Höjdmätare i 60CS

Är det någon som kan förklara vad det är för skillnad på lufttryck och barometer.
Kan inte hitta någon info om det i manualen.

/C
 
Lufttryck = Är det faktiska tryck som råder på aktuell tid och plats.

Barometer = Är trycket korrigerat till den aktuella platsens höjd.

Kikar du på dessa mätare och kalibrerar om höjden, så kommer du att se att bara Barometervärdet ändrar sig.


MVH Tony
 

Aktuellt

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Men om lufttrycket visar här och nu, så borde väl barometertrycket vara samma om jag ställt rätt höjd?
Kalibrerar man till 0 så visar dom lika, så lufttrycket borde väl hänvisa till trycket vid havsytan?
 
Höjmätning=barometer-tryck

När man skall lära sig flyga brottas man ett tag med dessa begrepp. Tyvärr har ett antal flygkollisioner orsakats av att piloter inte ställt in höjdmätaren rätt eller blandat ihop begreppen.
Två förkortningar är centrala inom det lätta flyget när det gäller höjdmätning, men som jag tror man kan ha nytta av när man tänker runt höjdmätaren på en GPS:
QNH: Före start och landning ställer man in höjdmätaren efter det aktuella trycket vid medelhavsytans nivå. Höjdmätaren visar då flygplanets höjd över havsytan.
QFE: Det aktuella lyfttrycket för flygplatsens nivå. Alltså visar höjdmätaren 0 när flygplanet befinner sig på marken vid flygplatsen.

Barometertryck varierar desvärre inte bara med nivån över havsnivån utan också med aktuellt väderläge. (lågtryck/högtryck osv). Se vidare länken http://hem.passagen.se/wahlle/flyg.htm#14

Exempel: Start från Bromma flyg med rätt QNH inställt sen landning på Jönköpings FPL utan att ha ändrat QNH. Landar visuellt och upptäcker vid taxning in mot parkering att höjdmätaren visar att planet fortfarande befinner sig högt uppe i luften! (Egentligen visar den hur högt Jönköpings flygplats befinner sig över havsytan) Kan orsaka svettpärlor i pannan om man inte tänkt över det hela.
 
Skulle QNH motsvara lufttryck och QFE vara barometertryck i gpsen då?

Är det så att lufttrycket bara är ett värde för platsen man befinner sig utan hänsyn till någonting, och man kalibrerar baraometern efter höjden man befinner sig på?
I så fall borde ju man vara tvungen att kalibrera vid havsnivån för att barometern skall visa rätt tryck.
 
Vista = 60CS

Jag har en Vista, som har motsvarande funktioner.

Du behöver inte kalibrera vid havsytan av den anledningen att din GPS innehåller formler för att räkna ut vad trycket är vid havsytan, om du berättar vad den lokala höjden är. Det lokala trycket kan de mäta själv.

Generellt gäller, att om du vet två av de tre, kan du räkna ut den tredje. Din 60CS mäter det lokala trycker, så du får ta reda på den ena av de andra två.

Anders
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips