• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur bemöter du en ny människa?

Vanligt är att folk ställer frågan : jaha, och vad jobbar du med då ?

För mig sedan en lång tid tillbaka så frågar jag inte om det, utan jag är ju intresserad av
vad för sorts människa jag mött, så jag brukar fråga : vad har du för intressen, hobby, familj etc.
Brukar låta dom berätta om sitt jobb om de tycker det är viktigt, en del blir nästan lite paranoida när man inte berör arbetet.

En del är så inihelvete stolta över sitt jobb, de kanske nyss fått befodran, lönelyft, etc, så den informationen nästan rinner ur mun på dom.Men jag brukar lyssna artigt, fast jag inte bryr mig.
Inget fel att vara stolt o trivas på sitt jobb, men många identifierar sig med sitt jobb för mycket, och glömmer bort sig själva på något sätt.

På en del platser på jorden så svarar människor vem dom är, medans en del svarar vad dom jobbar med???
Vad berättar du när du möter en ny människa?

Jag tycker att den personen jag möter förhoppningsvis kan kanske bli en fin vän, att ta med o fiska,
festa med, vara ute i skogen med, göra roliga saker ihop, gå på tävlingar, bio, eller nåt med.
Märker jag att vi avviker från varandra, så blir det ju så att man inte har något gemensamt, och relationen rinner ut i sanden.

Sen vet jag att en del kan va lite fula o vara överdrivet trevliga mot personer de har nytta av, hantverkare av olika slag tex. Eller personer som kan fixa saker åt en som man behöver, biljetter, inträden, tillgång till sommarstugor, båtar, ja vad som helst, och sitter och ler på fester och bjuder flott, men man skiter i övrigt i personen ifråga...

Har de här tankegångarna passerat era huvuden också ?
 
jaha.. eh.. kul för dig.. men vad jobbar du med?

MPS-Koordinator, mycket möten, databehandling av strukturer i tillverkningen, lagerhållning, etc.
Nedinventering, arbetsinstruktioner, xcelkoder, bla gjort eget program etc, bla bla .,
Mycket logistkarbete, bla bla bla duktig, bla bla, befodran ,vänta, ska bara gå o spy, bla bla mm. etc chefen sa att jag var den ende på det har javla stället som bla bla etc. mm för att inte tala om lön, jag tjänar efter skatt 900000000000mkr /år , efter sista befodran har jag börjat spela golf, man måste ju umgås med de rätta "vännerna", etc, .bla bla .................. orkar inte mer snälla Patric.................
 
Utsidan är ett trevligt forum,det är nästan sport i att inte beröra vad man gör för att få ihop till månadspengen.
Tänker ofta på mitt kneg,det visar sej ofta vara väldigt intressant att se vilka talanger och intressen folk har på tiden som inte är avlönad.
Själv vet jag att jag är helt utbytbar på jobbet,och så ska det vara.Det finns alltid nån som gör det lika bra och bättre.
Men den människa jag är,det är viktigare och mer äkta,säger mycket mer om mej än "vad jobbar du med ".
 
det handlar om intresse.. har man ett intressant jobb och en tråkig fritid så pratar man gärna om sitt jobb och tvärsom.. vissa har både intressant fritid och intressant jobb då gör det inte så mycke vilket man pratar om.. sen har vi dom stackarna som har tråkiga jobb och tråkig fritid, dom drar fräckisar..

enkelt!!

(inte för att jag på något vis vill generalisera)
 
Brukar öppna med frågan "Trevligt att träffas, vem är du då?" (Ser lite drygt ut när man skriver det, men med ett leende och rätt betonat så låter det bättre). En del blir paralyserade, andra svarar direkt med titel och företag, andra med något skämtsamt, en del med varför de är på samma tillställning som en själv och vissa ser mest ut som "vet du inte det?".
Oavsett variant de väljer så får man ju lite mer information än bara det de säger. Och man har inte målat in sig i jobbhörnet, för även om svaret är arbetsrelaterat så kan man ju utan att vara otrevlig leda in samtalet på andra områden med mer direkta frågor.
 
Senast ändrad:
Eller så kan man spela in filmer på sin fritid.
För att vila från fotograferandet :)

-Patric- har du hört om glädjeflickan som knackade på i ett munk-kloster?
 
Det är väl inte så konstigt att man undrar vad folk håller på med huvvuddelen av sin vakna tid?

Förhoppningsvis gör de ju nånting som säger nånting om vilka de är. Och om de gör nånting som inte säger nåt om vilka de är så säger ju även det nånting om vilka de är.

"Vad jobbar du med?" är helt enkelt en förbaskat effektiv fråga att ställa om man vill veta nåt om nån. Men det är såklart inte den enda.

Sen är det ju naivt att tro att en utfrågning är det första verktyget man använder när man ska lära känna någon. Bara sammanhanget man möter personen i säger en hel del. Sen tittar man och lyssnar. Det säger ju en hel del.

Själv har jag svårt att förklara vad jag jobbar med eftersom jag inte har ett lättkategoriserat yrke, och eftersom jag inte förknippar mitt yrke med min titel.
 
Brukar öppna med frågan "Trevligt att träffas, vem är du då?"

"Vem är du?" är en nonsensfråga! Om man jobbar som väktare eller växeltelefonist kan jag förstå om man ställer frågan, men på en mingelfest..? :)

Man kan ju inte lära känna någon genom en enstaka fråga ändå, så det lönar sig inte att ställa "rätt" första fråga. Man kan dra till med vad som helst. Efter en liten stund har det knappt nån betydelse vad man sa.

Generellt är det gristråkigt när det pratas jobb på fester, även om det är vad folk sysslar med 8 tim/dag.
 
Brukar öppna med frågan "Trevligt att träffas, vem är du då?"

För ett par år sedan så började jag ibland med "Hej X, var kommer du ifrån då?" Fick en väldigt öppen början. ("Jaha, från Ödeshög, där har jag aldrig varit. Om jag åker dit vad måste jag bara uppleva?" eller "Från Murjek! Där blev jag avkastad från fjälltåget medan det fortfarande rullade.")

Det funkade bra tills jag frågade en kille som såg ut att ha sydostasiatiskt ursprung. Jag tänkte att här kan jag få höra en intressant historia om hans hembygd. "Hej Martin, var kommer du ifrån då?"
Svaret blev "Från Solna". Gissa om jag kände mig plump. Slutade fråga på det sättet där och då...
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.