hund i nationalpark-sverige och norge

Såvitt jag förstår är det tillåtet att ta med sin fyrbente vän i Norges nationalparker.
I Sverige väldigt förbjudet.
förstår absolut inte varför denna skillnad.
Renskötsel finns i Norge,liksom vilda djur och dess ungar om sommaren.
Som boende i Sveriges nationalparktätaste kommun är det trist att så många områden är stängda för mej om jag vill ta med vovven.
Såvida min vovve ej ges möjlighet att ge sej på eller jagar de vilda djuren oavsett de befinner sej i en nationalpark eller i hemmaskogen eller på gatan förstår jag inte vilken skada och störning man anses kunna orsaka.

Skillnaden är att Norge bestämmer i sitt land och vi i vårt. I norge får du inte köra skoter hur du vill, det får du nästan i Sverige. Olika beslut har tagits i en massa olika saker, och tydligen då i fallet med hund i nationalpark.

Hej!
Är det inte "bara" koppeltvång och förbud att röra sig utanför lederna i sveriges nationalparker? Inte riktigt samma sak som ett förbud isf...

Aktuellt

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips