Hundsovsäck ner till minus 30

url]

Har ännu inte vågat ge mig ut på vinterfjället med mina hundar då jag är rädd att de ska frysa ihjäl på natten i tältet.
Jag har skidat en hel del med dem och de tar minus 20 till 30 bra om de har overall.

De är typiska gatuhundar, benrangel med stora bröstkorgar. Den ena väger 13 och den andra 17.

Jag har en Jervensäck med isolering men är rädd för att det skulle bli för kallt ändå. Jag kan komplettera med både overall och täcke. Är det tillräckligt? Behöver jag skydda tassarna/benen i sovsäcken på något sätt?

Hur vet jag att de inte fryser ihjäl på natten i tältet?

Snön isolerar

Täcker du över dom och sovsäcken med snö så blir det ungefär 0-gradigt. Klarar dom normalt att vila i den temperaturen så torde det inte vara någon fara. Se till att det finns möjlighet att sticka upp huvudet och andas.

Troligen så känner dom nog på sig att det är dags att gå och gräva ner sig och du behöver nog inte göra nånting. Tar du in dom i tältet så blir det en annan femma, där kan det bli kallt. Då är en snöbivack att föredra.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Skulle inte våga lämna dem utanför tältet då jag inte har koll på dem. En av dem har en death wish och hamnar ofta i farliga situationer. När jag tog honom hade han ett felaktigt läkt brutet ben så hans självbevarelsedrift är nära noll.

Du märker ju om dom fryser- då skakar dom. Problemet är ju vad man skall göra åt det. Skakningarna tar mycket energi av hunden och det bästa är att låt dom hålla igång / vara i rörelse. Om du misstänker att det blir för kallt och att du inte kan göra en snöbivack så kanske det är bäst att lämna hundarna hemma om det är möjligt. (Snöbivacken gör det ju betydligt varmare för dig också.) Tråkigt är det naturligtvis när kompisarna inte får följa med.

Jag mailade Jerven och fick följande svar:
"In our bag it will be approx 30 degrees Celcius varmer than otuside temperature. This is if you use dog bag combined with the Primaloft insulation inner bag.

BR Jarle, Jerven "

Hej, jerven hundsovsäck använder jag till min hund sedan flera år sommar som vinter, då den är delbar med yttersäck och löst foder,,, köpte den från tindebergs,, kolla in deras hemsida, rekommenderas varmt

Har två hundar jag sovit med ute flertalet gånger kring -30. Använder oftast bara ett av försvarets patienttäcken. Tycker det fungerar bättre än en sovsäck.

Brer bara ut det, och kan sedan vika över täcket när hundarna lagt sig ner.

Har två hundar jag sovit med ute flertalet gånger kring -30. Använder oftast bara ett av försvarets patienttäcken. Tycker det fungerar bättre än en sovsäck.

Brer bara ut det, och kan sedan vika över täcket när hundarna lagt sig ner.

Har dina hundar tjock eller kort päls?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips