöst så är det väl inte helt ypperligt att kliva in och vara så otrevlig som du var, samt att du medvetet valde att strunta i de nutida vargoffren. Vad förväntade du dig?
Får du rolighetspoäng hos dom andra varghatarna när du håller på så där?
Naturligvis vet du vad jag menar och om du mot förmodan inte gör det kollar du naturligtvis upp det.
Barnsligt, lögngeten!

Men ok, för att du inte ska skriva ett så löjligt inlägg igen, lyssna på detta: http://sverigesradio.se/sida/sok.aspx?q=weise&refferingpageid=4058

Stämmer det med vad ni skrivit på eran varglögnssida?
 
Det blir bara värre och värre...du är inte ens påläst.
Föreslår att du lämnar den här tråden om du ska hålla på att sänka den till dagisnivå.

Fast han har ju rätt! Att en jägare skjuter en uppenbart skadad älg förekommer. Men en människa kan inte med samma enkelhet som ett rovdjur avgöra om älgen är svag eller på annat sätt sjuk. Rovdjuren tar dessa djur medan människan endast gör det slumpvis.
 
Svagt svar. Du menar alltså att debatt är att hålla med dig med tanke på ditt svar här och till Nermander.
Både du och SG har ju länkat till ett antal artiklar om folk som varit nära vargar - utan att de döden dött...men du menar säkert att ingen hittills i hela världen har varit omringad av vargar förutom de 2 som misstänks ha blivit dräpta, hon i USA och hon på Kolmården?

Kenton Carnegie dödades av en flock vargar (fyra), på länken finns det bilder på honom ihop med vargarna några dagar innan han dödades och åts upp.

http://www.vargfakta.se/nyheter/valerius-geist-glommer-inte-kenton-carnegie/

Lärarinnan som länkats till tidigare, misstänker man togs av tre, till fyra vargar. Själva dödandet verkar ha utförts av enbart två. De andra var väl valpar som var med och åt upp henne skulle jag tro (utifrån rapporten)
http://www.adn.com/2011/12/06/2205617/dna-samples-confirm-wolves-killed.html


Alltså, nog torde det väl vara självklart att flera vargar är (potentiellt) större problem?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.