Hur bär ni Hillebergtält?

avslutad210712

Gäst
Försöker bära allt utom kamera och vattenflaska i ryggsäcken men ibland fuskar jag och sätter stångpåsen på utsidan. När jag gör det brukar jag spänna fast påsen med vanliga spännband men jag säkrar också snöret som man drar igen påsen med i något som sitter fast i ryggsäcken. Själva tältpåsen brukar jag för det mesta pressa ut större delen av luften, sedan lägger jag in den på tvären i ryggsäcken för annars har påsen en tendens att expandera ut igen.
 
Jag har burit alla mina tält invändigt i ryggan. Ibland kan man ha otur att gå emot något buskage, speciellt i Sarek där snåren kan vara ett par meter höga.. River man sönder tältet blir man inte glad!

// Jocke
 
Är det bara jag som VILL ha tältet på utsidan? Jag provade med att ha det i säcken ett tag men tyckte det var krångligare. Med tältet utanpå kan jag sätta upp det direkt utan att öppna säcken, och riva tältet det sista jag gör, kan alltså packa allt "inomhus", kanonbra vid dåligt väder.
Pär
 
Ja, jag har alltid tältet i ryggsäcken så högt upp och nära ryggen som möjligt. Har aldrig förstått poängen med att ha saker hängandes utanpå ryggsäcken och riskera att antingen tappa något eller att något går sönder. Men huvudsaken är att man har man bär utrustningen så att den passar en själv bäst! :)
 
Är det bara jag som VILL ha tältet på utsidan? Jag provade med att ha det i säcken ett tag men tyckte det var krångligare. Med tältet utanpå kan jag sätta upp det direkt utan att öppna säcken, och riva tältet det sista jag gör, kan alltså packa allt "inomhus", kanonbra vid dåligt väder.
Pär

Det är av de orsakerna du nämner som jag packar det i bottenfacket.
Det är skillt från huvudfacket med en "skiljevägg" och i mitt fall även av en plastsäck.

/ Bertil
 
Jag packar mitt Nammatj 3 högst upp inuti ryggan. Viker tältet på 4 för att det ska bli kort och tjockt. Bågarna stoppar jag i bland närmast ryggen inuti säcken och om jag bär thermaresten utanpå ryggan har det hänt att jag stoppat bågarna i mitten av thermarestrullen.
 
Har satt 2 korta spännremmar i öglor ungefär där topp-locket är fäst. Sätter alltså tältet (nallo2 i orginalpåse) horisontellt under locket. Infästningen är alltså högt upp, nära rygen och jag kan packa tältet sist och slipper få in blött tält i ryggan. När jag vill öppna ryggan för att komma åt kök, mat och kläder under turen viker jag undan locket och tältet och kommer åt det som är överst i ryggan. När jag slår läger är tältet "överst". Min rygga har bara öppning i toppen, så funkar bäst så här av de sätt jag provat. Allt sitter fast och är "välorganiserat".

/Peter
 
Eftersom tältet är det tyngsta materiella jag bär med mig (2,1kg), så vill jag ha det högst upp och så nära ryggen/trapz/nacke som möjligt. All annan utrustning väger mkt mindre och kan fördelas ut i resten av säcken.

Jag upplever en "viktskillnad" om jag packar tältet längre ner eller utanpå ryggsäcken. För långt bort ifrån ryggen så ökar bakåtvikten och känns mest i axelremmarna. För långt neråt så ökar belastningen på höftbärarremmen... däremot högt och intill ryggen så vilar tältet stiligt mot axlar/traps, så därmed är det under locket som gäller.
 
Jag bär mitt Nallo komplett ihoppackat i sin originalpåse, stående inuti ryggsäcken. Lätt att komma åt tältet när som helst.
Enligt mig så bör man ha all utrustning inuti ryggsäcken, undantaget vattenflaskan/kosan.
Känner en som hade sitt liggunderlag (dåligt) monterat utanpå ryggsäcken. Han tappade givetvis sitt liggunderlag, kunde inte hitta det igen. Inte roligt och framförallt väldigt oskönt för honom utan liggunderlag resten av turen.
Än värre vore det om man skulle förlora sitt tält.

God tur!

Var har ni för liggunderlag som kan bli så små att de ryms i ryggsäcken tillsammans med allt annat? Jag har en traditionell liggunderlagsrulle som inte ens med riktigt god vilja skulle kunna få plats i ryggsäcken.
 
Var har ni för liggunderlag som kan bli så små att de ryms i ryggsäcken tillsammans med allt annat? Jag har en traditionell liggunderlagsrulle som inte ens med riktigt god vilja skulle kunna få plats i ryggsäcken.

Jag har ett 7mm celplastsunderlag som jag gör till en tub i ryggsäcken för att stabilisera den. Sedan använder jag ett kort uppblåsbart som inte tar mkt plats (ca 0,5liter).
Tillsammans med all annan utrustning klarar jag mig lätt med 7dagars utrustning. Allt inuti ryggsäcken. Ryggan är på 60liter.
Men man måste tänka minimalistiskt :)
//Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.