Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas!

Jag höll nog normalt tempo på den vanliga vägen från Nallo till Unna Reaiddavaggi. millimeters väg var helt klart snabbare än min. Dessutom såg den roligare ut! :)
 
Jag höll nog normalt tempo på den vanliga vägen från Nallo till Unna Reaiddavaggi. millimeters väg var helt klart snabbare än min. Dessutom såg den roligare ut! :)

Hallå Peter! Tack för senast, dvs 2006. Fint med fakta från två oberoende källor :)

Nu blir jag nostalgisk för den turen. Inte ett moln på en vecka och topptur på Sielmatjåkka..
 
nallo

Gick sälka-nallo-vistas förra året, var inga vad överhuvudtaget,, va lite bäckar och jockdeltan att vandra över, men skulle inte kalla det vad. Gick i början på oktober iofs. Men gick torrfotad hela vägen, förutom att det regnade kraftigt nallo-vistas så blev iofs blöt om fötterna av regnet. Gick halva vägen nallo-tjäkta, kan jag rekommendera som kvällsutflykt, väldigt fint däruppe. Skulle nog tagit ett par dagar i nallo med dagsutflykter om jag gick dit igen.
 
Hej!

Tack för era svar. Nu är det 7 dagar kvar till höstens vandring.
Vi har bestämt oss...

Flyg till Kiruna.
Buss alt. taxi (om vi nite hinner med buss) till Nikkaluokta
Nikkaluokta bokat helikopter som tar oss en bit upp i Vistasdalen.
Vistasdalen första natten
Nallo 2 nätter
Sälka 1 natt
Sjön 980 1 natt
Keb 1 natt
Keb helikopter till Nikkaluokta
Nikkaluokta till Kiruna sova hotell en natt
Kiruna flygplats flyg hem till Göteborg

Vi kommer ta med Hilleberg Nallo och en tarp. Tar med all mat som räcker till Sälka.
Osäker på vår vadning kring Nallo. Klarar vi det med kängorna eller krävs ombyte av skor? Tips?

Annars går allt enligt planering.

Michael
www.vegafoto.se

Räkna inte med att hinna f.m bussen i Kiruna från flyget.

Taxi från Kiruna-Nikka kostar 1200 spänn så ni vet det.
Taxibuss kostar 1800:-

Var upp nyligen. Ändrade mig i sista stund och valde SJ istället, men tåget var 2h sent så missade ändå bussen. Om man tar SJ så boka hela vägen till Nikka så får man åka ersättningsbuss gratis om det är försenat.

Men för mig löste det sig ändå. Delade en taxi och fick sen halva SJ-biljettpengarna tillbaka pga förseningen.
 
Jag gjorde Millimeter sällskap för åtta år sedan och vadet var vad jag minns inte det minsta dramatiskt. Den "övre" vägen kan alltså rekommenderas och ska man ändå gå in Unna Räita är det ett lämpligt val.
 

avslutad210712

Gäst
Om man tar SJ så boka hela vägen till Nikka så får man åka ersättningsbuss gratis om det är försenat.

Jag ringde SJ inför sommarens vandring och frågade angående just det med tanke på att tåget hela tiden är försenat i Norrbotten (fakstiskt mest försenade turer i hela sverige) och fick till svar att "det är inte vårat problem och vi kommer inte att se till att du kommer fram om du bommar bussen"
 
Jag ringde SJ inför sommarens vandring och frågade angående just det med tanke på att tåget hela tiden är försenat i Norrbotten (fakstiskt mest försenade turer i hela sverige) och fick till svar att "det är inte vårat problem och vi kommer inte att se till att du kommer fram om du bommar bussen"

Nej de tar ingen hänsyn om du bara löst biljetten till Kiruna! det är ju det jag säger, MEN du kan lösa biljett ända till Nikkaluokta på SJ och då har de det på sitt ansvar att du också kommer dit upp.

Var flera på mitt försenade tåg som bokat ända till Nikka och som fick åka ersättningstaxi, men de flesta vet nog inte om att det går att boka hela vägen eftersom det inte går järnväg till Nikka
 
Helikopter vintertid Vistasdalen

När jag pratade med Kallax Flyg-personalen i Nikka så frågade jag om helikopterfotografering i mars.
De sa att de utgår från Abisko vintertid. Men ring och dubbelkolla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tinab66 Höstvandring i Vindelfjällen? Fjällvandring 4
Swift Höstvandring Sälen - Grövelsjön Fjällvandring 5
elektronmusikern Höstvandring? Fjällvandring 11
DrSlurf Höstvandring i september? Fjällvandring 1
Nordpilen Höstvandring Aktse Fjällvandring 3
szvinto Höstvandring i Sarek Fjällvandring 10
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
skogsvakt Höstvandring nära gbg Fjällvandring 0
skogsvakt Höstvandring Norge, Elgå Fjällvandring 13
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
tbergman Optimal tid för höstvandring i Sarek? Fjällvandring 1
laurentiusweg Sarek – Höstvandring, hemma igen Fjällvandring 14
Douglas_76 Höstvandring Fjällvandring 4
osempa Höstvandring i Keb Fjällvandring 4
Höstvandring Fjällvandring 0
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Enpilgrim Fiske Vistasdalen Fjällvandring 2
nicko_ Höga vägen Vistasdalen? Fjällvandring 2
elinalicia Vistasdalen Fjällvandring 11
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
MadeleineN Tjeuralako eller nedre Vistasdalen, eller... Fjällvandring 6
Vistasdalen nedre delen Fjällvandring 24
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Fjällvinden Vistasdalen Fjällvandring 13
Cherokee Vistasdalen Fjällvandring 11
BASKAGGE Vistasdalen Fjällvandring 4
Jönsson72 Unna Räita från Vistasdalen Fjällvandring 10
millimeter Kvinna återfunnen i Vistasdalen Fjällvandring 4
MaDe Vistasdalen Fjällvandring 11
europa12 Abisko-Vistasdalen-Nikkaluokta Fjällvandring 6
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
Martin Fjäderlätt Kan man gena från Vistasdalen upp till Mårma? Fjällvandring 23
toves Båt i Vistasdalen? Fjällvandring 4
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Jojosurf Göra Nallo 3 GT lättare? Fjällvandring 2
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 innertält slak? Fjällvandring 7
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
deft Nallo - Sielmatjåkka - Vistas Fjällvandring 4
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
Pirak Nallo-Tjäktja Fjällvandring 2
insideoutside Fjälltips, Nallo Fjällvandring 0
TimeBender Avstånd Vistas-Nallo-Tjäktja Fjällvandring 7
tinab66 Nallo-Tjäktja eller Nallo-Sälka? Fjällvandring 17
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.