Höstfärger i Fjällen

Hade tänkt att vandra några dagar runt ramundberget och helags sista veckan i augusti.
Har färgprakten kommit igång då eller skall man vänta någon vecka till?

Hej. Om du har tur så har det varit frost redan då, och då kan det vara grant, fast jag skulle nog själv vänta en vecka eller två till.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Vänta

Jag har lyckats komma i färgexplosionen längre norrut, Abisko/Keb område några gånger och då pratar vi September. Vänta några veckor till.

Mvh/Peter

Du bör nog vänta ett par veckor in i September. Jag var där runt den sista Augusti ifjol och då var det fortfarande knallgrönt.
Mvh / Erik

Re: Vänta

pal2; sa:
Jag har lyckats komma i färgexplosionen längre norrut, Abisko/Keb område några gånger och då pratar vi September. Vänta några veckor till.
Min erfarenhet oxå, i september slår färgerna (oftast) om i Sarek. Hösten borde ju komma senare söder över. Fråga nån som bor i området!

/Håkan

höst i helags

johanhellman; sa:
Hade tänkt att vandra några dagar runt ramundberget och helags sista veckan i augusti.
Har färgprakten kommit igång då eller skall man vänta någon vecka till?

När jag var ute mitten på augusti, fanns det fortfarande ganska bra med mygg, och nästan som högsommar i helags. Men det är svårt att veta, vädret är ju skumt nuförtiden. Var det inte någon som sa(turistinfo ljungdalen) att våren kom 3 veckor tidigare i år, betyder det kanske att hösten kommer tidigare också ;)

/peter

Mitten av september

Vänta ett par veckor. Jag gjorde en kort vandring i Sylarna 12-15 september förra året och då fanns höstfärgerna där. Å andra sidan vandrade jag i Fulufjället i början av oktober 2002 och då fanns inga löv alls (och snö). Kan vara svårt att pricka in perioden mellan sommar och vinter.

http://www.folder.nu/sylarna/index.htm

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips