Hur bäst slipa morakniv?

Hej,
Jag är en trogen anhängare av moraknivar. Jag använder vanligtvis 511 eller classic 1 till jakt, friluftsliv och allmänt hemmafix. Jag vill tro att jag har hygglig koll på hur man slipar dessa, men vill ha tips på hur jag kan förbättra mig. Min sliprutin ser ut enligt följande:
1. Jag börjar med att grovslipa eggen med grovsidan av mitt Julabryne ( http://www.jula.se/bryne-122014 ). Detta gör jag genom att dra eggen fram och tillbaka.
2. Jag går över till finsidan. Jag börjar med att göra enligt 1, men går sedan över till att gå från spets till rot med en skärande rörelse. Jag växlar ofta från höger till vänsteregg.
3. Jag skärper mot diskbänken med något trubbigare vinkel än eggen. Här växlar jag sida för varje drag.
4. Om jag vill ha extrem skärpa, så tar jag en bit läder med autosol på. Denna lägger jag på brynet och polerar eggen med en reverserande rörelse.

Hur gör ni?

PS Jag vill inte ha tips som innefattar sliputrustning för +1000kr

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kör en runda på min spyderco sharpmaker. 30 el 40 graders vinken beroende på vad jag ska ha den till och vilket stål.

Rekommenderar verkligen en sådan.

Kör en runda på min spyderco sharpmaker. 30 el 40 graders vinken beroende på vad jag ska ha den till och vilket stål.

Rekommenderar verkligen en sådan.

Hej,
Kollade på denna på youtube. Passar verkligen denna för att slipa moraknivar? De har ju ingen sekundäregg. Jag inbillar mig att det är anledningen till att moraknivar täljer så bra. Tackar ändå för erbjudandet.

Ett redskap som "garanterar" att man hela tiden slipar med samma vinkel skulle nog kunna förbättra ytterligare. Lansky, DMT etc har ju olika varianter.. Att sedan polera med en filtskiva med polervax istället för på läderbit för hand, gör att du även där kommer kunna hålla en mer konstant vinkel och få mer kontroll?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips