Hjul storlek med packning?

Ett annat val man kanske skall beakta är vilken typ av hjul man skall ha på cykeln när man har mycket packning och kör mestadels på asfalt eller hårda grusvägar? Antingen så kör man med Mountainbike hjul, 26" eller med 28", kanske finns det fler storlekar men i såfall är dom mindre vanliga. Däckmönstret för båda ovannämnda storlekar varierar mellan slicks, mönstarde och vinterhjul med dubbar.

Om man leker med tanken att man på samma cykel inklusive packning kunde skifta mellan 26 och 28 tums hjul med samma mönster. Skulle jag som förare/ cyklist märka skillnad? Bredden på hjul gör säkert skillnad i motstånd mot underlaget. Men är det så stor skillnad att den märks?

/jaan

Hej Jan. Jag har nu själv äntligen bestämt mig för vilken långfärdscykel jag skall köpa och det blir en Mountainbike. Bla därför att 26 hjulen är betydligt starkare än 28 hjul. Detta är i alla fall vad man har sagt mig. Jag tror att vilken cykel man än köper så blir det en kompromiss, skall man bara cykla slät asfalt skulle jag valt 28 hjul men oftast blir det ju lite av varje och då gäller det att vara beredd. Gustav

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Eller kanske både och?

MTB och stora hjul?
Jag köpte & har trampat på i tur/träning sedan hösten 03, med min Big foot 29. Kanon cykel tycker jag.
En tålig MTB med 28 tums fälgar och ett otroligt bra pris/kvalitets läge.

Mest är "hon" använd som tur & grusvägs racer/cykel ofta med packning. Jag trampade bla:två gånger i oktober/nov 03 "kust till kust" (Högakusten>Åre>Namsos =590km )på 2,5 dagar med 17kg packning,tältning och nabbdäck. Något en riktig cyklist borde kunna kapa rejält på samma cykel, speciellt när dagarna är lite längre.

En rätt bra och snabb kombi e hon i alla fall.
Det finns rätt mycket skrivet bla:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19305

Mors me Rull
Ronney Kull

swejaan; sa:
Om man leker med tanken att man på samma cykel inklusive packning kunde skifta mellan 26 och 28 tums hjul med samma mönster. Skulle jag som förare/ cyklist märka skillnad?

Ja: 26" ger en annan utväxling, eftersom hjulet är mindre blir växlarna lite "lättare". Vad som är bäst beror dels på vad man ska ha hojen till, om man ska åka på dåliga och även usla vägar eller om man huvudsakligen ska åka på asfalt, dels på en personliga preferenser. Givetvis ska man ha en STANDADRDSTORLEK som det är lätt att fixa reservdäck till, etc.

Per

Min erfarenhet

Vad som är viktigare, enligt min erfarenhet, än 26 eller 28 tum är att hjulen är välbyggda och de bör absolut vara 36 ekrade.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips