Huggorm?

Såg denna orm ringlande över en grusväg vid Höga Kustenleden. Jag är ganska säkert att det var en Huggorm.
Såg en gång tidigare på Bohusleden en Huggorm som var mera gråbrun i färgen med tydligt zig-zag mönster men fick inget bild på den. Den försvann fort i gräset. Dock den här svarta lyfte på huvudet och tog god tid på sig innan den försvann i gräset.
Vad tror ni?
IMG_7703_2.jpg
 
Finns ju inte så många ormar att välja på i vårt land, och det är ingen snok då den inte har några gula fläckar. Min slutsats är att det är en svart huggorm, jag har sett många liknande i Bohuslän. Tittar du mycket noga kan du se sicksack mönstret trots den mörka färgen.
 
Vissa helsvarta snokar saknar fläckar men huggormar har denna typiska tjocka kropp och snabbt avsmalnande svans så borde vara en huggorm bara utifrån det sett.

Här är två bra länkar till artfakta för snok och huggorm.
 
Tack, då har jag sett 2 i år, jag som aldrig sett några tidigare under mina 37 år i Sverige. Är det slump eller finns det fler i år av någon anledning?
 
Har inget riktigt bra svar på det :) Tycker man kan se dem rätt ofta speciellt på våren när de ligger och solar efter övervintringen - ibland i större grupper. Man stöter säkerligen på många fler än vad man är medveten om då de är svåra att se i terrängen och inte tenderar att fly i första taget som snokar gör och således avslöjar sig genom rörelse.

Man kan ju undra vad denna huggorm gjorde på en grusväg i juli. Dåligt med andra öppna platser att sola på eller ovanligt gott om föda just där kanske?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The Trooper Huggorm Vilda djur 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.