Höstvandringar

Tänkte ut och vandra en vecka i fjällen lite senare i höst med flickvän och två hundar.
Var många år sen sist och jag tänkte höra lite hur förhållandena i olika delar av landet kan tänkas vara i slutet av oktober, början av november.

Var får man räkna med blötmarker och var har det kanske börjat snöa. Ska vi satsa på torrare turer i kallare klimat eller försöka hålla oss i de södra fjällen och kanske klara snön på bekostnad av väta?

Vi är inte ute efter några strapatser då detta är vår första vandring tillsammans och vi tar det gärna lite lugnt för att lära känna varandra och hur vi fungerar när vi börjar bli lite trötta. Övernattning sker helst i medhavt tält.

Tacksam för alla tips.
 
Snö, sol, ösregn .....

Hejsan!

Vädret under den föreslagna årstiden kan bjuda på i princip vad som helst. För ett par år sen var det över en halvmeter med snö i stora delar av fjällkedjan i slutet av oktober. Andra år har det varit barmark och knappt käle i marken. Man kan få -10 grader och solsken vissa dagar och sen +10 grader och ösregn nästa.

Ganska ofta har snön börjat lägga sig uppe på topparna medans det är barmark nere i skogen. Summan av kardemumman är att det är svårt att i förväg planera en tur i början av november då man inte vet hur vädret kommer bli just i år. Bäst att vara flexibel och beredd på att ändra sig in i det sista.

Ett område som det oftast funkar att vandra i, dvs där det för det mesta är barmark och inte allt för sumpigt, är området runt vålådalen. En extra fördel med det området är att det finns stugor att "fly" in i om vädret blir tokuselt.

/ Stefan
 
Ja Vålådalen är fint. Var nog snart 45 år sen jag var där ::)

Vi har lite funderingar på Grövelsjön också. Bra tips att vara flexibel och det kan vi vara eftersom vi kör upp med egen bil.
 
Tack för länken. Intressant statistik.

Vi kommer nog börja med en långhelg redan om drygt en vecka, så vi får träna lite. Ska försöka gå så att man kan välja en stuga ifall vädret eller humöret inte känner för ett tält.

Jo visst vill jag till fjällen så klart :cool:
 
Det är höstdagjämning på tisdag, i fjällen får du mot slutet av oktober korta dagar och stor risk för ombytligt väder, troligen med inslag av nederbörd och blåst.

Jag skulle satsa på låglandsleder. Sover ni dessutom i vindskydd så slipper ni bära på tältet. Att sitta under tak i ett vindskydd och språkas framför en brasa är inte dumt, speciellt som det blir mörkt redan vid fem-sextiden.
 
Förhandstips

Hej där!
Jag ska upp till Vålådalen-området och gå kring 9-11 oktober. Knata runt Vålådalen, Stensdalen, Lunndörren, Vålåstugan etc.
Jag lägger en rapport när jag är åter så får ni lite info från det området iallafall.
C
 
Vill tipsa om Fulufjället. Planerar själv en tur dit i början av oktober. Hoppas och tror att vintern ännu inte har nått så långt söderut då. Det är dessutom nationalpark och där finns stugor att tillgå.
M.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.