Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hultafors på Jula.
- Trådstartare Jazzy
- Start datum
Även Bauhaus har just Hultafors.
Undrar samma sak.
Undrar samma sak.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag har två yxor från hultafors i arsenalen: En "fritidsyxa" som är inköpt på just Jula, och en "ågelsjön" som jag fått i present av en kamrat. De är bägge oerhört bra yxor till det de är tänkta för. "Fritidsyxan" är i balans och vikt inte olik Gränsfors "lilla skogsyxa".
Som yxa betraktat kan jag verkligen rekommendera den.
Eggskyddet som följde med då jag köpte yxan var av plast - jag vet inte hur det ser ut nu för tiden, men jag tillverkade ett eget i läder fort, då det av plast inte höll något vidare. På min "ågelsjön" var det med ett riktigt bra eggskydd i tjockt läder, med bälteshängare och grejer, och det gör att det är den som numer oftast får hänga med i ryggsäcken, trots den korta skaftlängden.
Kolla in eggskyddet, innan du köper, om det är en viktig detalj för dig, kan jag väl säga.
Yxan i övrigt är outstanding, för det priset. Bra, lätt underhållet verktygsstål och det finns reservskaft med kil att köpa i det fall att man råkar "överslå" och skada yxskaftet.
Det enda jag möjligen ser som ett smolk i glädjebägaren på fritidsyxan är att det inte finns några "nedsvängda" kinder/skägg på huvudet som bättre skulle kunna bita fast i ett skaft. Yxhuvudet är emellertid riktigt bra härdat och - som sagt - lätt att hålla vasst (jag brukar grundfila med diamantfil och sedan bryna på sandsten med vatten).
Ibland måste ändträet i skaftet (i huvudänden) kompletteringsbehandlas med linolja (som med alla hickory-skaft för att täta ordentligt. Jag gör det kanske en till två gånger om året.
Allt som allt ett bra köp till ett lysande pris. Man får väldigt mycket yxa för de pengarna.
Som yxa betraktat kan jag verkligen rekommendera den.
Eggskyddet som följde med då jag köpte yxan var av plast - jag vet inte hur det ser ut nu för tiden, men jag tillverkade ett eget i läder fort, då det av plast inte höll något vidare. På min "ågelsjön" var det med ett riktigt bra eggskydd i tjockt läder, med bälteshängare och grejer, och det gör att det är den som numer oftast får hänga med i ryggsäcken, trots den korta skaftlängden.
Kolla in eggskyddet, innan du köper, om det är en viktig detalj för dig, kan jag väl säga.
Yxan i övrigt är outstanding, för det priset. Bra, lätt underhållet verktygsstål och det finns reservskaft med kil att köpa i det fall att man råkar "överslå" och skada yxskaftet.
Det enda jag möjligen ser som ett smolk i glädjebägaren på fritidsyxan är att det inte finns några "nedsvängda" kinder/skägg på huvudet som bättre skulle kunna bita fast i ett skaft. Yxhuvudet är emellertid riktigt bra härdat och - som sagt - lätt att hålla vasst (jag brukar grundfila med diamantfil och sedan bryna på sandsten med vatten).
Ibland måste ändträet i skaftet (i huvudänden) kompletteringsbehandlas med linolja (som med alla hickory-skaft för att täta ordentligt. Jag gör det kanske en till två gånger om året.
Allt som allt ett bra köp till ett lysande pris. Man får väldigt mycket yxa för de pengarna.
Min uppfattniing är att de svensktillverkade Hultaforsyxorna är utmärkta.
Kanske ett sämre eggskydd an Gränsfors.
De kinatillverkade ser inte lika bra ut.
Men det är ju en prisfråga också.
Jag värdesätter bra verktyg. Jag har Gränsfors, Wetterlings och en svensktillverkad Hultafors.
/John
Kanske ett sämre eggskydd an Gränsfors.
De kinatillverkade ser inte lika bra ut.
Men det är ju en prisfråga också.
Jag värdesätter bra verktyg. Jag har Gränsfors, Wetterlings och en svensktillverkad Hultafors.
/John
Jag var in på Jula och kollade på yxorna och det finns lite skönhetsfel på dem. Men med lite kärlek så kommer det att bli bra.
/Jörgen
Kul! Hur var det med eggskyddet nu för tiden? Jag kollade lite på hultafors websajt och på jula, men hittade ingen bild på det som man får med nu för tiden? Är det fortfarande det i plast, eller får man med ett riktigt i läder, nu för tiden?
På respektive sajt står bara "eggskydd ingår", men som sagt - det finns inga bilder på det?
Kanske inte en jättegrej att hänga upp sig på, men själv tycker jag att det är viktigt på en bra yxa, med handsmitt huvud, att man i alla fall får med _nån_ form av användbart skydd...
Hur vet man om de är gjorda i Kina? Det står handsmidda av svenskt yxstål. Men inte var de faktiskt är tillverkade. Står det på yxan/förpackningen om man går dit och tittar på den?
Jula verkar bara ha de kinatillverkade hultaforsyxorna. De svensktillverkade kommer upp i samma priser som Gränsfors.
/John
Finns det Gränsforsyxor för 400 kr?
https://www.jula.se/catalog/tradgard/ved-och-avverkning/avverkning/klyv-kvistyxor/fritidsyxa-380065/
Liknande trådar
- Svar
- 18
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg