Hjälp...

Jag är scoutledare sen några år tillbaka har yngsta gruppen nu...tycker det är skitkul men min ideetorka har nått botten.

Har ni några enkla hemmaknep typ metkrok av säkerhetsnål, paracordarmband...osv dessa båda har vi ju naturligtvis redan gjort....
 
Har själv varit scoutledare för miniorerna i KFUM ett par år nu, och vi har börjat lite med mer specifika knopar, smo man kan använda inom klättring, då vårat mål är att ta ut dom på klippklätting när de är juniorer, annars sy märken, göra en ny hylsa i läder beroende på var ni utför er verksamhet kan det ju vara läpligt att samarbeta lite med juniorerna och skapa en egen "hemmabas"/Lägerplats? surra, knopar, planering o.s.v!
 
Vi gjorde myggnät att hänga över eventuell hatt. Inte klockrent då typ ingen hade hatt xD men att göra ett mygnät som de som finns i varmare länder som en hänger över sängen (fast då för sommarnätter i vindskydd etc.) kanske vore något? Tänker då IKEAs gardin-myggnät för budgetens skull :)

Men vad jag egentligen vill säga är: lär ungarna överlevnad. Vi, när jag var scout, spelade bara pingis och bakade pizza i kyrkan. Jag ville lära mig göra nödbivack, överleva med någon form av överlevnadsask (kanske först sätta samman en sådan?) lära mig hantera yxa, såg och kniv (det gjorde vi ju iof), lära mig bygga saker, hur en gör upp det bästa lägret, var och vad en bör undvika. Alltså lära sig saker en har användning av när en är i skogen. Tror att många unga gillar den tanken med. Att klara sig i en nödsituation/på en långvandring etc. Även saker som näringslära, hydration och allt annat en kan behöva veta för ett aktivt friluftsliv?
 
Dom är 7-8 år...uteliv med hajker och bygga nödbivack kniv, eldlära yxa såg har vi ganska gott om men nu under vintern blir det mer innegrejor blir att sy matpåse iallafall....
 
Nu drar det igång igen....

Med scouterna och ni får gärna komma med tips...på roliga ideer med barn och natur....
 
Förbundet har gott om tips och idéer. Gå inte för fort fram bara, tänk på stegringen. Gör dom allt kul nu så har Du inget kvar sen. Dina ledarkollegor i upptäckare, äventyrare eller utmanare kanske blir sura. ;)

Alltid svårt att hålla entusiasmen i schack. :) Dom små är nöjda men mycket lek och kör den "röda tråden" så lek passar men vad ni gör under mötet.

Du ska inte börja hos oss i Jönköping? :)
 
Ni kan ha en knivslipardag så alla får vässa sina knivar.

Ni kan sy mobilfickor av vaxduk som skyddar telefonen i skogen. Kanske bäst att sy med maskin iofs.
Det finns väl iofs en chans att dom inte har mobiler än. :)
 
Gör ni något i trä är det kul att bränna in text och bilder med lödkolv eller uppvärmt spik.

Gör en pengapung av mjukt skinn. Skär ut en rund bit, stansa ut hål längs kanten och trä i en läderrem.
 
Spårarna får väl inte direkt hålla på med knivar, det är på upptäckarnivån som man tar knivbevis (till många ungars förtret).

De flesta är tyvärr inte så mogna i den åldern, när nya grenindelningen gjordes så ville man inte ens ha med bävrar (7-åringar) eftersom ur utvecklingsmässig synvinkel så klarar de inte riktigt av att jobba i grupp.

Jag är äventyrarledare och jag ser ju hur mycket lek det är på våra förstaåringar (12 år), de har då varit spårare i två år och upptäckare i två år men springer ändå mest och leker.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.