Höstfärger i Fjällen

Hade tänkt att vandra några dagar runt ramundberget och helags sista veckan i augusti.
Har färgprakten kommit igång då eller skall man vänta någon vecka till?

Hej. Om du har tur så har det varit frost redan då, och då kan det vara grant, fast jag skulle nog själv vänta en vecka eller två till.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vänta

Jag har lyckats komma i färgexplosionen längre norrut, Abisko/Keb område några gånger och då pratar vi September. Vänta några veckor till.

Mvh/Peter

Du bör nog vänta ett par veckor in i September. Jag var där runt den sista Augusti ifjol och då var det fortfarande knallgrönt.
Mvh / Erik

Re: Vänta

pal2; sa:
Jag har lyckats komma i färgexplosionen längre norrut, Abisko/Keb område några gånger och då pratar vi September. Vänta några veckor till.
Min erfarenhet oxå, i september slår färgerna (oftast) om i Sarek. Hösten borde ju komma senare söder över. Fråga nån som bor i området!

/Håkan

höst i helags

johanhellman; sa:
Hade tänkt att vandra några dagar runt ramundberget och helags sista veckan i augusti.
Har färgprakten kommit igång då eller skall man vänta någon vecka till?

När jag var ute mitten på augusti, fanns det fortfarande ganska bra med mygg, och nästan som högsommar i helags. Men det är svårt att veta, vädret är ju skumt nuförtiden. Var det inte någon som sa(turistinfo ljungdalen) att våren kom 3 veckor tidigare i år, betyder det kanske att hösten kommer tidigare också ;)

/peter

Mitten av september

Vänta ett par veckor. Jag gjorde en kort vandring i Sylarna 12-15 september förra året och då fanns höstfärgerna där. Å andra sidan vandrade jag i Fulufjället i början av oktober 2002 och då fanns inga löv alls (och snö). Kan vara svårt att pricka in perioden mellan sommar och vinter.

http://www.folder.nu/sylarna/index.htm

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips