Hur är Hardangervidda?

Hej! Till sommaren har vi återigen tänkt oss fjällvandra någonstans i Norge i annat område än Jotunheimen och Tafjordfjella som vi redan besökt. Hardangervidda fastnade vi lite för men just eftersom det är mer "fjällplatå" så undrar vi lite om hur ni har upplevt området!

Därför undrar jag om hur det ser ut med:

- Mycket mer mygg jämfört med Jotunheimen?
- Hur ser landskapet ut i jämförelse med exempelvis Jotunheimen? Mer lättvandrat? (mvh ett inte helt hundra knä)
- Lätt att hitta tältplats?
- Fiske med vanligt kastspö? Vad för fisk?
- Lämplig rutt ? (helst samma start- och slutpunkt men utan att gå samma led två gånger)

Vi har tittat oss omkring och har skapat oss en hyfsad bild, men tänkte låta er som varit där ge oss eran bild av vackra Hardangervidda!
 
Det är lätt att komma dit, det är en högslätt, med fjäll i kanterna, fisket är som alltid bäst tidigt på säsongen när öringen vandrar upp. Det är det enda sommarplatsen där jag upplevt både snöstorm och tragisk andras död sommartid. Se upp på snöoväder från NV.
go tur
 
Vi var där förra sommaren, gick en rundtur från Trondsbu (bomväg in till parkering). Vi var överraskade av variationen, mycket vackert med all snö som låg kvar västerut. Ganska flackt, utom upp på Hårteigen, vi gick inte ner till fjorden... Tälta var enkelt utom mellan Trondsbu och Sandhaug. Vi gick Trondsbu - Sandhaug - Litlos - Hårteigen - Sandhaug - Trondsbu i mestadels strålande väder :).
 
Har varit interesserat av området sedan jag började fjällvandra, men har inte kommit dit än - ska kolla här senare om året för att se om du kom dit :)

Har läst nånstans att Hot-scenerna från andra StarWars filmen filmades där, så jag antar att det är grymt kallt och snöigt där om vintern, men säkert vackert på sommaren.

Hoppas du får bra tips och har en god tur!

//Silvia
 
Jag har varit i östra delarna bara, bortåt Uvdal till, där är landskapet kargt men ganska monotomt. Det är ett kargt hedlandskap med mindre höjdskillnader och många småsjöar.

Det har sin charm men jag skulle inte resa långt för att vandra i just de delarna. Att jag är där och vandrar ibland beror på att jag har släkt i närheten och det är närmsta fjällnaturen för mig.

Finns det delar av hardangervidda som är lite mer dramatiska och har vackra vyer och dalgångar osv?
 
Hej! Till sommaren har vi återigen tänkt oss fjällvandra någonstans i Norge i annat område än Jotunheimen och Tafjordfjella som vi redan besökt. Hardangervidda fastnade vi lite för men just eftersom det är mer "fjällplatå" så undrar vi lite om hur ni har upplevt området!

Därför undrar jag om hur det ser ut med:

- Mycket mer mygg jämfört med Jotunheimen?
- Hur ser landskapet ut i jämförelse med exempelvis Jotunheimen? Mer lättvandrat? (mvh ett inte helt hundra knä)
- Lätt att hitta tältplats?
- Fiske med vanligt kastspö? Vad för fisk?
- Lämplig rutt ? (helst samma start- och slutpunkt men utan att gå samma led två gånger)

Vi har tittat oss omkring och har skapat oss en hyfsad bild, men tänkte låta er som varit där ge oss eran bild av vackra Hardangervidda!

Som vanligt hänvisar jag till min webbplats http://www.huthyfs.com , t ex turen 2009. De bästa delarna av Hardangervidda är de närmast Hardangerjøkulen och de sydligaste delarna. Jotunheimen är givetvis mycket mer alpint till karaktären. I öst är det flackt och monotont, sträckan mellan Krækkja och Tuva måste vara det tråkigaste jag gått; ont om vatten också i de flackare avsnitten. Tältplatser var det gott om på mina turer, mygg fanns det lite, lite vid Finse. Jag skulle förstås säga att området närmast norr om Hardangervidda, Skarvheimen, är intressantare och rikare på möjligheter.
 
Knycker tråden lite.
Jag funderar på när snön normalt är borta på Vidda. Är veckan efter midsommar vandringsbar?
 
Även om Hardangervidda ligger lite mer söderut i fjällkedjan så är området ganska högt beläget kring 1100-1200möh och får normalt även mycket snö så att vandra veckan efter midsommar är tveksamt. Kolla gärna på YR's hemsida som har statistik och väderdata på området (de flesta DNT's fjällstationer finns ofta upplagda.
 
Uka etter midtsommer er litt for tidlig hvis det ikke er svært tidlig snøsmelting på vidda. Den beste plassen å sjekke snøforhold er på http://www.senorge.no/ Der finner du det meste.

Tips: sjekk snømengde i prosent, da finner du hvor det normalt er snø og hvor det normalt er bart.

Husk å ta med myggmiddel. Det er toppsesong for insekter akkurat da. Dessuten er det vått og elvene er store så det er ikke en ideell tid å vandre på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonjoh 3-dagars tälttur Hardangervidda Fjällvandring 0
DJ Bila till Hardangervidda Fjällvandring 2
Snuggles88 Kort vandring in i Hardangervidda från Rjukan Fjällvandring 6
mxsr Tvådagars på Hardangervidda Fjällvandring 0
norge2018 Hardangervidda Fjällvandring 2
Askel Tips på start/slutpunkt för 1 vecka i Hardangervidda Fjällvandring 6
overb Förslag på vandringsled Hardangervidda Fjällvandring 1
KimmyA Hardangervidda / Finse i Juni? Fjällvandring 4
feyadin 2-3 dagar vandring hardangervidda? Fjällvandring 3
Hajsan Två veckor i Hardangervidda Fjällvandring 0
Silverfox Springa i Hardangervidda Fjällvandring 4
81nahoj Parkering Hardangervidda Fjällvandring 0
michaelahogberg Hardangervidda ons-söndag tips? Fjällvandring 0
Vandraren72 Hardangervidda Fjällvandring 2
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
areez Hardangervidda i Juni Fjällvandring 22
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Gunnar81 Bilddokumentation från Hardangervidda 2008 (Kraekkja - Kinsarvik)) Fjällvandring 7
RikardA Hardangervidda 4 dagar Fjällvandring 0
82-barn 1-veckas turförslag Jotunheimen /Hardangervidda Fjällvandring 15
Moxer Väder på Hardangervidda Fjällvandring 3
thegedd Hardangervidda...... Fjällvandring 6
rand Möta hösten i Hardangervidda? Fjällvandring 5
0101 Vandring på Hardangervidda Fjällvandring 17
Tiveden Hardangervidda Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...