Hur är detta möjligt egentligen?

Hej!

Jag har gjort en laboration, men resultat förvånar mig djupt.

Jag har haft vatten, klorin och växtgödning i enskilda burkar med en vitlöksklyfta nedstoppad- så roten är i vattnet.
Sju burkar totalt, enligt så här:
Vid Start:
Flaska 1: Vatten: 115 ml.
Flaska 2: Vatten 80 ml. Klorin 0,8 ml
Flaska 3: Vatten 80 ml. Klorin 1,6 ml
Flaska 4: Vatten: 80 ml. Klorin: 3,2 ml
Flaska 5: Vatten: 110 ml. Gödning: 1,1 ml
Flaska 6: Vatten 110 ml. Gödning: 2,2 ml
Flaska 7: Vatten 110 ml. Gödning: 4,4 ml

Man kanske tror att burkarna med växtgödning kommer göra så att vitlöksutskottet växer extra mkt? Men resultat blev ett annat:

Efter 3 veckor:
Flaska 1: Vatten- 7,5 cm utskott. Också, från roten har det växt ut ett utskott på 22 cm.
Flaska 2: Klorin 0,8 ml - 2,3 cm utskott
Flaska 3: Klorin 1,6 ml - 16,6 cm utskott.
Flaska 4: Klorin: 3,2 ml - Inget utskott
Flaska 5: Gödning: 1,1 ml - Inget utskott
Flaska 6: Gödning: 2,2 ml - Tvådelat utskott på 9 cm och 6,5 cm
Flaska 7: Gödning: 4,4 ml - 2,3 cm utskott. (Vitlöken har spruckit upp och är torr)

Vattenburken var alltså den som fick längstutskott. Därefter kommer klorinburkarna och sist kommer burkarna med växtgödning. Vitlökarna med växtgödning växte alltså sämst.

Hur kan det egentligen komma sig?
Klorin är ju ett gift- den borde ta död på vitlöken. Medans såklart växtgödning borde få vitlöksutskottet att växa extra långt.
 
Oavsett vad man sår och planterar så brukar man ha väldigt näringsfattig och sandblandad jord i början. Extra näring blir alldeles för stark och medför felaktiga växtförhållanden. Allt som behövs för att starta en ny planta finns redan i fröet/löken (särskilt då i en stor lök som har väldigt mycket extranäring).

Om något är giftigt handlar alltid om i vilken dos det ges och i vilken dos det blir farligt (tröskeldos). Tröskeldosen är viktig framförallt vid akut toxicitet, vilket du undersökt här. Under tröskeldos = obetydlig påverkan. Över tröskeldos = exponentiell påverkan med ökad dos. Man brukar även prata om kronisk toxicitet - hur organismen påverkas över tid (om den gör det) och då är det snarare den totala exponeringen som räknas - tröskelvärde är av mindre betydelse.
 
klorinet och växtgödningen var ju utspätt med vatten. Så vatten fanns ju i alla burkar.

Men nu var det ju så att växtgödningen växte sämst. Och detta beror alltså på att det blev för mkt näring? Men liksom om jag ger ett träd för mkt näring så växer den ju snabbare.
 
Vad kan fransarna vara för något som växt ut vid roten? Alltså vita fransar runt roten.
Och vad är det för mening det gröna utskottet har egentligen? aldrig sett nå liknande, vad är den till för egentligen? Utskottet blev ju 25 cm långt.
 
Vad kan fransarna vara för något som växt ut vid roten? Alltså vita fransar runt roten.
Och vad är det för mening det gröna utskottet har egentligen? aldrig sett nå liknande, vad är den till för egentligen? Utskottet blev ju 25 cm långt.
Rötter? Om du tittar på en vanlig gullök har du massa trådar längst ner och det är ju rötter. När jag odlar lök av olika slag i trädgårdslandet så kan de där rötterna vara rätt så långa. Eller missuppfattar jag helt vad det är för fransar du pratar om?
 
Men nu var det ju så att växtgödningen växte sämst. Och detta beror alltså på att det blev för mkt näring? Men liksom om jag ger ett träd för mkt näring så växer den ju snabbare.

Nä, om du kommer ge ett träd för mycket näring så dör även det. Men du kommer att få kämpa för att täcka in hela rotsystemet i ditt experiment.
 
Hur påverkas växter av klorin egentligen? Är inte klorin starkt frätande? fräter den sönder växten eller?

Klorinet frätade inte sönder vitlöken iallafall. kan inte direkt se att den hade någon effekt på vitlöken
 
Vad innehåller klorin och vad blir det när man häller det i vatten?
Om ditt klorin består av natriumhypoklorit (NaClO) och blandas med vatten så sönderdelas det på något sätt. Eftersom det avgår klorgas (det luktar klor) så är det sannolikt att kloret försvinner till luften ganska snart. Kvar i vattnet blir vadå? Natriumjoner och hydroxidjoner? Någon kemist på forumet?
 
så allt klorin försvinner från vattenlösningen och blir till ånga?
Men fram tills att all klorgas har avdunstat måste ju växten ta skada?

klorin är ju basiskt.
 
så allt klorin försvinner från vattenlösningen och blir till ånga?
Men fram tills att all klorgas har avdunstat måste ju växten ta skada?

klorin är ju basiskt.

Nej, klorinet försvinner inte men kloret, som är den giftiga beståndsdelen (?), kan mycket väl göra det innan löken börjar att ta upp näringsämnen ur vätskan.
Ja, klorin är basiskt men vilket pH fick din koncentration? Tydligen inte så att löken tog skada utan kanske tvärt om?

Varför valde du just klorin som "gift" i ditt experiment?
 
"Klorin består av grundämnet klor (CI) - klorgas (CI2) - som har löst sig i vatten och bildat den kemiska föreningen natriumhypoklorit (NaCIO)."

så detta är inte rätt?
 
Liknande trådar

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...