Hund Kebnekaise?

Hej
Planerar att bestiga Keb i sommar.
Är det någon som går upp med hund?
Förstår att det är mycket sten så det verkar inte vara idealiskt för hundar.
Tar tacksamt emot tips från någon med erfarenhet.
 
Det är många hundar som bestigit Kebnekaise.
Risk för skador finns.
Jag har inte tagit min hund dit upp. På vägen till Tarfala kilade han ena bakfoten mellan stenarna. Var en riktigt jobbigt stund. Istället har jag eller frugan stannat kvar vid lägret.
 

Bilagor

  • Kebnekajse 2011 (373).jpg
    Kebnekajse 2011 (373).jpg
    59 KB · Visningar: 2,530
Bara att köra

Gick upp med en beagle för några år sedan.

Så länge du vet att hunden har ork för en riktigt lång dag så är det bara att köra. Och precis som med människor vara beredd att bryta om du märker att det verkar bli för jobbigt eller någon skada är på väg. Och komma ihåg att bryta i tid så att ni orkar ner också.

Den hund jag gick med sade upp sig på vägen ner. En bit ner från toppen så lade han sig helt enkelt ner på en sten och somnade. Omöjlig att väcka. Vi åt och lät honom sova 30 min och sedan vaknade han pigg och kry som om inget hade hänt och skuttade ner till lägret. Dagen efter sov han mest hela tiden.

Det är mycket sten, snö, is och vatten. Solen kan vara jävulsk men även blåst, dimma, regn och snö beroende på vädret för dagen. Så kanske ett täcke kan vara på sin plats om hunden är frusen av sig. Det är en lång dag på runt 12 h och med aktivitet hela tiden. Så du kan utan problem ta med minst 50% mer mat än en vanlig dag. Kom ihåg att ha med en flaska med vatten också. Finns inte alltid att få tag på och om hunden verkar bli varm så kan det vara skillnaden på överhettning och lagom temperatur.

Generellt verkade hunden behöva 20-50% mer mat när vi vandrade än hemma. Och inte så konstigt med tanke på aktivitetsgraden i fjällen jämfört med hemma.

Lycka till!
 
Vet inte om du har läst den här artikeln på bestigakebnekaise.se - Bestiga Kebnekaise med hund

I artikeln står det lite om regler och lagar med hund i rennäringsområden, men också tips på vad man ska tänka på såsom energifoder, vatten och skor. Se om det kan vara något...
 
Har haft dessa två hundar med upp på kebnekaise.

20100801_132634_small2.jpg


Lilla hunden var inte stor nog för att ta sig fram i terrängen så hon blev buren mest hela vägen från Kitteldalen.

Har aldrig haft problem med några skador mer än skav på tassar vilket brukar komma först efter ett antal dagars vandring.
 
Hej!

Vid ett besök i Nallostugan berättade stugvärden om ett par som kommit gående med hund, tror bestämt det var en golden retriever. Nästa dag när det var dags att gå vidare lade sig hunden platt på marken och vägrade röra sig en meter. Vandrarna tänkte att "ok, vi behöver väl en vilodag" och de stannade i stugan. Framåt kvällen var hunden pigg som vanligt och de tänkte att de skulle komma iväg nästa morgon. Men, återigen lade sig hunden på marken och rörde inte en fena. De fick stanna en dag till. Till slut var de tvungna att ordna helikoptertransport till Nikkaluokta! Hunden var varken skadad eller sjuk, men hade helt enkelt inte lust att vandra mer! :)

mvh Filip
 
För bådas skull

En fråga i all ödmjukhet: Tar man med sig hunden på en bestigning för sin egna eller hundens skull?

Det är ett sätt att göra stärka banden mellan varandra. Att klara något tufft tillsammans med sin hund är lika givande som att göra det tillsammans med sin partner, bästa kompis eller någon annan människa.

Sedan måste det ju såklart göras med omdöme. Om jag har en hund så är tanken att jag är ledaren. Men då måste jag också leda den med förtroende genom rätt vägval, mat när det behövs etc. Och gör jag det så kommer hunden att lite på mig i större utsträckning. Jag kommer också lita mer på hundens kapacitet och vilja att arbeta tillsammans med mig.

Hunden kommer också att lita mer på mig om vi vänder i tid vid behov istället för att jag piskar den hela vägen upp och ner och sedan är den skadad.

Hundar tycker om strapatser på samma sätt som människor gör. Bara det att de flesta människor har så många andra distraktioner i sitt liv nu att dom glömt det. I princip alla hundar längtar ju efter nästa promenad så fort dom kommit innanför dörren. Dom har en kropp som är till för att röra på sig precis som vi.
 
Det är ett sätt att göra stärka banden mellan varandra. Att klara något tufft tillsammans med sin hund är lika givande som att göra det tillsammans med sin partner, bästa kompis eller någon annan människa.

Sedan måste det ju såklart göras med omdöme. Om jag har en hund så är tanken att jag är ledaren. Men då måste jag också leda den med förtroende genom rätt vägval, mat när det behövs etc. Och gör jag det så kommer hunden att lite på mig i större utsträckning. Jag kommer också lita mer på hundens kapacitet och vilja att arbeta tillsammans med mig.

Hunden kommer också att lita mer på mig om vi vänder i tid vid behov istället för att jag piskar den hela vägen upp och ner och sedan är den skadad.

Hundar tycker om strapatser på samma sätt som människor gör. Bara det att de flesta människor har så många andra distraktioner i sitt liv nu att dom glömt det. I princip alla hundar längtar ju efter nästa promenad så fort dom kommit innanför dörren. Dom har en kropp som är till för att röra på sig precis som vi.
Har haft hund i fyrtio år och alldig behövt klättra upp till Kebnekaise för att bli sammansvetsat med hunden.
Visserligen är våran fyrbenta vänner duktiga klättrade, men vägen till toppen bjuder många faror till hunden.
Vet ej hur stålt hunden var över prestationen när vi från Durlingsled steg upp till Vierramvare. Han sov en timme uppe på toppen.
Nästa dag nedanför Kittelbäcken där vi slog läger sov han till ett på dan och var så trött att inte årkade längre än till tältsnören för att kissa. Därefter la han sig igen.
 
Gnäll

Har haft hund i fyrtio år och alldig behövt klättra upp till Kebnekaise för att bli sammansvetsat med hunden.
Visserligen är våran fyrbenta vänner duktiga klättrade, men vägen till toppen bjuder många faror till hunden.
Vet ej hur stålt hunden var över prestationen när vi från Durlingsled steg upp till Vierramvare. Han sov en timme uppe på toppen.
Nästa dag nedanför Kittelbäcken där vi slog läger sov han till ett på dan och var så trött att inte årkade längre än till tältsnören för att kissa. Därefter la han sig igen.

Du behöver inte göra någonting om du inte vill. Du kan gå runt kvarteret 3 gånger om dagen eller vad du nu känner för...

För att ge ett annat svar på ursprungsfrågan då: Att ha hund överhuvudtaget gör man för sin egen skull. Du skaffar ju inte en hund för hundens skull. Precis som du inte skaffar barn för barnens skull. Det är i allra högsta grad egoistiskt.

Men om du nu har fått för dig att skaffa det ena eller andra så är det väl rimligt att stimulera varelsen med lite aktivitet. T ex en tur runt kvarteret eller upp på Kebnekaise. Du väljer själv, förhoppningsvis med omdöme, vad du och din hund klarar av. Alla hundar klarar inte av en topptur. Precis som inte alla människor gör det. Därför skrev jag i mitt första inlägg att det är viktigt att vända i tid om det verkar behövas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anna_oden Hund med till Kebnekaise? Fjällvandring 8
zebmacahan Hund + Kebnekaise? Fjällvandring 5
northdog Hund på Kebnekaise? Fjällvandring 14
matt-lof Hund på Kebnekaise? Fjällvandring 3
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Bjornligans.draghundar hund med klövjeväska Fjällvandring 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.