Höstfärger i Fjällen

Hade tänkt att vandra några dagar runt ramundberget och helags sista veckan i augusti.
Har färgprakten kommit igång då eller skall man vänta någon vecka till?

Hej. Om du har tur så har det varit frost redan då, och då kan det vara grant, fast jag skulle nog själv vänta en vecka eller två till.

Vänta

Jag har lyckats komma i färgexplosionen längre norrut, Abisko/Keb område några gånger och då pratar vi September. Vänta några veckor till.

Mvh/Peter

Du bör nog vänta ett par veckor in i September. Jag var där runt den sista Augusti ifjol och då var det fortfarande knallgrönt.
Mvh / Erik

Re: Vänta

pal2; sa:
Jag har lyckats komma i färgexplosionen längre norrut, Abisko/Keb område några gånger och då pratar vi September. Vänta några veckor till.
Min erfarenhet oxå, i september slår färgerna (oftast) om i Sarek. Hösten borde ju komma senare söder över. Fråga nån som bor i området!

/Håkan

höst i helags

johanhellman; sa:
Hade tänkt att vandra några dagar runt ramundberget och helags sista veckan i augusti.
Har färgprakten kommit igång då eller skall man vänta någon vecka till?

När jag var ute mitten på augusti, fanns det fortfarande ganska bra med mygg, och nästan som högsommar i helags. Men det är svårt att veta, vädret är ju skumt nuförtiden. Var det inte någon som sa(turistinfo ljungdalen) att våren kom 3 veckor tidigare i år, betyder det kanske att hösten kommer tidigare också ;)

/peter

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Mitten av september

Vänta ett par veckor. Jag gjorde en kort vandring i Sylarna 12-15 september förra året och då fanns höstfärgerna där. Å andra sidan vandrade jag i Fulufjället i början av oktober 2002 och då fanns inga löv alls (och snö). Kan vara svårt att pricka in perioden mellan sommar och vinter.

http://www.folder.nu/sylarna/index.htm

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.