Hjälpa mig välja handhållen friluftsGPS

Jag har blivit mer och mer sugen på att skaffa mig en GPS att ha med mig överallt. I skogen på vandringar, på cykeln, i bilen och på alla möjliga äventyr.

Men jag blir inte klok på alla termer och förkortningar på alla modeller.
Jag vill inte ha någon skräp men är väl kanske inte riktigt beredd att lägga 6-7 tusen heller.

Vad är skillnaden på de olika modellerna och vad får man för vilket pris? Vad rekomderar ni?

Sebbe

Jag har blivit mer och mer sugen på att skaffa mig en GPS att ha med mig överallt. I skogen på vandringar, på cykeln, i bilen och på alla möjliga äventyr.

Men jag blir inte klok på alla termer och förkortningar på alla modeller.
Jag vill inte ha någon skräp men är väl kanske inte riktigt beredd att lägga 6-7 tusen heller.

Vad är skillnaden på de olika modellerna och vad får man för vilket pris? Vad rekomderar ni?

Sebbe
Den söker (i forum) ska finna....

Mitt tips garmin legend hcx+friluftskartan pro (ca 1800+1500kr) samt en Garmin Nuvi 200 (ca 900kr) i bilen. Bilkarta i skogsgps funkar, men blir dyrare än en billig Nuvi och är inte optimal i bil (men det funkar).

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Förlåt trådkapningen, ni som vet allt om det här, men kan man se gröna kartan " i en Gps ?, eller ännu bättre orienteringskartor på 10:000 -20:000 delsnivå?
Där kartorna visar vad en papperskarta visar ?
Jag struntar i kartor i GPS en, som det verkar nu, men kanske det hänt ngt jag inte vet, papperskartan slår allt digitalt skräp med hästlängder, som det är nu vad jag vet.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips