Höstvandring i Keb

Hej,

Skall genomföra en liten resa till Abisko varifrån jag tänkte bege mig söderut och vandra runt i Keb området. Undrar hur många dagar det tar att nå toppen från att vandrat från Abisko och sedan komma ner till Nikkaluokta och om någon har ett bra tips på en sådan vandringsled.

Har aldrig varit däruppe och undrar således dessutom hur det ser ut med eventuellt krångliga vadställen eller faror längs en vandringsled (blir solotur). Beger mig slutet av nästa vecka...

Mvh,
/Semun

Kanske en idé att ta med skidor/snöskor i så fall. Har snöat en del senaste dagarna. Kolla med fjällstationen för läget just nu!

Lycka till!!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kanske lite sent att åka nu och vandra... Det har som sagt snöat en del. Fjällstation och stugor utmed lederna har stängt för säsongen. Bättre att vänta till nästa år och gå i slutet av augusti-första veckan i september.

Snö

Hade nog inte själv begett mig den sträckan
ensam den här tiden för ren vandring. Inte så kul att befinna sig mitt emellan Ab-Ni Med mycket snö på backen
Det är ju om du tar med något snöbärande redskap.

En bil hade kört av vägen vid riksgränsen igår p.g.a
snöslask. Just nu snöar det utanför fönstret med en temperatur på 1.4 grader. Nattens topp visade på -8.9 grader.

MVH Pack

Vintervandring

Du får räkna med minst fem dagar ner till Singi, därifrån kan du göra en topptur på en dag fast marginalerna blir ytterst små. solen går upp kl 0700 och ner 17.45 Grundsten rekommenderar 10-12 timmar ifrån Singi sommartid. Sedan en dag ner till Keb och ytterligare en till Nikka. Bussen går därifrån före gryningen på vardagarna. Abisko är öppet men det är allt, visserligen är nödutrymmena på stugorna öppna men du ska inte planera att bo där. Har du tältat i vinterfjället förut så är det bara att ge sig iväg, men har du bara vandrat i sommarfjället så satsa på en sen vårtur istället. Fjällen ser ungefär likadana ut då som nu. Jag kan inte dra mig till minnes att vi någon gång gick till fots någon längre sträcka i snö på Jägarskolan i Kiruna utan använde skidor till all förflyttning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips