Hur bär ni Hillebergtält?

Jag återupplivar denna tråd då jag har läst det mesta i att packa ryggsäck. Är helt nybörjare på detta och försöker lära mig att detta att packa och vandra. Har köpt på mig lite grejer för att se om detta är nåt för mig så är väl medveten om att en del grejer kanske är lite tunga eller top notch, men jag är nöjd :)

Hur som helst. Jag har en asaklitt rygga 85l och jag få banen mig inte plats!!! Jag fattar inte hur ni gör när ni packar er rygga och har tältet i ryggsäcken. Då blir den ju full. Finns inte en suck att jag skulle få plats med vare sig kläder eller mat om jag skulle packa sovsäck, liggunderlag och tält i ryggan. Det jag här följande prylar:

Ryggsäck:
http://s3.pji.nu/product/standard/800/1850704.jpg

Sovsäck:
http://www.friluftsvaror.se/sovsackar/fjallmark-goodloft-5

Liggunderlag:
http://www.beli.se/liggunderlag/jr-gear-traverse-core-primaloft-xl

Tält:
http://www.beli.se/flyttrea-sommar-30-70/true-north-lite-lll

Som sagt, när jag har knölat ned allt detta så är det INTE mycket plats över. Kanske kan knöla ned nåt underställ någonstans, men mat och extra kläder, inte en suck. Vad gör jag för fel????
Ryggan är ju på 85 liter och efter vad jag förstått då rymma grejer för ett bra tag!
 
Jag får plats med allt på insidan av ryggsäcken och det oavsett om jag har min 55 l bergans helium som jag använder vid kortare turer 4-8 dagar och även i min Lundhags 75 l vid över 8 dagar.

*Din sovsäck är i syntet och väger nästan 1500g...vilket innebär att den är Stor volymmässigt i jämnförelse med min dunis på 740g.
*Ditt liggunderlag väger dubbelt så mycket som mitt och bör då ta dubbelt så mycket plats.
*Ditt tält väger dryga kilot mer...vilket ger mera volym.

Sedan är ju kläder högst personlig och kan ta en hel del plats, mina kläder är bantade och väger bara 1,8 kg som jag i ryggsäcken.
Sjv och hygien 150g

Mat ligger jag på ca 750-800 g om dagen.

För övrigt så har jag alltid tältstängerna på utsidan av ryggsäcken och tältet precis under topplocket, så det är det första jag tar ut och det sista jag trycker in.
 
Hmm. Ligger nog nåt i det du säger.
Får prova detta först någon tur och se om det är nåt för mig. Är det så får jag väl köpa lättare (mindre) grejer i så fall.
Fick bättre plats med tältet om jag bara knölar ned det i tältpåsen och satte stängerna på utsidan av ryggan.
 
Det handlar ju mycket också om pengar, såklart.
Det finns mycket lättare grejer än dina, som är precis lika varma, men det kostar.
Har ett Exped UL5 Synmat och det är pytteliten och komfortabelt, men kostar 1000kr.
Samma med en Haglöfs LIM sovsäck som håller varmt till 1grad och väger 470g- 2500kr.
Då behöver man även inte längre sin tung och stor 85 liters ryggsäck när man har mindre prylar. Så spenderar man ännu mer pengar - på en ryggsäck :p
 
Jo. Är väl därför jag köpt något billigare för att se om detta med uteliv är nåt för mig. Om det skulle va så, då får jag väl byta upp mig till lättare och dyrare prylar. Men nu när jag inte vet så har jag valt att satsa på något billigare prylar. Men liggunderlaget är i mått mätt perfekt! Vill ha det ganska tjockt, brett och långt. Likaså sovsäcken konfort +/_0 och limit på -5 är precis vad jag vill ha. Ryvärr kan jag inte ha dun då jag är allergisk. Och med dessa preferenser så stannar inte priset för ett liggunderlag på 1000:- om det ska vara lättare och ta mindre plats...
Även sovsäcken blir betydligt mycket dyrare.... så det blir fler armhävningar, sit-ups och ben böj innan turen 😊
 
Alla är vi barn i början...

Jo. Är väl därför jag köpt något billigare för att se om detta med uteliv är nåt för mig. Om det skulle va så, då får jag väl byta upp mig till lättare och dyrare prylar.

Jag tror att många av oss har börjat så, jag iaf!
Min första vandring var med en blytung 75l rygga där både tält och liggunderlag var fastsatt utanpå och det var mest budget prylar :).

Men jag fastande för det direkt.....nästa år hade jag bytt tält, bytt kök, ransonerat bort "bra att ha" saker = onödigt.
Nästkommande år gjordes nya inköp i form av lättare ryggsäck, sovsäck, toppmonterat kök osv...

Vandra i sommar med det du har och använd vintern med att forska och klämma på nya lättare/mindre prylar :)!
 
Jag tror att många av oss har börjat så, jag iaf!
Min första vandring var med en blytung 75l rygga där både tält och liggunderlag var fastsatt utanpå och det var mest budget prylar :).

Men jag fastande för det direkt.....nästa år hade jag bytt tält, bytt kök, ransonerat bort "bra att ha" saker = onödigt.
Nästkommande år gjordes nya inköp i form av lättare ryggsäck, sovsäck, toppmonterat kök osv...

Vandra i sommar med det du har och använd vintern med att forska och klämma på nya lättare/mindre prylar :)!
Och kanske spara till våren [emoji4]
Så jag har råd med nya prylar 😊
Om nu detta är nåt för mig vill säga...
 
Begaganat

Leta begagnade saker och viktigast av allt är att bara ta med sig saker man behöver.
Nej nu ljög jag - viktigast är att det man gör är kul oavsett om det är att släpa tunga eller lätta saker.
 
jag låter min vandrarkompis ta tältet med en inlindad flytande överraskning. och jag tar övrig gemensam utrustning.
packas alltid i ryggsäcken med påse.
 
Ah, forumtrådsarkeologi - sånt älskar jag. Ursprungligen frågade Anders forumet:
Hej, jag har ett Hilleberg Nallo 3GT som jag är sjukt nöjd med. Tältpåsen är i samma hala material som tältduken. Fäster jag tältet på utsidan av ryggsäcken så glider den lätt av efter ett tag. Sista tiden har jag därför haft tältet i ryggsäcken istället. Hur gör ni? Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Hur fäster ni det i så fall utanpå? Mvh /Anders
Och då svarar jag:
Oberoende av tillverkare så har jag tältet (i sin packpåse) fastbandat i ramen, och ovanför 60 liters huvudsäcken - för högre och ryggnärmare tyngdpunkt. Stängerna i sin påse sitter i spötunneln eller fastspända på ena ramskenan. Liggunderlaget sitter under huvudsäcken, också fastbandat mot ramen. Vintertid (på skidor) gör jag tvärt om... Allt täckt av ett vändbart regnskyddsöverdrag när så behövs. Orange på ena sidan, camouflagegrönt på andra sidan - Utsida väljs allt efter behov/ humör/ känsla...

Sedan så frågar Sverker oss i forumet under sitt arkeologiarbete:
... Jag har en asaklitt rygga 85L och jag få banen mig inte plats!!! Jag fattar inte hur ni gör när ni packar er rygga och har tältet i ryggsäcken. Då blir den ju full. Finns inte en suck att jag skulle få plats med vare sig kläder eller mat om jag skulle packa sovsäck, liggunderlag och tält i ryggan. ... Som sagt, när jag har knölat ned allt detta så är det INTE mycket plats över. Kanske kan knöla ned nåt underställ någonstans, men mat och extra kläder, inte en suck. Vad gör jag för fel???? Ryggan är ju på 85 liter och efter vad jag förstått då rymma grejer för ett bra tag!
På detta svarar jag att:
A/ du har köpt för dyra och för moderna utrustningsdetaljer. Dom passar inte ihop - om du ska ha allt inne i din nya fina ryggsäck. Till de där grejerna skulle du antingen köpt en (ännu dyrare; 110 liters eller så) större säck för att få in allt inne i säcken. Vilket redan det är en avig tanke eftersom du då kommer att blanda torra och blöta/mindre torra utrustningsdetaljer inne i det enda utrymme som du under hela vandringen strävar efter att hålla torrt...
Men:
B/ hade du undvikit att falla för nya-balla-grejer-hajpen och istället köpt en begagnad ramryggsäck [t.ex. Haglöfs Alaska eller Fjällröven Gyro] med sin tillhörande packpåse (och ett modernt regnskyddsöverdrag) så hade du utan vidare fått med allt det du vill ha med, även dom onödigt dyra moderna saker du felinvesterat i.

Fakta:
Under de senaste månaderna har bara på Tradera och Blocket sålts ett flertal fullgoda ramryggsäckar för priser under, till långt under, tusenlappen. Det har sålts alldeles excellenta dunsovsäckar för bråkdelar av sina nypriser [köpte själv en Caravan Arctic i skick som ny för några hundralappar] och ett flertal luftmadrasser som den du valt (fast lättare) har sålts till strax över utropspriset.

YMMV, men Imho: Du har haft för bråttom... Nu får du spänna fast tältet mm på säckens utsida på något sätt.
/Odd
 
Oavsett vilket tält jag tar med mig ut packar jag om det i ett äldre kompressionsfodral (som har tre insydda remmar för komprimering på omkretsen) från ett Caravan Kaipak. Fördelen är främst att jag då lätt kan fästa tältet på tvären direkt under locket på ryggsäcken. Ger bra tyngdpunkt, lätt åtkomst av tältet och funkar även att bära om tältet är vått då huvusäckens snölås är vattantätt.
För att undvika att tältet kan glida snett kan jag utnyttja komresiionsfodralets remmar till att fästa ihop med ryggsäckens remmar.
 
Sedan så frågar Sverker oss i forumet under sitt arkeologiarbete:

På detta svarar jag att:
A/ du har köpt för dyra och för moderna utrustningsdetaljer. Dom passar inte ihop - om du ska ha allt inne i din nya fina ryggsäck. Till de där grejerna skulle du antingen köpt en (ännu dyrare; 110 liters eller så) större säck för att få in allt inne i säcken. Vilket redan det är en avig tanke eftersom du då kommer att blanda torra och blöta/mindre torra utrustningsdetaljer inne i det enda utrymme som du under hela vandringen strävar efter att hålla torrt...
Men:
B/ hade du undvikit att falla för nya-balla-grejer-hajpen och istället köpt en begagnad ramryggsäck [t.ex. Haglöfs Alaska eller Fjällröven Gyro] med sin tillhörande packpåse (och ett modernt regnskyddsöverdrag) så hade du utan vidare fått med allt det du vill ha med, även dom onödigt dyra moderna saker du felinvesterat i.

Fakta:
Under de senaste månaderna har bara på Tradera och Blocket sålts ett flertal fullgoda ramryggsäckar för priser under, till långt under, tusenlappen. Det har sålts alldeles excellenta dunsovsäckar för bråkdelar av sina nypriser [köpte själv en Caravan Arctic i skick som ny för några hundralappar] och ett flertal luftmadrasser som den du valt (fast lättare) har sålts till strax över utropspriset.

YMMV, men Imho: Du har haft för bråttom... Nu får du spänna fast tältet mm på säckens utsida på något sätt.
/Odd

Hmm, detta resonemang förstår jag inte utan du får mer än gärna utveckla det åt mig.
Det jag hakar upp mig på är för dyra grejer...
Att de inte passar ihop, ja det kan jag förstå. För moderna vet jag inte heller om jag kan skriva under på.
Jag har kollat tradera och blocket och har inte hittat prylar som passar mina preferenser. Jag vill ha en sovsäck som håller från +/0 ned till -5, är ca 2 meter lång då jag är närmare 190 cm samt inte är i dun då jag är allergisk och hyfsat bred. För att kunna ha råd med nåt annat så var det den sovsäcken jag hittade till ett överkomligt pris, närmare bestämt 689:-
De andra jag har kollat på med samma preferenser är betydligt dyrare. Både begagnat och nytt.

Liggunderlag har jag haft som preferens att jag vill ligga bekvämt, alltså ett ganska tjockt, långt och brett. Hittade då ett med måtten 193 långt, 63 brett, vilket är de viktigaste måtten, sen att det var 8,9cm tjockt var ett stort plus i kanten. Men jag vill nog inte gå under 5 cm då jag väger närmare 100 kg. Även detta var förhållandevis billigt med tanke på vad ett exped kostar i det måtten.
Ryggsäcken gav jag 400:- för och tältet ca 1500:- då det var rea. Så jag tycker jag kommit billigt undan. Sen att de kanske är i tyngsta laget, det har jag förstått, men för att det skulle passa min plånbok var de sakerna det fick bli för att jag överhuvudtaget skulle ha råd att ta mig ut.

Jag har två st ramryggsäckar (haglöfs) som ligger hemma som jag har sneglat lite på. Men de har inte lika många häftiga och smarta lösningar och är dessutom mindre. Men kan jag fästa tältet på ramen så försvinner ju en del plats från ramsäcken och jag kan fylla den med annat.
Alternativet är att jag fäster tältet på huvudlocket där det finns två st remmar på min 85l säck, alt under locket.... Men jag provade att ta ut tältpinnarna och satte dem på i sidan utanpå säcken istället, och då fick tältet plats i säcken, och det blev en del plats över till annat också.
Inte lätt det här inte...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.