Höstvandring

Hej,

Efter att ha läst många rapporter från sommarens vandringar blir jag oerhört besviken på att det inte blev någon vandring för min del i sommar. Därför tänker jag försöka kompensera detta med en höstvandring.

Jag har tänkt att åka i mitten av oktober och vara iväg runt en vecka. Hur långt upp i fjällkedjan kan jag våga mig vid denna sena tid utan att riskera att möta allt för kraftiga snöfall? Jag har hygglig vana av sommafjäll och viss vana vid vinterfjäll.

Tacksam för alla tips!
 
Värmland, Sylarna

Inspirerad av sommaren har jag tagit fem veckor ledigt. Jag drar ut från Storlien så snart jag lyckats packa all mat, tidigast 3:e oktober. Stannar så länge maten räcker, går in och lägger depå som jag sedan återvänder till och flyttar fram. Vi kanske ses på fjället?!
 
Eftersom det inte finns några garantier för att det inte kommer MYCKET snö i mitten av oktober även i norra dalarna så kan det vara bra att hålla sig i områden som inte är allt för otillgängliga. Med leder och stugor i närheten klarar man sig bättre, vart man än är så lär det vara tomt på folk i mitten av oktober.
 
Jämtlandstriangeln

Det ser ut som att det blir jämtlandstriangeln för mig och en polare. Jag har hygglig vana och han har storvana så det ska förhoppningsvis kunna bli en fin tur. Återkommer med en rapport!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.