Hjälp

behöver lite råd. Har haft en Scott Boulder väldigt länge men börjar se begränsningarna.
Cyklar inte extremt,men ett par gånger i veckan 3-5 mil, tyresta, Hellas, "normal mtb-cykling". Skulle vilja göra LIDA-loppet nästa år.
Vad ska jag ha? Varianterna är så många så jag vet inte var jag ska börja. Prisläge? Ingen aning, Rätt grejor får väl kosta antar jag? Billigt och fel = dyrt.
Ska ramen vara fjädrad eller räcker det med gaffeln. Skivbromsar? Vxl?
Tacksam för råd och dåd.
Håkan

Jag har inte tittat seriöst på XC-marknaden på ganska länge, men en HT i 15000kr klassen skulle nog räcka ganska långt för dina behov.
Vilken får du lista ut själv.
Personligen gillar jag Kona och tycker man får ganska mycket för pengarna då.

Lycka till i djungeln!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har sett på Sportson att dom säljer en modell av Cube med Shimano XT utrustning. Gaffeln kommer jag inte ihåg vad det var men defenitivt inget som man blev irriterad över att se. Skivbromsar satt åxå på. Nu till det bästa. Den kostade bara 11995:-. Alltså en helt tävlingsklar cykel för en spottstyver. Rekommenderar att du kollar upp den om du har möjlighet att besöka nån Sportsonaffär. Finns kanske nån annan som säljer Cube med.

Heldämpat som du nämnde är ju bra men tyvärr ganska dyrt om du inte ska ha nåt som du blir riktigt förbannad på i typ 4:e uppförsbacken. Räkna med 35kkr o uppåt. En vanlig hardtail med framdämpare räcker gott å väl för den åkningen du beskriver.

/Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips