Höjdmätare i 60CS

Är det någon som kan förklara vad det är för skillnad på lufttryck och barometer.
Kan inte hitta någon info om det i manualen.

/C
 
Lufttryck = Är det faktiska tryck som råder på aktuell tid och plats.

Barometer = Är trycket korrigerat till den aktuella platsens höjd.

Kikar du på dessa mätare och kalibrerar om höjden, så kommer du att se att bara Barometervärdet ändrar sig.


MVH Tony
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Men om lufttrycket visar här och nu, så borde väl barometertrycket vara samma om jag ställt rätt höjd?
Kalibrerar man till 0 så visar dom lika, så lufttrycket borde väl hänvisa till trycket vid havsytan?
 
Höjmätning=barometer-tryck

När man skall lära sig flyga brottas man ett tag med dessa begrepp. Tyvärr har ett antal flygkollisioner orsakats av att piloter inte ställt in höjdmätaren rätt eller blandat ihop begreppen.
Två förkortningar är centrala inom det lätta flyget när det gäller höjdmätning, men som jag tror man kan ha nytta av när man tänker runt höjdmätaren på en GPS:
QNH: Före start och landning ställer man in höjdmätaren efter det aktuella trycket vid medelhavsytans nivå. Höjdmätaren visar då flygplanets höjd över havsytan.
QFE: Det aktuella lyfttrycket för flygplatsens nivå. Alltså visar höjdmätaren 0 när flygplanet befinner sig på marken vid flygplatsen.

Barometertryck varierar desvärre inte bara med nivån över havsnivån utan också med aktuellt väderläge. (lågtryck/högtryck osv). Se vidare länken http://hem.passagen.se/wahlle/flyg.htm#14

Exempel: Start från Bromma flyg med rätt QNH inställt sen landning på Jönköpings FPL utan att ha ändrat QNH. Landar visuellt och upptäcker vid taxning in mot parkering att höjdmätaren visar att planet fortfarande befinner sig högt uppe i luften! (Egentligen visar den hur högt Jönköpings flygplats befinner sig över havsytan) Kan orsaka svettpärlor i pannan om man inte tänkt över det hela.
 
Skulle QNH motsvara lufttryck och QFE vara barometertryck i gpsen då?

Är det så att lufttrycket bara är ett värde för platsen man befinner sig utan hänsyn till någonting, och man kalibrerar baraometern efter höjden man befinner sig på?
I så fall borde ju man vara tvungen att kalibrera vid havsnivån för att barometern skall visa rätt tryck.
 
Vista = 60CS

Jag har en Vista, som har motsvarande funktioner.

Du behöver inte kalibrera vid havsytan av den anledningen att din GPS innehåller formler för att räkna ut vad trycket är vid havsytan, om du berättar vad den lokala höjden är. Det lokala trycket kan de mäta själv.

Generellt gäller, att om du vet två av de tre, kan du räkna ut den tredje. Din 60CS mäter det lokala trycker, så du får ta reda på den ena av de andra två.

Anders
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips