Hund + Kebnekaise?

Har någon lite tips och råd, skall upp till Kebnekaise fjällen och vandra med son och hund. Får man ta med sig hunden om vår labradortik orkar klättra ex till Kebnekaises topp? Finns det speciella regler??

går ni västraleden är det inga problem med hund! hade med min siberian husky upp förra året och det var inga problem alls. året innan gick min chihuahua med upp till platån innan vierramvare utan allt för mycket hjälp:) det finns små vattenhål lite här och var hundar kan dricka ur längs hela vägen. jag hade dock sele på huskyn så att man kan hjälpa till att bromsa lite där det är som brantast. med sele får man ju lite hjälp uppför också... har bara hunden vana att gå i stenig terräng behöver du inte oroa dig! ett tips är att ta ett längre rep som koppel så du kan binda det runt midjan med en karbinhake, då får du bägge händerna fria att jobba med. lycka till!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för tipset, vi kanske gör ett försök!
Räknar med att Du inte hade packning med upp. "Maja" kommer att bära sin egen mat men inte vid toppbestigningen.
Tack, glömde nog att tacka när jag läste svaret.

Förresten, bilen lämnar vi nere i Nikkaloukta, är det en större parkering som kräver avgift? Kan man i så fall betala med ex VISA-kort i automaten?

Zeibrant

Det stämmer,vi bar inte med oss annat än lite
choklad och vatten när vi gick till toppen.
jag gick i shorts och t-shirt, men hade med
med skaljacka och byxor. Det blåser ju ofta ju
högre man kommer.

För parkeringen i nikkaloukta betalar man på
nikkalouktafjällstation. det finns en långtids-
parkering och en dagparkering. Dom tar visakort
på fjällstationen men tänk på att ha med lite
sedlar också. Förra året hade dom problem med
uppkopplingen när vi var där.

Har hunden burit tidigare? Det är ej lämpligt
att låta henne bära mer än 1/3 del av sin egen
vikt. Mindre om hon inte är van. Men det bör väl
räcka gott och väl. Mina hundar brukar inte ha
nån extrem aptit när vi varit ute, dom äter snarare
mindre än hemma... Men det är nog varierande från
hund till hund.

Hoppas ni får det fint!
Robban

ps berätta gärna hur det gick när ni kommer hem! ds

Sydtoppen!

Hej Robban!
Är nu åter hemma efter en fantastisk fin vecka uppe i Kebnekaise. Fint väder hela tiden, endast regn två nätter. Hunden hade inga problem att nå Sydtoppen, fram till iskanten där vi sedan vände om. Tyvärr nåddes toppen i tät dimma/moln?
Maja klövjades och verkade stortrivas, hon bar dock endast hälften av sitt foder (husse ville inte pressa henne) och slapp klövjan när det var för mycket vassa stenar/skravel vilket vi hade bl a i delar av Kaskassavagge. Singivagge var nog den finaste dalen vi passerade igenom.
Tack för tipsen! Lite drygt att köra hem, delade dock upp det i 60 + 120 mil.
Ha´de!
Zeibrant

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips