Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?!

Hej Hej!

Nu är det dags att köpa ryggsäk inför sommarens äventyr!
Har läst runt på alla sidor som finns men stirrar mig blind på alla olika förslag om fördelar och nackdelar med alla olika ryggsäckar!

Jag har dock fastnat för 3 ryggor:

Berghaus Atlas (verkar inte finnas att köpa ny?)
SACCI FJS
Norröna Para Ranger

Någon som har lite kunskap om dessa och vill dela med sig?
All info är till hjälp!!
 
Jag har erfarenhet från SACCI FJS och har även provat Berghaus Vulcan (den senare i betydligt mindre utsträckning). Ingen av säckarna är någon jag personligen skulle köpa som civil ryggsäck även om SACCI FJS är en trevlig säck.

Om du är intresserad av "militära" säckar tycker jag även att du ska titta närmare på Karrimor SF Sabre och Lowe Alpine Saracen. De tillsammans med Berghaus Vulcan finns tillsammans med en ganska bra video-förevisning hos RVOps.

Jag har bland annat Karrimor SF Sabre 60-100 som jag gillar skarpt trots att det är en alldeles för tung säck för vad den rymmer. Jag gillar bärsystemet och kan i mitt fall kosta på mig något extra kilo.
 
Hur stor säck behöver du, igentligen?
Hur mycket brukar din packning väga?
Var ska du vandra?
Vad fâr den kosta?
Är du rädd om dina grejor eller slänger du allt ikring dig hur som helst?
Mâste det se lite militärhäftigt ut?
 
Jag har provat dom alla och råkade i min ungdom köpa mej en Berghaus Vulcan. Om du inte har något bra syfte till att just ha en militant ryggsäck så skulle jag nog titta lite på dom andra färgglada säckarna som finns.
Personligen så tycker jag att dessa gröna säckar blir för breda och då blir det för enkelt att få obalans på vikten.

Jag har burit tungt med dessa säckar men jag har burit bra mycket skönare med tex. en Arcteryx Bora.
 
Varför behöver du en stor säck?
Hur tungt vill du bära? Måste du det?
Passar storleken på dehär säckarna din rygg?
De flesta brukar vilja bära minsta och lättaste säcken som fungerar för uppgiften. Varför skiljer du dig från dessa?
Börja istället med att mäta upp volymbehovet av din utrustning, den minsta du kan tänka dig för uppgiften. Då är du nog i mera rätt läge för att jaga ryggsäck.
Börjar du med 125l är det rätt stor risk att du fyller utrymmet. Det senare kommer att drabba dig, din hastighet och räckvidd samt mest din oförmåga att njuta av turen. Så mitt råd blir gör om samt tänk om!
 
Atlasen är en civil tillämpning av de klassisk militära ryggsäckarna och går inte att jämföra rakt av med Vulcan tycker jag. Bärsystemet är det samma men säcken är smidigare och mer användarvänlig, bla så tenderar militära säckar som sagt att packa på bredden i stället för höjden och så är inte fallet med Atlas där tillverkaren helt enkelt åtgärdat detta.

Vill du ha militär robusthet kombinerat med civil bekvämlighet strax under 3kg så är Atlas the way to go! Tar du bort sidfickorna har du en smidig 80-90 liters säck på 2,5 kg.
 
Hej Hej!

Nu är det dags att köpa ryggsäk inför sommarens äventyr!
Har läst runt på alla sidor som finns men stirrar mig blind på alla olika förslag om fördelar och nackdelar med alla olika ryggsäckar!

Jag har dock fastnat för 3 ryggor:

Berghaus Atlas (verkar inte finnas att köpa ny?)
SACCI FJS
Norröna Para Ranger

Någon som har lite kunskap om dessa och vill dela med sig?
All info är till hjälp!!


Jag gillar FJS: säcken bäst av ovanstående. Min uppfattnbing är att den är lätt i förhållande till dess kapacitet. I jämförelse med Norröna-säcken så är FJS: en lättare, renare i designen och enligt mig trevligare om man är under 180 cm över havet. Atlas/Vulcan tycker jag har för vekt bärsystem för att konkurrera med de två andra.

...vilket leder till nästa fråga: vad ska du använda säcken till?

För egen del använder jag så stor säck på vandring + 3 veckor med allt buret inklusive foto och fiske. Då kommer den till sin rätt. På vintern föredrar jag en annan säck än FJS för att få packningen närmare marken (skidåkning).

Använder den också för rena transportuppdrag av lådor, möbler, grundstenar och annat som kräver stabila konstruktioner för att bäras. Där alternerar jag mellan FJS-säcken och Norröna reconpakk...

...om jag skulle välja en säck för veckovandring i fjällen så skulle jag omedelbart välja bort ovanstående modeller, de är onödigt stora och därigenom onödigt tunga. Möjligen skulle Atlas/Vulcan platsa, men det finns civilare säckar som väger mindre och är skönare att bära...

Om jag ska välja en lämplig säck så gör jag såhär: packa allt som ska med. Provpacka några säckar du är intresserad av. Välj den som känns skönast på ryggen. Om två säckar känns lika sköna, välj den som är lättast. Kan ju också finnas någon X-faktor som färg eller tvådelad eller något annat som spelar in, men för mig är vikt-volym och passform de viktigaste.

//Johan
 
Svar på lite frågor

Jag ska vara ute en längre tid, ca 3 veckor. då jag ska vandra fiska, både fluga och spinnare. på detta så fotograferar jag även en hel del, så jag ska ha med mig systemkamera och 2-3 objektiv med tillbehör.

Nej, jag skiter i den häftiga "millitärlooken", fastnade för dessa 3 pga att jag hört bra om dem, har själv burit FJS (men äger ingen ofc) har ett par kompisar som har vulcan( saknar dock de justerbara locket på den, där av atlas).

4-5000 vill jag max lägga på säcken.

Vill heller inte lägga pengar på en förliten säck och sen stå med skägget i brevlådan nästa år då man ska göra en mustigare vandring.

hoppas jag svara på några frågor.
och tack för all info som rullat in än så länge!

/e: tänke på de Johan skrev om att provpack, verkar inte va helt enkelt att få tag på vissa säckar....
 
Argon kan jag slå ett slag för, har en 70L och är mycket nöjd.
Kolla även in MacPac säckarna, jag har en gammal Cascade som är rymlig, skön, stryktålig och allmänt grym. Har deras nyare säckar samma kvalite rekommenderar jag dessa.
 
Norröna Para Ranger

Jag har en sådan sedan 7 år tillbaka.

Mycket bra bärsystem, IMHO helt överlägset Berghaus som jag personligen inte kommer överens med. Den enda svagheten är att spännet till höftbältet lätt öppnar sig vid stor belastning.

All packning relativt enkelt åtkomlig då säcken både är tvådelad (men går att öppna) och försedd med ett längsgående blixtlås i huvudfacket. Locket är avtagbart men säkrat så det i praktiken inte går att ta bort.

Volymen är rejält tilltagen, inga "glädjelitrar" med andra ord. Jag använder sällan (typ aldrig) sidofickorna.

Utan sidofickor har du då en stor säck (tror det är 100 - 110l) som väger 3,2 kg men med ett utmärkt bärsystem.

Har man behov av en stor säck, och det brukar man ju veta om själv, skulle jag absolut rekomendera Norrönan utan att ha provat FJS.


Uffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Haglöfs for life Hjälp! Ramförlängare Transportera 11
Hjälp mig välja nybörjarsäck! Transportera 11
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
Bossebror Hjälp med identifiering av soprums(fynd?) Transportera 10
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
TheBostonRag Hjälp med ryggsäck! Transportera 4
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
grålle Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha. Transportera 8
turboadde Hjälp att hitta en bra ryggsäck Transportera 24
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
pialia Hjälp! Letar ryggsäck 25-35l Transportera 8
pialia Hjälp mig hitta ut ur ryggsäckslabyrinten! Transportera 20
såg behöver lite hjälp i ryggsäck jungeln. hittat flera intresanta ryggor. Transportera 0
ClaesSu Nybörjar hjälp Transportera 10
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
martinez Hjälp med pris på Salewa vätskesystem Transportera 0
Frettan Behöver hjälp med ryggsäck! Transportera 3
Hellen21 Fördelar och nackdelar...hjälp Transportera 1
bredviken Hjälp vid byte av bärremmar? Transportera 0
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
karined hjälp mig med ryggsäck Transportera 10
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
DraZ Hjälp med ny ryggsäck. Transportera 6
soljesp Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!! Transportera 3
DraZ Hjälp med valet av ny vandringsryggsäck Transportera 16
L-O NISSAN BÅTMOTORER?HJÄLP! Transportera 3
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
smurfen Hjälp med bärsystemet! Transportera 3
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...