Höjdmätare i klocka

Tydligen så kommer suunto ut med en ny "värsting" gps-klocka snart.
Ambit.
http://www.outdoorgb.com/p/Suunto_Ambit_Black_Watch/?gclid=CNXrq_Cvia4CFWJ-mAodIGrr2g

Den vill jag ha, det var bara en nolla som var fel.
Inte på prislappen men på drifttiden mellan laddning.
100 timmar i "outdoormode" är ju en myggfjärt i rymden.
Förutsatt att den går att sätta i någon form av nattläge och sparläge då och då så kan man kanske som bäst, med en ny klocka, förvänta sig nytta av den i 6-7 dagar.
Alldeles för dåligt för en riktig äventyrsklocka.
 
Den vill jag ha, det var bara en nolla som var fel.
Inte på prislappen men på drifttiden mellan laddning.
100 timmar i "outdoormode" är ju en myggfjärt i rymden.
Förutsatt att den går att sätta i någon form av nattläge och sparläge då och då så kan man kanske som bäst, med en ny klocka, förvänta sig nytta av den i 6-7 dagar.
Alldeles för dåligt för en riktig äventyrsklocka.

Fast du behöver ju inte ha GPS:en på hela tiden..?

Då håller den ju upp till 30 dagar. Om jag fattat det rätt.
 
Tydligen så kommer suunto ut med en ny "värsting" gps-klocka snart.
Ambit.
http://www.outdoorgb.com/p/Suunto_Ambit_Black_Watch/?gclid=CNXrq_Cvia4CFWJ-mAodIGrr2g

Själv fick jag precis mitt eget exemplar av den nya modellen Ambit skickad till mig. I morgon det läsas manual och funktioner ska undersökas. Kan återkomma och rapportera hur bland annat dess höjdmätare fungerar, samt så klart det viktiga batteritiden.

I slutet av april kommer en längre utvärdering på min blogg - då jag gjort en 190km lång vandring, med denna nya häftiga nya klocka på armen. Men det kan komma fler inlägg där, eller här på Utsidan innan dess. Är också intresserad av att höra hur andra uppfattar Ambit.

Läs mer om mina åsikter om Ambit fram över på "Vandringsman".
http://vandringsman.blogspot.se/2012/03/ambit-har-landat.html
 
Klockor med höjdmätare och andra finesser (typ termometer) - är de nåt att ha? Kan man lita på att de är någorlunda exakta?

Hej skral,
hoppas du hittar tillbaka till denna tråd. För nu har jag utvärderat min första äventyrsklocka, efter att ha använt den på gymet samt under en vandring i Spanien.

Jag jämförde höjdmätaren och avståndsmätaren mot andra faktakällor, och det är min mening att allt verkar vara riktigt bra. Vidare så tycker jag att pulsbälte ger en mycket intressant extra faktor, då man kan se hur hårt man anstränger sig. Kanske mest användbart vid ren träning, men även vid vandring tycker jag att det är givande.

Temperaturmätare kan vara bra att ha. Själv så upplevde jag att temperaturen gick ner till 13C då jag vandrade över bergen in i Spanien. Detta hjälpte mig att ha kontroll på den allmänna situationen, kan vara lätt att helt bortse från att temperaturen faller kraftigt om man är under kraftig ansträngning.

Vill ni läsa min utvärdering av Ambit i sin helhet, läs min blogg. http://vandringsman.blogspot.se/2012/05/utvardering-av-ambit.html

Även jag hade funderingar kring hur mycket ström en klocka drar om man använder både pulsbälte och gps under en hel dag. Kanske kan ett liten solcell och ett batteri fäst på ryggsäcken vara en lösning, om de inte väger för mycket.
 
Fukt i klockan

Jag har en Suunto Observer som jag haft under några år. Det är för övrigt klocka nr 2 av samma modell. Den första modellen hängde sig MODE-knappen på. Jag skickade in den och fick ut en ny som jag fortfarande har. Det som nu har tillstött är att jag vid besök på höjder över 1800 m ö h har fått problem med att det bildas imma på glaset som gör det näst intill omöjligt att läsa av klockan.

Detta problem brukar kvarstå så länge jag befinner mig över angiven höjd. När jag däremot börjar närma mig 1000m ö h så brukar detta klinga av. Vg se bild nedan. Någon som har upplevt något liknande? Är detta en grej som är enkel att fixa? Kan f ö nämna att de gånger jag har bytt batteri så har detta gjorts av auktoriserad Suunto återförsäljare och man får ett nytt bakstycke med gummiring med, så detta har gjorts under korrekta former.

Som att detta inte är nog så var jag ute och tränade med en kompis här om dagen. Efter att ha ställt in höjdmätaren lika så slog det ändå 15hPa mellan våra klockor (Han har också en suunto, om än av senaste snitt).

Tips mottages tacksamt
/Johan
 

Bilagor

  • P1020148.jpg
    P1020148.jpg
    46.7 KB · Visningar: 703
Jag har en Suunto som jag har på mig dygnet runt. På grund av ,som så många andra kommenterat, ständiga kalibreringar för att få den att visa rätt, så använder jag den endast som klocka, och då är den onödigt klumpig. Nej , jag kommer nog aldrig att köpa en klocka med sådana "finesser" någon mer gång, jag tycker mig märkt att ju dyrare klocka ju sämre är den. Den i särklass sämsta klocka jag ägt var en Certina ds, riktig skitklocka. Clas Ohlsson har flera bra modeller för nästan ingenting.
 
Min och kompisens suunto slog på så mycket som 100m över någon dag trots att båda kalibrerades till samma höjd och är samma modell (core). Hur många hPa det är vet jag dock inte och det var vid högre höjd, 3500m+
 
temp

Min och kompisens suunto slog på så mycket som 100m över någon dag trots att båda kalibrerades till samma höjd och är samma modell (core). Hur många hPa det är vet jag dock inte och det var vid högre höjd, 3500m+

Suuntos höjdberäkning tar även hänsyn till temperatur - sitter båda på era resp armar borde det inte spela så stor roll - där är det drygt 30 grader varmt men har en på armen och en frisvängande på 3500möh då kan det skilja många 10tals grader som kan skilja lite.
Jag kan givetvis inte deras formel exakt men barometertryck om temp står det i reklamen och brukisen.

/Patrik, med x6HRM men vill ha ambit
 
har suunto x-military och är jättenöjd med klockan i sig, dock så litar jag inte på höjdmätaren det minsta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
Karpaterna.se Höjdmätare Utrustning allmänt 18
Peter Elmlund Höjdmätare, behov av kalibrering? Utrustning allmänt 21
haskell Prisvärd (och billig) höjdmätare? Utrustning allmänt 7
zeromaker Höjdmätare Utrustning allmänt 6
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Enjoy_ Klocka för yrkesmilitär.... Utrustning allmänt 147
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.